Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Super Street Fighter IV


Door Martijn Steinpatz op 27-04-2010 om 13:39
Bron: Gamed

Capcom is weer bezig met zijn oude streken. Street Fighter IV bleek vorig jaar een groot succes – 3 miljoen keer verkocht – dus moest er een vervolg komen. Gezien de geschiedenis van de serie wordt dat natuurlijk geen deel vijf, maar een grote update. Is Super Street Fighter IV geldverspilling of toch een waardevolle investering?

Je kan in ieder geval niet zeggen dat Capcom er geen moeite voor heeft gedaan. Ze hebben tien nieuwe karakters, wat nieuwe stages, de terugkeer van de bonusstages en iedere vechter heeft minstens één nieuwe Ultramove (Gen en Sakura hebben er respectievelijk 4 en 3) en een nieuwe verhaallijn bijgekregen. En dat allemaal binnen een ruim jaar. Goed, het is geen compleet andere game, maar gezien de geschiedenis van de serie is dit al heel wat.

Er is ook veel verbeterd. De nieuwe aankondiger en de intromuziek klinken vetter dan zijn voorganger. De menu’s zijn overzichtelijker – hoewel de plaatjes van de vechters wat groter hadden gekund. Challenge mode ging op de schop; het onderhand fantasieloze Time Attack en Survivalmode zijn vervangen door de interessantere bonusstages. Een auto binnen een bepaalde tijd slopen blijft veel leuker dan tegen de klok vechten. Ook de opzet van Trial mode heeft Capcom veranderd, hoewel de uitdagingen nog steeds pittig zijn.


De belangrijkste vernieuwing zijn echter de tien extra vechters. Laten we beginnen met de debutanten. Juri werd flink gehyped voor de game en dat blijkt terecht. Deze dame kent – en trekt - ongeveer iedere psychotische gezichtsuitdrukking uit de mangageschiedenis. Een meid naar mijn hart dus. Verder is het offensieve duivelin: snel, sterk en een groot bereik. Hakan is een maffe maar zeer effectieve olieworstelaar. Eenmaal onder de olie (letterlijk in dit geval) glijdt hij ineens een stuk verder en kan hij je zelfs van grote afstand te grazen nemen.

Ze zijn niet de enige die indruk zullen maken. SFIII stuurt de sterkste delegatie. Gentleman Dudley is een boksend beest, Ibuki heeft een indrukwekkend arsenaal aan snelle moves en de beukende tante Makoto kan offensief met de beste mee. Alpha doet het ietsje minder met Adon, Guy en de Cody, maar de laatste doet het erg leuk met een lading vuile moves. SF II had ook nog T. Hawk en Deejay afgevaardigd, maar eerlijk gezegd kunnen ze die van mij bij het grof vuil zetten. Hoe jullie ook over hen mogen denken, feit blijft dat jullie weer aardig wat uren in ze zullen steken.


Ook omdat iedere vechter een extra Ultra-move heeft gekregen. Sakura en Gen hebben er respectievelijk zelfs nu drie en vier. Je zal – net zoals in SFIII - echter in het begin van de game of nadat je hebt verloren moeten kiezen welke je gaat gebruiken. De moves zelf zien er, net zoals het hele spel, weer spetterend uit. Dit keer zitten er overigens ook counters tussen. Cammy’s CQC bijvoorbeeld kraakt pas de botten van de tegenstanders als hij zo stom is geweest een aanval te plaatsen. Een super idee dat de nodige tactiek zal opleveren.

Online staat ons ook nog wat leuks te wachten. Bij Endless Battles doen maximaal acht deelnemers mee. Twee spelers nemen het tegen elkaar op, de winnaar vecht vervolgens tegen de volgende in de rij terwijl de laatste achteraan sluit. Verder kan je in teams van 2, 3 en 4 knokken en dient de Replay Channel als Youtube. Ook het Ken probleem wordt aangepakt. Je verdient naast Player Point (voor algemene ranking) ook Battle Points (voor ranking per karakter). Uitstekend, ik vraag me alleen af of mensen veel waarde eraan zullen hechten.


Helaas zijn er aantal dingen toch weer hetzelfde gebleven. SSFIV gooit je nog steeds voor de leeuwen op het gebied van gameplay. De movelijst is makkelijker te lezen, maar daar blijft het ook bij. Eindbaas Seth blijft een hufter - zelfs al zijn de ultra’s ietsje makkelijker te ontwijken. En dan hebben we nog Ken “Shoryuken till I die” Masters. Mijn skills zijn niet super, verre van dat, maar als ik hem na twintig minuten pas versla en een ronde verder Sakura binnen twee potjes afdroog dan lijkt me toch ergens iets mis. Ik vrees daarom dat we online weer veel Kens te zien zullen krijgen – ondanks met het nieuwe systeem. Zonde want dit spel barst van de leuke vechters.

