Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

FIFA 12


Door Rene Groen op 04-10-2011 om 06:28
Bron: Gamed

Vrijwel jaarlijks roept Electronic Arts dat de vernieuwingen in de nieuwe FIFA de game naar een nog hoger niveau zullen tillen. Mooie teksten op papier, maar pas nu we zelf behoorlijk wat uren op het veld hebben doorgebracht kunnen we oordelen of deze woorden omgezet worden in daden.

De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om zich te richten op enkele spelmechanismen en daar verbetering in aan te brengen. Het was zeker niet zo dat deze elementen verandering nodig hadden, verfijning is om deze reden misschien dan ook een betere woordkeus. Voor welke term je ook wil kiezen, de meest in het oog springende is het verdedigen. In FIFA 12 komt het namelijk allemaal neer op het anticiperen op de tegenstander, en fouten hierin zijn dodelijk. Niet langer rennen we dan ook als een dolle stier op de aanvaller af, in plaats daarvan lopen we mee met de verdediger en trachten we tijdig in te stappen om de bal te ontfutselen. Dit zogeheten tactische verdedigen is een aardige verandering (vooruit, voor deze ene keer wil ik het woord wel gebruiken) waar je de eerste potjes behoorlijk in zult falen omdat je op het verkeerde moment instapt en daarmee je tegenstander een vrije doorgang geeft. Kun je echt niet wennen dan kun je offline overstappen op het oude systeem, echte doorzetters leren echter verdedigen op een realistischer niveau dat niet eerder in een voetbalgame zat. Je zult hiervoor wel enkele uren de tijd moeten nemen om je het systeem eigen te maken.


Gelukkig sta je als aanvaller zeker niet kansloos, hetgeen toe te schrijven is aan een vernieuwd systeem van dribbelen. De bal kan dit keer dichter bij het lichaam worden gehouden, waardoor kleine bewegingen van een grote waarde zijn. Niet alleen zijn dit soort bewegingen handig om voorbij je tegenstander komen, het is tevens mogelijk om de bal dichter bij het lichaam te houden en zo af te schermen voor verdedigers.

De laatste grote vernieuwing draagt de naam Player Impact Engine. Zoals deze naam misschien al weg geeft draait het om het contact tussen spelers in de breedste zin van het woord. Of het nu een harde tackle, een licht tikje of het vasthouden van de speler is, alle acties worden op een realistische wijze in beeld gebracht. Een buiteling is hierdoor bijvoorbeeld niet meteen het einde van een kans, al opkrabbelend kun je de bal nog bij je houden om een scoringskans te creëren of juist een vrije trap te versieren. Enige verfijning is echter nog wel nodig, de acties zijn soms net iets te overdreven waardoor licht contact zware gevolgen kent. Toch zorgt het allemaal voor nog meer realisme, hetgeen we ook op een ander punt terug zien komen.


De FIFA serie is vaak verweten te scripted te zijn. Het gaat hierbij om momenten in een game waarop de reactie altijd hetzelfde is. Door je dit soort momenten aan te leren kun je bijvoorbeeld vrijwel altijd scoren vanaf een standaardsituatie of een bepaald punt op het veld. In FIFA 12 is dit probleem grotendeels weggenomen, echter zijn oude fouten nog altijd bewaard gebleven. Hoe natuurgetrouw FIFA met al het bovenstaande ook tracht te zijn, de scheidsrechter werpt veelvuldig roet in het eten. Kleine overtredingen worden zwaar gestraft terwijl we andersom eveneens zien dat de man niet altijd even consequent is. Ook het vervloekte penaltysysteem is onveranderd gebleven, een aanpassing die Electronic Arts eerder inzette en wat ons betreft ongedaan gedaan had mogen worden.

Om de betrokkenheid tussen FIFA spelers en onze favoriete club verder naar voren te brengen kun je de eigen club nu steunen door simpelweg je teamkeuze op te geven. Door vervolgens wedstrijden te spelen bouw je een hogere reputatie op voor je team, hetgeen iedereen over de hele wereld doet die hetzelfde team support. Op basis hiervan maakt de game een ranking van alle clubs die door zijn fans worden gesteund, waarbij je overigens niet verplicht bent om met dit team te spelen. Speel je als FC Utrecht fan bijvoorbeeld als Manchester United, dan nog zullen de punten aan FC Utrecht worden toegekend. Kent je club echter weinig steun, dan kan deze club degraderen uit de hogere regionen. Een simpel, doch doeltreffend concept die de betrokkenheid zeker vergroot.


