Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Halo Wars


Door Roderick op 09-03-2009 om 15:47
Bron: Gamed

Met Halo 3 boekten Bungie en Microsoft in 2007 enorm succes. Halo 3 moest het einde van de trilogie worden dus men moest een andere manier vinden om het succesvolle Halo universum meer games te geven. Halo Wars, een real time strategy van Ensemble Studios, is de eerste niet-Bungie, niet-first person shooter Halo project en schiet meteen raak.

Ensemble Studios is inmiddels gesloten en omgevormd tot twee nieuwe studio’s, waarvan één de toekomstige Halo Wars downloadable content zal verzorgen. De oude studio, Ensemble, kennen we vooral van de real time strategy serie Age of Empires die grote successen boekte op de PC. Een consolegame en een game die vooral draait rond science fiction was iets compleet nieuws voor Ensemble dus een boel uitdagingen stonden klaar voor de studio. Los daarvan was de grootste uitdaging in het algemeen om een real time strategy game lekker te laten spelen op een console. In het verleden waren er pogingen die varieerden van matig tot goed, maar het waren vooral systemen die van PC naar de console gebracht werden. Ensemble kreeg de luxe om alleen voor de Xbox 360 een RTS game te ontwikkelen dus dat moet de nodige voordelen hebben gehad. Of dat gelukt is lees je in de komende alinea’s.

Het standaard systeem dat we normaal op Gamed gebruiken voor onze reviews leek me een keer toe aan wat afwisseling en om dat goed te doen heb ik in november van vorig jaar een preview over Halo Wars geschreven. In deze preview maakte ik duidelijk wat Halo, volgens mij, een succesformule maakte en wat Halo Wars zou moeten doen om deze succesformule ook naar het RTS genre te brengen. Voor de geïnteresseerde is de preview hier terug te lezen. Dit is niet noodzakelijk aangezien ik puntsgewijs in de review gewoon terug kom op de preview uit november en deze ook zal noemen. Voor ik losbarst met mijn aandachtspunten wil ik nog even melden dat het leuk is als jullie in de reacties even laten weten wat je van de uitwerking van het geheel vindt. Goed, off we go.


Het eerste punt dat ik maakte is dat Halo Wars geen stappen vooruit moet maken in het RTS genre. De eerste Halo game deed dit ook niet en dat was precies de reden dat de game geroemd en vervloekt werd. Consolegamers vonden eindelijk de toegankelijke shooter die de fun tot een hoog niveau bracht terwijl PC gamers eigenlijk niets nieuws zagen en de game als ‘doorsnee’ bestempelden. Beide meningen hadden een kern van waarde maar boven alles staat dat Halo er perfect in slaagde de wensen van het console publiek (en dus de doelgroep) te vervullen. Voor Halo Wars geldt dan ook dat men 100% op het consolepubliek gericht moest zijn en de mening van de PC gamer maar even op de achterste rang moest zetten en dat is gelukt.

Halo Wars is een traditionele RTS die geen noemenswaardige nieuwe gameplayelementen naar het RTS genre brengt. Verwacht geen diepere gameplay dan in de hedendaagse PC RTS games en verwacht ook geen gecompliceerde missies, heldenstructuren, upgrademogelijkheden, etc. Halo Wars blijft bij de basis en is daarmee uitermate geschikt voor het consolepubliek die een verteerbare game wil. Het Halo universum is perfect voor dit soort gameplay en Ensemble heeft het uitstekend weten uit te werken. Een handige tip: is een PC-RTS je niet diep genoeg dan ga je met Halo Wars echt geen topper in huis halen. Ben je in principe geen RTS gamer omdat je vooral op de console speelt dan is Halo Wars een dikke aanrader.

Waarom? De game is simpel maar leuk en dat is het tweede punt waar Halo Wars zich naar mijn mening aan moest houden. Missies zijn bijvoorbeeld kort gehouden (al kennen ze verschillende subobjectives die ze flink verlengen) dus verwacht geen extreem gecompliceerde missies. Wat je wel mag verwachten is een hele hoop actie die meer scripted is dan in andere RTS games. Wederom geldt: minder geschikt voor de hardcore RTS gamer, meer geschikt voor het consolepubliek. Doordat de game simpel, maar actievol blijft is de game leuk en meeslepend. Toch is er een dosis tactiek vereist (zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, om de gouden medailles te halen en voor de subobjectives) en gaat de moeilijkheidsgraad van de game precies goed mee met de skills die je als speler opbouwt. Gevolg is een verslavende factor die typisch Halo is.