Super Street Fighter IV is een waardige opvolger van IV. Goed, het blijft een uit de kluiten gewassen upgrade, maar met tien extra vechters kan je weer lekker verder. Het speelt nog steeds als een trein, we hebben weer nieuwe Ultra’s om mee te spelen en zoveel vechtspellen komen er dit jaar toch niet uit. Ik wou alleen dat ze iets aan de hoge instapdrempel (vooral om beginners wat extra hulp te geven) en rooie Ken deden. Vooral de laatste is naar mijn mening iets té goed geworden. Voor de rest blijft het een aanrader.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   95
Graphics   95
Replay   85

Super gedaan, Capcom!
91


13:39  GTA: Episodes from Liberty City
13:36  Nier verkoopt beter dan Square-Enix verwachtte
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Mangartist op 27-04-2010 om 14:55 [Niv: 19 / Exp: 971]
Mijn broertje zal die wss wel kopen. En ik zal er zelf met plezier op spelen

Gewijzigd door Mangartist op 27-04-2010 om 14:56

Lawliet op 27-04-2010 om 15:18 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik wil de game ook halen, maar dan voor de PC! Wordt nog even afwachten.

Gast (81.165.33.xxx) op 27-04-2010 om 15:44
ik hem al hij is super goed

Gast (62.173.206.xxx) op 27-04-2010 om 15:44
me 2, toffe game.

Zidane007nl op 27-04-2010 om 16:14 [Niv: 6 / Exp: 278]
Ik ga hem ook wel binnenkort halen. Beter dan de platinum versie van de gewone versie.

Gast (87.212.116.xxx) op 27-04-2010 om 16:19
Ik was zwaar teleurgesteld in IV. Had II veel gespeeld, maar de stijl van IV vind ik vreselijk. Begrijp me niet verkeerd. De graphics zijn goed hoor, maar de stijl is om te janken. Mijn jeugdhelden Ken en Ryu lijken totaal niet op was ze waren. Ryu heeft nu zo'n irritante apekop.

evil.duck op 27-04-2010 om 17:02 [Niv: 13 / Exp: 667]
@ Gast (87.212.116.xxx)
ik begrijp wat je bedoelt

D: op 27-04-2010 om 22:27 [Niv: 172 / Exp: 8612]
ssf4 is zeker beter dan sf4, maar het heeft nogsteeds dezelfde timing in combo's met andere woorden miliseconden werk en dat is een regelrechte PISS-OFFER.

Of dit spel is gemaakt voor de ardace pad, of dit is gemaakt voor elite tournamentenspelers want veel van de trials zijn bijna onmogelijk, en in een online gevecht werkt het bijna tegen je om een combo te proberen, je kunt beter 2 of 3 hit attacks gebruiken.

Gast (86.90.62.xxx) op 28-04-2010 om 11:23
@Lawliet
Hij komt niet uit voor de PC :(

Gast (77.166.130.xxx) op 28-04-2010 om 15:04
D;. het is grappig dat je het over de stricte input hebt van (S)SFIV, want deze inputs zijn waarschijnlijk de simpelste in welke fighting game dan ook. Je boort Blazblue de grond in omdat je al moeite hebt met de scrubby SFIV input haha. Triest hoor.

Mangartist op 28-04-2010 om 17:25 [Niv: 19 / Exp: 971]
@ vorige gast

Ik wil niet opscheppen of zo hoor, maar ik speel al zeker 15 jaar van men leven Street Fighter en andere fighting games en D: heeft wel een punt. Behalve de simpelsten a la kwartdraai-slag zijn die van SFIV zijn gewoonweg heel lastig om goed uit te voeren. Het blijft overigens nog altijd wel een leuk spel :p

Gewijzigd door Mangartist op 28-04-2010 om 17:29

Gast (77.166.130.xxx) op 30-04-2010 om 11:40
Als je dat na 15 jaar niet goed kunt krijgen moet je je zelf te rade gaan.
Vorige games als II, Alpha en 3 hebben een veel strictere input. Er valt dus weinig op te scheppen als je moeite hebt met de VERSIMPEELDE INPUT van (S)SFIV |(

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Street Fighter IV
Type:
Game
Releasedatum:
30-04-2010
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media