Al de bovenstaande gameplayveranderingen zijn toegepast in diverse modi, waarbij we ten eerste Ultimate Team aan halen. Was dit in FIFA 11 nog een losstaande download, daar is deze nu volledig geďntegreerd in de game. In Ultimate Team draait alles om pakjes met plaatjes, zoals we deze vroeger verzamelden en in een plakboek stopten. Ieder van de plaatjes staat voor een speler of een speciale mogelijkheid, waarbij de spelers tezamen een team dienen te vormen. Enkel het opstellen van de sterkste spelers is hierbij niet voldoende, nog belangrijker is namelijk dat de spelers chemie met elkaar hebben. Je bereikt dit door bijvoorbeeld de aanvaller en de middenvelder hun nationaliteit te laten delen of uit dezelfde competitie afkomstig te laten zijn. Door vervolgens wedstrijden te spelen verdienen we geld waarmee we weer betere spelers kunnen kopen, echter moeten we ervan doordacht zijn dat spelers slechts enkele wedstrijden mee gaan, waardoor je voortdurend bezig bent om het beste team bij elkaar te sparen. Electronic Arts heeft hier nog wel wat werk te verrichten, door het grote succes zijn de servers meermaals niet bereikbaar, echter beloven ze spoedig beterschap.

Eveneens niet nieuw maar wel flink uitgebreid is de Career Mode. Of het nu gaat om het transfersysteem, het inzetten van scouts, de integratie van je jeugdteam of de grotere impact van de blessures, alles draagt – ook hier – bij aan de realiteit die FIFA 12 voor ogen heeft. Hoewel dit op veel punten is doorgevoerd moet er toch ruimte zijn voor een puntje van kritiek, namelijk de grafische gelijkenis van de spelers. Daar waar de grotere namen bijna een kopie lijken van hun evenbeeld, daar is er een stuk minder aandacht uit gegaan naar de ‘kleinere’ jongens. Het blijft een puntje dat vrijwel jaarlijks terugkeert, maar waar Electronic Arts klaarblijkelijk minder aandacht aan wil besteden.


FIFA 12 kent een aantal steunpilaren waar de ontwikkelaar zich op gericht heeft en deze dragen allen bij aan een meer realistische voetbalgame, niet voor niets een term die in deze review meermaals voorbij komt. Natuurlijk moet je jezelf wel de vraag stellen of je hierop zit te wachten, met name het nieuwe verdedigen vraagt behoorlijk wat uren om je deze eigen te maken, trainingsuren die sommige spelers liever in schoten op doel investeren. Ben je echter bereid om even door deze (zure) appel heen te bijten, dan zul je vele verfijningen (daar is het woord dan toch) aantreffen die duidelijk een meerwaarde hebben en als een stap voorwaarts aanvoelen in de vele modi die het spel te bieden heeft. Electronic Arts blijft dit ook ondersteunen, zo zullen ze later met speciale uitdagingen komen die we na kunnen spelen aan de hand van echte situaties.
Beoordeling
Gameplay   92
Sound   92
Graphics   80
Replay   98

Nog realistischer, even verslavend.
92


06:28  God of War Collection: Volume II
06:28  Espgaluda II toont iPad versie
 Reacties (28)
 Pagina: 1 | 2
Gast (77.250.2.xxx) op 04-10-2011 om 07:42
2de verdediger met rb... dat is wel minder

Gast (83.82.8.xxx) op 04-10-2011 om 08:21
Ik vind em geweldig! Ik houd normaliter niet eens van voetbalgames!

Gast (83.84.141.xxx) op 04-10-2011 om 09:44
Ik begon vol goede moed op wereldklasse maar dat was toch iets moeilijker dan FIFA 11, werd helemaal weggetikt Chelsea - Man City 0-6 :(

Roderick op 04-10-2011 om 10:06 [Niv: 417 / Exp: 20866]
FIFA 12 is absoluut de beste voetbalgame die EA heeft gemaakt. De irritaties uit oudere FIFA's worden nu helemaal overduidelijk. Eigenlijk waren het allemaal een stel vervelende, neppe, voetbalgames vergeleken bij dit fantastische deel. Het verdedigen lijkt nu eindelijk eens op iets dat je in het echte voetbal ook ziet.

Toch is het verdomde moeilijk Gaat me nog veel tijd kosten.

Gast (64.64.11.xxx) op 04-10-2011 om 10:37
EA pwnt in sportsgames

Gast (83.82.8.xxx) op 04-10-2011 om 11:12
Ik wordt online ook geslacht in FUT, maar blijft te verslavend...

