Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Anno: Create a New World


Door Cor op 20-06-2009 om 08:19
Bron: Gamed

Zo op het eerste gezicht zou je verwachten dat de Wii, vanwege de mogelijkheid om eenvoudig dingen op het scherm aan te wijzen, van alle consoles nog wel de beste besturing heeft voor strategiegames. Het is dan ook verrassend dat er van dit genre nog niet veel te bekennen is. Blue Byte brengt hier verandering in met Anno: Create a New World, waarin het bouwen van steden centraal staat.

In Anno speel je met prins William Riley, die er in 1404 door zijn vader op uit wordt gestuurd om nieuw land te ontdekken. Dit is nodig, omdat het volk gebrek heeft aan voedsel en andere benodigdheden. William moet er op uit trekken en steden opbouwen op de eilanden, zodat hij vervolgens de eerste levensbehoeften kan terugsturen naar het koninkrijk. Tegelijk moet je concurreren met je broer, haal je banden aan met oosterse landen en moet je tegen piraten strijden.

Je eiland opbouwen werkt, zoals te verwachten valt, met eenvoudig aanwijzen en klikken. Je selecteert een gebouw uit het cirkelmenu, wijst aan waar je hem wil hebben, en hij komt kant en klaar uit de lucht gevallen. Voor makkelijker scrollen over de kaart kan je de Nunchuk gebruiken, maar deze is niet nodig om de game te kunnen spelen. Wanneer je met je schip op een eiland aankomt is het eerst van belang om in de primaire behoeften te voorzien: een paar huisjes, die je middels belasting geld opleveren, en houthakkers en vissers. Al snel willen je eerste pioniers meer luxegoederen, wanneer je deze regelt gaan ze in niveau omhoog tot settlers. De goederen waar ze om vragen zijn bijvoorbeeld specerijen en kleding (dat je maakt door hennep te verbouwen en die met een ander gebouw te laten bewerken), maar ook uit toegang tot publieke gebouwen, zoals badhuizen en kathedralen.


Een hoger niveau betekent dat er meer inwoners per huis komen, je meer belastinginkomsten krijgt en je nieuwe gebouwen kan bouwen. De nieuwe inwoners willen weer nieuwe luxegoederen krijgen, en als je ze deze blijft geven zullen ze net zo lang in niveau omhoog gaan tot ze patriciërs worden, het hoogste inwonersniveau. Zolang je ze tevreden houdt zullen je inwoners belasting blijven betalen, zodat je grote steden kunt bouwen. In de campagne vervul je constant kleine submissies om uiteindelijk je doel te bereiken, zoals het halen van een bepaald aantal inwoners of het produceren van bepaalde goederen. In de Continuous Play modus heb je geen doelen en gaat het enkel om het bouwen.

Het bebouwen van de eilanden vereist wel enige planning. Op de bodem van een eiland kan je niet elk product verbouwen, zodat een eiland waar specerijen goed gedijen compleet ongeschikt kan zijn voor graan. Omdat je voor een grote stad toegang moet hebben tot alle soorten goederen, zul je op zoek moeten gaan naar andere eilanden en deze eilanden ook bewonen. Nieuwe eilanden staan aangegeven op zeekaarten. Deze kaarten verdien je door bepaalde prestaties te leveren. Prestaties bestaan bijvoorbeeld uit het bovenhalen van een aantal schatten en het doen zinken van enkele piratenschepen.

De eilandjes zijn vaak niet erg groot, zodat je goed moet bedenken waar je bepaalde gebouwen wil bouwen. Zomaar gebouwen neerzetten levert alleen maar ruimteverspilling op. Ook belangrijk met het plannen van je stad zijn de publieke gebouwen, die een bepaalde invloedscirkel hebben waarop ze effect hebben. Zo heeft een brandweer enkel effect op de huizen die er dicht bij staan, dus je wil bij het bouwen van dit soort gebouwen zoveel mogelijk huizen binnen de grens vangen. Het plaatsen van te veel gebouwen kost je alleen maar meer ruimte en geld. Hoewel de gameplay in de basis dus vrij eenvoudig is, zul je voor de betere steden toch goed moeten bedenken hoe je ze opbouwt.


De game biedt ook een eenvoudige technologieboom, waaruit je elke keer dat een van je steden een bepaalde grootte heeft bereikt, een nieuwe technologie kan kiezen. De technologieboom is niet al te uitgebreid, maar je krijgt zo wel de mogelijkheid om verbeteringen vrij te spelen in de volgorde die je zelf wil. Zo kun je zelf je prioriteiten aangeven: Als je graag wil aanvallen kies je sterkere zwaarden, anders ga je voor een hogere productie.