In de verhaallijn speel je alleen met de menselijke UNSC troepen, terwijl je in de skirmish ook aan de zijde van de Covenant kunt spelen. Hoewel bovenstaande alinea’s doen vermoeden dat Halo Wars een flinterdun RTSje is, is dit zeker niet het geval. De game kent wel helden, wel upgrade systemen en zeker een dosis tactiek, maar gaat daarin gewoon niet zo ver als de hedendaagse PC RTS games. Gevolg van de wat vereenvoudigde gameplay is dat de controls gewoon perfect werken. Los van het feit dat een analoog pookje nooit sneller zal werken dan een muis werkt het allemaal prima in Halo Wars. Doordat de gameplay simpel is gehouden kan het meeste werk gewoon met de A, B, X en Y knoppen worden gedaan. De besturing blijft op die manier overzichtelijk en effectief.


Aan presentatie is goed gedacht door Ensemble. De game kent de menu’s die we kennen uit Halo 3, een goed werkende online lobby, uitstekende graphics (die helaas wel wat last hebben van framedrops) en een pakkende soundtrack. Deze soundtrack is ditmaal niet verzorgd door Marty O’Donnell maar mag er ondanks dat feit zeker zijn. Speciale vernoeming verdienen de werkelijk schitterende cutscenes tussen de missies. Het Halo universum heeft er nog nooit beter uitgezien dan in die filmpjes.

Ben je fan van het Halo universum, dan is Halo Wars een dikke aanrader voor je. Het universum maakt de RTS gameplay meeslepend en Ensemble heeft prima werk gedaan om het genre voor de consolespeler ideaal te maken. Heb je niet zoveel met het Halo universum maar lijkt het je wel leuk om eens een RTS op je Xbox 360 te spelen? Dan is Halo Wars de beste RTS game die je kunt kopen door zijn geoptimaliseerde besturing en missiestructuur. Ben je tot slot een groot RTS fan en speel je deze eigenlijk alleen op de PC, blijf dan maar bij je PC want Halo Wars zal niet aan je eisen voldoen door de vereenvoudigde missies en klassen. Duidelijker is het niet te stellen toch?
Beoordeling
Gameplay   87
Sound   83
Graphics   83
Replay   86

De beste console RTS tot nu toe.
85


15:55  Mozart: Samenzweerders van Praag
15:47  Intrede van Big Sisters in BioShock 2?
 Reacties (25)
 Pagina: 1
Gast (62.238.36.xxx) op 09-03-2009 om 15:51
Echt een top game vind ik dit, zelf zou ik er als een Halo fan nog een half puntje bijtellen, maar dit is een mooi cijfer _O_ _O_ _O_

GekooktEi op 09-03-2009 om 16:19 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Zeer netjes.

Gast (82.168.137.xxx) op 09-03-2009 om 16:26
mooi cijfer voor een RTS game, die normaal altijd lager scoort ! ik vraag me alleen af of de halo ook deels heeft mee gespeeld met het eindoordeel.

No'tje op 09-03-2009 om 16:32 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Beetje overschat, de review las meer weg als een magere 6 maar omdat dit een console rts is krijgt hij een 8.5

Stammetje91 op 09-03-2009 om 16:32 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik denk zelf dat deze RTS door z'n lage moeilijkheidsgraad en simpele gameplay vooral de Halo (denk niet echt hardcore RTS spelers) gaat aanspreken.

Robert op 09-03-2009 om 16:34 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Roderick

welk cijfer zou je dit spel hebben gegeven als het een pc only titel zou zijn geweest? (gewoon geintreseerd)

en komen er ook nog reviews van Empire total war en Dawn of war?

AmazingShikoku op 09-03-2009 om 16:46 [Niv: 129 / Exp: 6459]
'De beste console RTS tot nu toe'

En dat is wat er echt toe doet op het moment

Zuigertje op 09-03-2009 om 16:52 [Niv: 118 / Exp: 5884]

Er is geen multiplay of de multiplay is niet noemenswaardig genoeg... En toch een 8.5.

Sorry hoor, maar 5 uurtjes voor 60 euro gaat me toch echt te ver. Wie raad dit spel nou aan? Ook al heb je op de PC nog nooit een RTS gespeeld, je zult je gewoon afgezet voelen als je na 5 uurtjes het al hebt uitgespeeld.

Ik begrijp deze review niet.