BoSs op 04-10-2011 om 11:48 [Niv: 32 / Exp: 1599]
Een review met score 92 die deze zin bevat:
"Je zult hiervoor wel enkele uren de tijd moeten nemen om je het systeem eigen te maken."

Dat begrijp ik niet.
Je moet je eens voorstellen dat je bij racegames, bijvoorbeeld, uren nodig hebt om te leren schakelen (of sturen). Of dat je uren moet oefenen om iemand te raken in een shooter. Zulke games worden direct met de grond gelijk gemaakt. Maar bij Fifa kan dit čn het wordt er nog om geprezen???

Roderick op 04-10-2011 om 11:52 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Het is wel een goed punt, maar bij sommige games ken je "loon naar werken" en een "steile leercurve" en die mogen daar, mits goed uitgewerkt, om geroemd worden. In FIFA12 moet je veel investeren om de boel weer te leren, maar als het lukt heb je een véél betere game dan de voorgaande FIFA's.

@HatersWillBeLovers op 04-10-2011 om 11:53 [Niv: 11 / Exp: 554]
Bij een echt realistische racegame zou je uren nodig hebben om te leren schakelen. Dat is het punt.

Nickdhnick op 04-10-2011 om 11:59 [Niv: 60 / Exp: 2998]
@BoSs, misschien hoort dat bij sportgames? Ik neem aan dat je een tennisgame ook niet gelijk goed kan etc. Daar moet je ook enkele uren voor oefenen.
Bij een shooter is dat gewoon irritant.

BoSs op 04-10-2011 om 12:47 [Niv: 32 / Exp: 1599]
Tja, uren oefenen voor een special move of zo kan ik nog snappen, maar voor een basisbeweging...?
Maar goed, hoe graag ik Fifa ook speel, ik blijf het een te hoog cijfer vinden en voor mij zijn de verfijningen (zoals Rene het correct stelt) te miniem om jaarlijks m'n geld eraan uit te geven. Gelukkig doen vrienden van me dat wel...


@HatersWillBeLovers:

Bij een echt realistisch voetbalgame zou ik na 90 min. niet winnen met 34-6. Hel, ik zou het niet eens 90 min. volhouden.

Gast (87.213.110.xxx) op 04-10-2011 om 13:38
IK heb Fifa 12 nu thuis, maar het is niks voor mij. Ik wil niet door de zure appel van dat nieuwe verdedigingssysteem heenbijten.
Ik heb het zeker veel gespeeld, voornamelijk 1vs 1 online, maar persoonlijk geniet de 2e demo van pes12 mijn voorkeur momenteel... dat zegt denk ik voldoende..

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-10-2011 om 14:05 [Niv: 747 / Exp: 37359]
@ BoSs: Let wel, ik zeg dat je uren nodig hebt om je het systeem geheel eigen te maken. Net zoals je uren nodig zult hebben om trucjes daadwerkelijk te kunnen gebruiken in een match, zonder dat ze enkel als leuk hoogstandje dienen waar je verder geen voordeel uit haalt. Wellicht komt het niet goed in de review naar voren, maar niemand verplicht je om deze uren daadwerkelijk in het verdedigen te steken, zo kun je simpelweg het oude systeem (offline) instellen of je het systeem eigen maken in de potjes die je al speelt. Ik bedoel dan ook niet zozeer dat je urenlang enkel aan het trainen bent op het verdedigen, meer dat je urenlang matches aan het spelen bent en je jezelf daarin het systeem eigen maakt.

Hopelijk maakt het de review zo iets duidelijker

Codewarrior op 04-10-2011 om 14:41 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Meh, PES4 pwnt nog steeds alle footies

Gast (193.67.109.xxx) op 04-10-2011 om 14:52
Waarom zijn er geen LEUKE voetbalgames meer...
Fifa en pes zijn gewoon niet leuk om te spelen, met zo'n traag, vertraagde 'realistisch' bewegende voetballers, zucht....

SWOS FTW <3

BoSs op 04-10-2011 om 15:11 [Niv: 32 / Exp: 1599]
Rene

Als je dan kijkt naar een game als Gears of War 3, dat je vrij snel onder controle hebt en waar je niet hoeft te kiezen tussen uren oefenen of "offline" instellingen om het jezelf gemakkelijker te maken, dan stel ik mezelf de vraag waarom Fifa hier dezelfde score krijgt.
Maar ik zal het eerst zelf eens testen...