Anno speelt lekker vlot en is leuk om te doen, maar is niet helemaal vrij van problemen. Er mist bijvoorbeeld een overzicht van hoeveel goederen je produceert en hoeveel er gebruikt worden. Hierdoor is het een beetje een gok hoeveel productiegebouwen je moet plaatsen. Een voorbeeldje: Als ik een stad van voedsel wil voorzien, bouw ik een stuk of drie graanboerderijen. Pas als ik na een tijdje waarschuwingsberichten krijg dat er honger geleden wordt weet ik dat ik meer moet bouwen, en ik kan enkel weten dat ik teveel gebouwen heb als ik zie dat mijn voedselvoorraden enorm toenemen. Het komt erop neer dat je preventief teveel gebouwen gaat plaatsen, en dat kost je (onnodig) extra geld in onderhoud. Daarbij komt dat je constant je bevolking zult horen klagen omdat ze gebrek hebben aan melk, aardewerk of kleding.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   82
Sound   78
Graphics   80
Replay   82

Een vrolijke city builder voor de Wii.
80


08:47  Nieuwe video Crystal Bearers
08:04  Dertigtal screenshots Modern Warfare 2
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Qbrain op 20-06-2009 om 08:21 [Niv: 16 / Exp: 803]
ik weet niet maar ik zie nu al een bug zitten in de screenshot... kijk maar is naar het inwoneraantal.

Btw, ik ben een groot anno fan, maar deze lijkt me echt nogal té klein. en vooral te kiddy

-Q

Gewijzigd door Qbrain op 20-06-2009 om 08:22

Gast (89.18.180.xxx) op 20-06-2009 om 08:29
Ik denk niet dat RTS op de wii aanslaan.
RTS is iets voor pcgamers, en niet voor consolegamers.

Jerry Frederik op 20-06-2009 om 08:36 [Niv: 10 / Exp: 499]
Anno is geen traditionele RTS. Het is meer gefocussed op city building. Om die rede denk ik niet dat het onder doet voor de PC versie. Er zijn immers geen snelle handelingen nodig, zoals bij traditionele RTS games.

Gast (89.18.180.xxx) op 20-06-2009 om 08:38
Niemand zegt dat het onder doet..

ace_quorthon op 20-06-2009 om 09:08 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Ik zeg wel dat het onderdoet voor de pc versie! Al is het dan om een andere reden.

Als we kijken naar de nieuwe pc-game Anno 1404 zien we dat die een stuk uitgebreider en moeilijker is. De demo alleen al onthulde wat van de complexiteit, maar dat wordt het pas echt als je op meerdere plekken tegelijk bezig bent. In Anno 1404 zal het aantal schepen dat je kunt bezitten vast iets van 30 of 40 zijn, tov 5 in deze game. Warfare is ook complexer, en je hebt ook meer verschillende units (Warfare viel mij in elke anno altijd al tegen...).

Dit spel is klein gehouden omdat de Wii niet meer aankan, of omdat het voor een andere doelgroep gemaakt is. Naar mijn idee is deze versie van anno een versimpeling van zijn voorgangers, en dus ben je er snel op uitgekeken als je die allemaal gespeeld hebt.

Daarom sla ik deze lekker over en wacht ik nog een weekje op de pc versie

Gewijzigd door ace_quorthon op 20-06-2009 om 09:09

Qbrain op 20-06-2009 om 10:31 [Niv: 16 / Exp: 803]
@Ace, je kan max 12 schepen hebben in de pc versie van anno 1404

-Q

ace_quorthon op 20-06-2009 om 10:54 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Serieus? Ik herinner me max 40 schepen bij 1701 als je 10.000 aristocrats had. Sowieso... je hebt er meer nodig dan 12 als je een aantal nederzettingen hebt en je eilanden wil beveiligen en bevoorraden.

Waar komt je info vandaan?

Gewijzigd door ace_quorthon op 20-06-2009 om 10:57

Kraanwater op 20-06-2009 om 11:51 [Niv: 11 / Exp: 544]
ik ben de demo aan het spelen, maar hoe de **** krijg je het voor elkaar dat de schepen automatisch laden en lossen?

Gast (82.73.148.xxx) op 20-06-2009 om 13:54
volgens mij is het niet create a new world maar:

1404: Dawn of Discovery??

ace_quorthon op 20-06-2009 om 14:08 [Niv: 76 / Exp: 3786]
'volgens mij is het niet create a new world maar:

1404: Dawn of Discovery?? '

Dat is dus de pc versie. De wii versie is Create a new world

Joni Philips (Eindredacteur) op 20-06-2009 om 14:11 [Niv: 1182 / Exp: 59089]
Eigenlijk is Anno 1404 de Europese naam van de PC versie, Dawn of Discovery de Amerikaanse verzamelnaam voor alle versies.

JasperCLA op 23-06-2009 om 15:27 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Lekker wachten op de PC versie dus. Mooie review! En dat aantal schepen hangt gewoon af van het aantal inwonders dat je hebt

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Anno: Create a New World
Type:
Game
Releasedatum:
22-05-2009
Ontwikkelaar:
Blue Byte
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media