Wanneer we Steam zeggen, dan zeggen we Valve, en visa versa. Dit is echter nu net het probleem volgens Gearbox’s Randy Pitchford, maar voorlopig krijgt hij geen medestanders in deze gedachte.
Pitchford geeft aan dat Steam en Valve beter los kunnen staan van elkaar, in plaats van dat ze direct aan elkaar gelinkt zijn. Dit zegt hij niet uit persoonlijke grond, maar hij denkt dat veel mensen in de game-industrie dit anders zien. Volgens deze groep helpt Steam de consument weliswaar, maar proberen ze tegelijkertijd zoveel mogelijk geld uit de zak van deze consument te kloppen, en Valve pakt een groot deel van dit geld om voor eigen doeleinden te gebruiken, doeleinden die los staan van Steam.
John Gibson, de baas van ontwikkelaar Tripwire, is het echter niet eens met de uitspraken van Pitchford. Sterker nog, zo legt hij uit, als Steam niet bestaan had dan was ontwikkelaar Tripwire inmiddels misschien wel ten gronde gegaan. Bij hun eerste game, Red Orchestra: Ostfront 41-45, zijn ze langs vele uitgevers gegaan, maar zonder resultaat:
quote: “We were getting pitched offers like, ‘We’ll give you a 15 percent royalty rate, take the IP rights to your game, and slap a $1.5 million administrative fee on top of your recoupment costs.’ And deals like this were being offered for a game we funded ourselves!
With deals like those, we were wondering how any third-party developer could be successful in the game industry. Under the terms of that deal, we would have needed to sell hundreds of thousands of units before we would have seen one cent of royalties. Enter Steam.”
|