O ja, ik heb ook een beetje hetzelfde gevoel als Gast (193.67.109.xxx), misschien speelt dat wel een rol?

taart0001 op 04-10-2011 om 15:20 [Niv: 0 / Exp: 4]
Ik persoonlijk vind de instapdrempel om dat nieuwe systeem van verdedigen onder de knie te krijgen echt te lastig, ik heb geen geduld daarvoor heb ik gemerkt. Dan kan je dat misschien wel uit zetten ( waar, bij instellingen ? ) maar dan verhelp je er nog niks mee omdat online het echt gebruikt moet worden en mijn vrienden die fifa 12 spelen het nieuwe "tactical defending system" ook spelen.Je moet zo erg in de ruimte verdedigen en goed timen met instappen. Dat ligt mij gewoon niet. Ik wil gewoon vloeiende aanvallen, balletje lekker snel kunnen kaatsen, op de man verdigen. Dat allemaal vind ik terug in de 2e demo van pes12, dus ik weet t nu al:"fifa 12 mag er zeker wel gelikter uitzien en veel uitgebreide opties, ik ga hem wel ruilen voor pes12.

Rene Groen (Eindredacteur) op 04-10-2011 om 15:23 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Als je niet bereid bent om een nieuwe manier van verdedigen aan te leren (waarbij je wat potjes nodig hebt om het je eigen te maken, en nog veel meer potjes om het systeem volledig te omarmen, de uren waar ik naar verwees) dan is de game inderdaad niets voor jou. De score is echter gebaseerd op de mensen die dit grotere gevoel van realisme wel graag aan willen leren, je kunt voor jezelf de conclusie trekken tot welke groep je behoort.

Gast (62.238.36.xxx) op 04-10-2011 om 17:04
Ik vind het echt een heerlijk spel (heb verdedigen wel uitgeschakeld), echt een topper _O_

DeFrikandellenKoning op 04-10-2011 om 20:58 [Niv: 6 / Exp: 313]
Dat nieuwe verdedigen is poepsimpel. Wat je doet is RB/R1 ingedrukt houden zodat een teamgenoot druk zet op de speler met de bal. Wat je vervolgens met je eigen speler doet is de weg naar de vrije man blokkeren. 8 v/d 10 aanvallen stop je zo met gemak af. Het gebeurd mij vaak dat de tegenstander niets anders kan dan terugspelen richting middenveld of verdediging. Wat echter wel lastig blijft zijn de buitenspelers die richting de achterlijn gaan en vervolgens in de breedte richting het doel lopen om een inkomende speler te bedienen. Daarbij is het vaak moeilijk om goed te staan met je speler.
Ik vind FIFA12 echt een top game maar ik irriteer me mateloos aan het lange wachten cq. laadschermen tijdens bijvoorbeeld de carriere modus.

Gewijzigd door DeFrikandellenKoning op 04-10-2011 om 20:59

Ikzoekruzie2 op 04-10-2011 om 21:53 [Niv: 3 / Exp: 139]
Gewoon de zelfde meuk,als Fifa 9,10,11 allemaal kleine lullige aanpassingen,want de engine is het zelfde en alles watje in Fifa 12 kan zetten konden ze ook in Fifa 9,maak mij niet wijs dat dat niet zo is

Gast (77.170.235.xxx) op 04-10-2011 om 22:15
Ja ruziezoeker, jouw naam zegt het eigenlijk al. Maar we zullen jou niets wijsmaken FIFA12 is totaal anders dan FIFA11. Dan moet je de game natuurlijk wel even spelen. En dat zie ik jou niet doen.

Ikzoekruzie2 op 04-10-2011 om 22:18 [Niv: 3 / Exp: 139]
@77.Mijn nickname heeft niks te maken met ruzie zoeken,is enkelt een nonfictie naam snap? nee niemand kan mij wijs maken dat Fifa 12 totaaaal anders is dan Fifa 11 -_- mag ikje teleurstellen? ik heb beide uitgebreid gespeeld en nee het is totaaaal NIET anders,zo heb ik jou dat even wijsgemaakt,of jij hebt natuurlijk een andere mening als FIFA FAN boy.

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-10-2011 om 14:25 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Het verdedigen is wel degelijk anders, zoals ook al in de review omschreven.

Ikzoekruzie2 op 05-10-2011 om 20:27 [Niv: 3 / Exp: 139]
Dat het enigste meneer Groen? je kan toch niet ontkennen dat het allemaal het zelfde is gewoon,met hier en daar een kleine onopvallend verbeteringen?

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
FIFA 12
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2011
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media