Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Poll Roundtable - November 2009


Door Joni Philips op 02-12-2009 om 18:05
Bron: Gamed

Maandelijks peilt Gamed naar de mening van de bezoekers en de redactie over een prangende stelling. In onze Poll Roundtable kun je onze mening over de stelling vinden en kun je zelf je mening geven over het onderwerp.

Enkele weken geleden kwam Infinity Ward met Call of Duty: Modern Warfare 2 dat om twee redenen het nieuws haalde. De eerste reden was zeer positief: nog nooit was een game zo snel gestart qua verkopen. De tweede reden was echter minder positief: de game kreeg namelijk bakken kritiek omwille van de 'No Russian' missie, een missie die zo controversieel is dat Infinity Ward je de missie gewoon laat overslaan zonder consequenties. De missie vraagt je in principe om zoveel mogelijk onschuldige, gewonde burgers te vermoorden en dat zorgde zelfs binnen de game-industrie voor een storm van verontwaardiging. Ook games als Grand Theft Auto laten je onschuldige burgers vermoorden, maar dat is het optioneel en loop je het risico om gestraft te worden. Modern Warfare 2 gaat dus een stap verder, maar wat vinden jullie daarvan? Mogen games zo ver gaan als ze willen? Of is dit ethisch gezien toch een stap te ver?


Ik vind dit een lastig onderwerp. Voor beide standpunten is namelijk wel wat te zeggen.

Als het namelijk gaat om het nabootsen van de realiteit en het overbrengen van een boodschap vind ik dat het moet kunnen. Dit soort dingen gebeuren over de gehele wereld en het uit een game laten omdat de werkelijkheid als te wreed wordt bestempeld lijkt me niet de juiste koers. Door het in de game te laten confronteer je gamers met de keerzijde van oorlog en geweld. De zijde die vaak belicht wordt is die van de held en epische veldslagen waarin gevochten wordt tegen andere soldaten, de zijde van het botte geweld tegen onschuldigen wordt nimmer belicht.

Het is natuurlijk ontzettend hypocriet om te vallen over geweld tegen burgers in een game terwijl geweld tegen burgers in werkelijkheid vaak een stuk minder wordt belicht. Neem als voorbeeld de grove mensenrechten schendingen in China en Noord-Korea. Of bijvoorbeeld wat er dagelijks in heel Afrika gebeurt. Hier wordt weinig over gerept/gedaan en dat lijkt me toch veel erger dan geweld in videogames. Het confronteren van de gamer met dit soort geweld zet hem (of haar) aan tot nadenken over het gehele concept van oorlog.

Aan de andere kant vind ik dat je het niet moet doen. Gamers dwingen tot het afslachten van burgers draagt denk ik bij aan de verder afstomping van deze zelfde gamers. Dit maakt ze dan weer minder gevoelig voor echt geweld en dat is natuurlijk ook niet het gewenste effect. Als ik iemand dagelijks een plaatje laat zien van iets heel erg, zal hij er eerst van schrikken maar naar verloop van tijd doet het hem weinig meer.

Ik kan niet zo goed een keuze maken tussen de twee standpunten, wat denken jullie?


*BAM*, Stefan smijt de deur weer eens dicht, chagrijnig vanwege iets dat er eigenlijk helemaal niet toe doet, het is de pubertijd. Hij start zijn console op en stopt er een spel in, bij voorkeur een spel waarbij je helemaal los kunt en zelf mag bepalen wat je wel en niet wilt doen. Bij voorkeur een game als Grand Theft Auto dus. Na een uur talloze hopeloze burgers de dood te hebben ingejaagd is Stefan weer wat gekalmeerd. Zijn innerlijke karma is hersteld en zijn ying en yang zijn rustig een kopje thee aan het drinken. Zijn agressiviteit is weg en zou zo een liefdevolle preek kunnen geven over het wel en wee van de arme kindertjes in Afrika.

In tegenstelling tot wat veel mensen beweren - zonder dat ze zelf ooit een controller hebben aangeraakt, maar dat terzijde - helpen games je juist te kalmeren. Het is een toevluchtsoord om even alles te vergeten en weer eens rustig in- en uit- te ademen. Hoe verder een game gaat, hoe meer plezier mensen eraan beleven, je betreedt het onwerkelijke. De morele held die je altijd uithangt is weg en dit doet je alles vergeten. Het is onmogelijk dat een game kan aanzetten tot geweld en massale moorddaden zoals gezien in Modern Warfare 2. Zeker als je daarna erachter komt dat er een slecht einde voor je in zit, zo is dat ook in Grand Theft Auto, de politie komt achter je aan en vroeg of laat ga je dood of beland je in de cel. Niemand die er aan denkt om het in het echt te doen, want na het spelen van een game ben je alles alweer vergeten.

Ethisch gezien kunnen games dus zover gaan als ze willen, zolang men de speler maar kennis laat maken met de consequenties daarvan. Tevens moet de ontwikkelaar objectief blijven en zal propaganda moeten blijven. En als laatst, het moet natuurlijk niet verplicht zijn, als je iets niet wilt doen moet dat mogelijk zijn om verder te geraken in een game. En als je het helemaal niet ziet zitten, dan koop je de game gewoon niet, zo simpel is het gek genoeg.


18:17  Nintendo bestelt minder Wii consoles
15:32  Banjo-Kazooie racen mee met SEGA?
 Reacties (7)
 Pagina: 1
dannyveno op 02-12-2009 om 18:15 [Niv: 59 / Exp: 2953]
Ik ben het helemaal eens met Stefan!

BeWario op 02-12-2009 om 18:25 [Niv: 28 / Exp: 1386]
Stefan FTW!

Christian Vuye op 02-12-2009 om 18:34 [Niv: 76 / Exp: 3816]
welke Stefan ?

TerrorTosti op 02-12-2009 om 18:41 [Niv: 7 / Exp: 354]
Stefan heeft gelijk

Lawliet op 02-12-2009 om 21:00 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik vind het wel kunnen. Dit doen ze om de spelers te prikkelen. Vermaak? Spanning? Het dramatische effect opvoeren? Realisme? Jij mag het beslissen, maar ik vindt dit wel kunnen.

the_dan op 03-12-2009 om 15:36 [Niv: 310 / Exp: 15521]
ik wil zelf 2 fps maken

1 waarin je als terrorist amsterdam overneemt
bijvoorbeeld dat je als terrorist de amsterdam arena onveilig maakt
en dat je daarna een missie krijgt in de arena van vermoord alle terrorn00bs zonder supporters te killen

en 2 een fps mw2 versie waarbij je een gezellige nazi bent

(niet dat ik zelf nazi ben maar wil eens de amerikanen vermoorden als mof)

im2 op 04-12-2009 om 21:03 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ook games als Grand Theft Auto laten je onschuldige burgers vermoorden, maar dat is het optioneel en loop je het risico om gestraft te worden.

In MW2 ben je ook niet verplicht om onschuldige burgers te vermoorden, je speelt namelijk als een CIA-agent.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Poll Roundtable
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden