Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Silent Hill: Shattered Memories


Door Gideon op 23-06-2009 om 08:26
Bron: Gamed

Je hebt spellen die je de kriebels geven, Resident Evil enzo. Je hebt ook spellen die je de stuipen op het lijf jagen, het angstzweet als ware het de Niagara falls door plekken laat klateren welke het daglicht al tijden niet hebben gezien. Silent Hill was zo'n game, toen het in 1999 uitkwam op de PlayStation. Konami's horrorhit komt, als een volledig herbewerking, opnieuw uit op o.a. de Nintendo Wii, een versie die we vandaag onder de loep nemen.

Mensen die bij voorbaat al teleurgesteld zijn omdat Konami met 'maar' een remake komt; lees gewoon even verder. Het woord 'remake' impliceert dat de Engelse studio, Climax, met een grafische update komt, hier en daar wat veranderingen in de gameplay aanbrengt en klaas is Kees. Bij Silent Hill: Shattered Memories ligt het allemaal net even anders. De game start, zoals het dat 10 jaar geleden ook deed, met Harry Mason, een ongelukkige man welke na een auto-ongeluk in het rustige stadje opzoek is naar zijn vermiste dochter. Enkele bekende karakters uit het origineel komen we opnieuw tegen en we hebben het nog steeds over een surivival-horror titel; tot hier de overeenkomsten.

Silent Hill is altijd al een psychologische horrorgame geweest en Climax Studios wil hier nog dieper op inspelen. Dit begint al met een vragenlijst die je krijgt van een psychiater aan het begin van de game. De man vraagt je antwoord te geven op vragen als 'maak je makkelijk vrienden', 'word je relaxt door het drinken van een biertje' en 'heb je wel eens een rollenspel gespeeld tijdens de seks'; de toon is gezet. De manier waarop jij de vragenlijst invult, bepaalt een aantal factoren tijdens de game; kom je een agente tegen of een serveerster? Is de winkel gevuld met elektronica of kleding? Gesprekken nemen ineens een heel andere wending wanneer je in het begin hebt aangegeven dat jij je partner wel eens hebt bedrogen. Tijdens de game zullen meerdere factoren de verdere voortgang beïnvloeden, aldus Climax Studios.


Terwijl Harry langzaam weer bij bewustzijn komt dwarrelen de bekende sneeuwvlokken langzaam neer op de verlaten straten van Silent Hill. In één opslag vallen de, voor de Wii, prachtige graphics op. Elk sneeuwvlokje heeft een eigen realtime schaduw, net als de andere objecten in de omgeving. Dit wordt benadrukt door het feit dat je zaklamp vaak het enige hulpmiddel is om de omgeving te onderzoeken. Door met de pointer van de WiiMote rond te kijken, à la Metroid Prime bijvoorbeeld, schijn je over objecten. Buiten de lichtbundel vreten de schaduwen en duisternis jouw kijk op de wereld weer op, waardoor de game een constante dreiging kent; zag ik daar wat?! Lopen en strafen gebeurt met de Nunchuk, terwijl een druk op de A-knop Harry doet overgaan tot een interactie met de omgeving, zoals het openen van een deur. Om het allemaal nog even spannender te maken kun je deze deur ook op een kier zetten, zodat je de zaklamp eerst de duisternis kunt laten verdwijnen... althans, binnen de lichtbundel.

Onderzoeken speelt een grote rol in Silent Hill en met de Z-knop is het mogelijk om in te zoomen op bijvoorbeeld een krant op de tafel of een poster aan de muur. Staat hier bijvoorbeeld een telefoonnummer op geschreven, dan kun je deze opbellen met je telefoon, welke tevens functioneert als een HUB van waaruit je bepaalde acties kunt inzetten. Zo is elk mogelijk telefoonnummer te bellen en je kunt ook de camera gebruiken om foto's te nemen. Wanneer je iets vreemds in de omgeving opmerkt, kun je met de camera foto's maken om zogenaamde 'echo's' opvangen, een andere realiteit die als een laag over de wereld ligt. Simpel gesteld dus een ideale manier om krankzinnige schrikmomenten in de game te verwerken. Uiteraard speelt het geluid hier, zoals we kennen uit de serie, een grote rol door middel van bijvoorbeeld de krakende telefoon, wanneer het kwaad op de loer ligt.

Traditioneel veranderde de wereld in Silent Hill eens in de zoveel tijd in een roestig milieu waarbij allerlei soorten monsters het op je voorzien hadden. Met een wapen kon je ze te lijf gaan, waarbij de extreem slechte besturing voor enige spanning zorgde. Climax Software heeft besloten dat de game, naast de schrikmomenten, ook paniek moet kennen en dus is het niet mogelijk om te vechten. Sterker nog, wanneer de wereld om je heen verandert in een ijzige hel, kun je het maar beter op een lopen zetten om je te verstoppen. In een soort 3rd person Mirror's Edge, maar dan met een doorsnee kantoorknakker, ren je door de gebouwen en straten, terwijl ijsschotsen omhoog schieten, lantaarnpalen angstaanjagend afbuigen en monsters je achtervolgen. Gelukkig heb je wel de mogelijkheid om snel door deuren te gaan, kasten om te gooien, onder bureaus door te kruipen en nog veel meer capriolen om zo snel mogelijk de veiligheid op te zoeken. Mocht je toch gepakt worden, dan kun je de wezens nog van je afschudden, maar wordt de overmacht te groot, dan is het einde verhaal.


Paniek, angst, schrik; het zijn de toverwoorden in Silent Hill: Shattered Memories. Gelukkig zijn de puzzels ook nog van de partij, om af en toe de game een versnelling lager te zetten. Deze maken op een interessante manier gebruik van de WiiMote. Zo zul je sloten moeten kraken door de controller te bewegen en wanneer je een gevonden blikje omkeert (door de controller te kantelen), dan kan er maar zo een sleutel uitvallen welke je weer op weg helpt. Naast het gebruik van de speaker in de controller en de pointer voor de zaklamp weet men de motion controls in de game te betrekken, zonder dat het een waggle-festijn wordt.

Silent Hill: Shattered Memories moet later dit jaar uitkomen op de PlayStation 2, PlayStation Portable en Nintendo Wii. De laatste valt in de rijtje duidelijk op door de prachtige graphics en het vooralsnog goede gebruik van de unieke mogelijkheden die de Nintendo Wii biedt. De game heeft afgelopen E3 de nodige 'Best Wii Game of the Show' awards in ontvangst mogen nemen, iets wat tussen games als The Conduit, New Super Mario Bros. Wii, Red Steel 2 en Final Fantasy geen simpele prestatie is. De getoonde demo's waren veelbelovend en mocht Climax Studios dit niveau kunnen vasthouden, dan moet het heel gek lopen wil dit najaar Silent Hill na het teleurstellende Homecoming niet toch weer thuiskomen.


10:06  Uncharted 2 was beste game op E3
08:26  BlazBlue toont enkele personages
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (83.86.182.xxx) op 23-06-2009 om 09:00
Fixed.
OT
Heb nog geen Wii dus zal ik voor de ps2 versie
gaan

Gewijzigd door Joni Philips op 23-06-2009 om 09:47

Gast (77.248.189.xxx) op 23-06-2009 om 10:07
ach wat je ook kan doen is een wii kopen/vragen voor kerst. Er zijn nu 3 jaar na dato genoeg games om dat te doen.

pizzarulez op 23-06-2009 om 10:59 [Niv: 116 / Exp: 5801]
wel nice

ApoC op 23-06-2009 om 13:15 [Niv: 101 / Exp: 5061]
zeer nice voor de wii

DeathofaDay op 23-06-2009 om 13:26 [Niv: 8 / Exp: 375]
Klinkt zeer goed

MarcianoNL op 23-06-2009 om 19:38 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Lijkt me een geweldige Silent Hill.

DarthTedious op 23-06-2009 om 21:08 [Niv: 46 / Exp: 2276]
@ gast: Of de foto's zijn van een slechter kwaliteit. Maar je bent toch een fanboy, dus je mening telt niet. Good day, good bye.

OT:
Dit lijkt me echt interessant, eerst was ik kritisch maar nu niet meer. Ik ga zeker hier een oogje op houden. Silent hill is m'n favoriete survival horror

Remco1988 op 23-06-2009 om 22:17 [Niv: 48 / Exp: 2416]
Toch maar eens een Wii aanschaffen, er komen tegenwoordig wel genoeg mooie games uit. (oke, het zal nooit de next gen inhalen, maar het ziet er toch nog leuk uit met zoveel leuke games).

ps. De pc, X360, en de ps3 zijn het mooiste, de Wii kan er nooit tegenop. maar de Wii console begint langzaam aan toch interessant te worden

Gewijzigd door Remco1988 op 23-06-2009 om 22:18

Louis Tinner op 23-06-2009 om 22:40 [Niv: 201 / Exp: 10063]
@ remco: Maar met de wii heb ik meer plezier en dat is het belangrijkste

Gast (84.27.37.xxx) op 24-06-2009 om 00:52
Heb een xbox en een wii
Maar met mn xbox heb ik veel meer plezier.

Maar langzamerhand begint de wii weer interessant te worden.

Remco1988 op 24-06-2009 om 13:47 [Niv: 48 / Exp: 2416]
Xbox is nog altijd beter, maar de Wii begint het ook goed te doen nu. Ben blij dat nintendo de draad weer op begint te pakken, hoe de Wii pas uit was, vond ik de Wii enorm slecht qua games en alles. Maar nu begin ik het een interessant apparaat te vinden. Och ja, de Wii had een opstart tijd nodig. Beter laat dan nooit. Ik ben blij dat de Wii het toch begint te doen

Akatora op 24-06-2009 om 16:48 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Lol, wat is er met die pic aan de hand?

Verder lijkt het me een middelmatige game, slechte dev plus multiplatform op WII,PS2 en PSP geeft ook geen goede indruk.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Silent Hill: Shattered Memories
Type:
Game
Releasedatum:
26-02-2010
Ontwikkelaar:
Climax
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media