Gewijzigd door Zuigertje op 09-03-2009 om 16:52

The Big N op 09-03-2009 om 16:57 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Sorry hoor, maar 5 uurtjes voor 60 euro gaat me toch echt te ver

Er bestaat ook nog zoiets als skirmish tegen de computer en daarbij kan je je online ook vermaken (baseer ik op de demo) Had het spel graag gewonnen hier op gamed

AmazingShikoku op 09-03-2009 om 16:57 [Niv: 129 / Exp: 6459]
@ Zuigertje: Tsja, ik heb de 24 hours of quality achievment al binnen. De multiplayer heb ik al wel een uurtje of 20 inzitten en de singleplayer speelde ik in 5 uur uit. Het voelt gewoon goed om eindelijk een degelijke console rts te spelen zonder te veel fratsen. Meer diepgang had deze game gewoon de nek omgedaan

Zuigertje op 09-03-2009 om 17:04 [Niv: 118 / Exp: 5884]
De review rept geen ene woord over multiplay/replayability, ze hebben het slechts over "een goed werkende online lobby".

Dusja..

Kim0 op 09-03-2009 om 17:33 [Niv: 18 / Exp: 907]
Goede game,maar 85? kweet et niet.. Kvind zowieso dat er geen enkele rts thuishoort op de XBox of Playstation en als deze game in deze staat op de PC uitkwam had de game zijn 65 niet eens gehaald.

Khad een keer een eyes-on gemaakt in het member review topic van deze game,waar k erg positief was,maar de game is niet naar mijn verwachtijng

Gewijzigd door Kim0 op 09-03-2009 om 17:34

Roderick op 09-03-2009 om 17:37 [Niv: 417 / Exp: 20866]
N!CE: Dan zou ie iets van een hele punt lager hebben gescoord. In de review staat duidelijk beschreven waarom


Zuigertje: de reviewopzet is eens wat anders, dus ik beschrijf inderdaad minder wat er allemaal te doen is in de game. De game heeft co-op over system link en Xbox Live, kent online skirmish matches voor maximaal 3 personen, heeft skulls en heeft daarom veel meer waarde dan ongeveer 7 a 8 uur verhaallijn.

im2 op 09-03-2009 om 17:46 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Voorlopig houd ik het wel bij de pc dan

dark lars op 09-03-2009 om 18:02 [Niv: 108 / Exp: 5400]
kheb m nogsteeds gesealed liggen, ga er ook niks mee doen denk ik

NickPeters op 09-03-2009 om 18:35 [Niv: 9 / Exp: 448]
@ dark lars: Stuur hem door maak je me gelukkig mee

Gewijzigd door NickPeters op 09-03-2009 om 18:36

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-03-2009 om 19:16 [Niv: 748 / Exp: 37385]
@ N!CE: Beide komen eraan, Dawn of War II komt snel, Empire: Total War ietsjes later.

Zuigertje op 09-03-2009 om 19:17 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ roderick:

Ah ok

@ dark lars:

had je niet moeten zeggen, nu krijg je niks meer van gamed. ;p

Taw0n op 09-03-2009 om 19:33 [Niv: 83 / Exp: 4141]
Heel netjes, heel netjes.

Gast (213.199.128.xxx) op 09-03-2009 om 19:54
echt een heel leuke game en ik kan hem echt aanraden

Robert op 09-03-2009 om 19:56 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@ Rene

ik raad je vooral voor Empire aan om je tijd ervoor te nemen

Jonezy op 09-03-2009 om 23:06 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Goede game, maar de review heb ik toch wel wat op aan te merken. Het is meer een bespreking van het feit dat er nu een echt goed werkende console RTS is, en een verklaring waarom Halo Wars dan ook een bepaald cijfer heeft. Haast niets over de game zelf, de multiplayer is toch denk ik wel waar je het meeste uit gaat halen, en daar wordt helaas niets over gezegd. Opzich een goed verhaal, maar als Halo Wars review zag ik graag een 2de pagina die meer op de game inging. Zo lijkt het eerder alsof je hem niet gespeeld hebt.

Darkuser op 10-03-2009 om 00:18 [Niv: 8 / Exp: 379]
Speel maar eens direct op de Legendary moeilijkheidsgraad, dan ben je wel wat langer bezig dan 5 uur. Daarbij, ik ben zeer te spreken over deze game, grote fan van de Halo games en boeken en kan niet wachten om meer te zien. Top!

P.S. De review was ook leuk

Gewijzigd door Darkuser op 10-03-2009 om 00:19

raxus07 op 10-03-2009 om 18:36 [Niv: 61 / Exp: 3041]
ik had hem zelf een 9 gegeven maarja als Gamed het zegt zal het wel zo zijn

dannyveno op 05-12-2009 om 17:42 [Niv: 59 / Exp: 2953]
Halo Wars love

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Halo Wars
Type:
Game
Releasedatum:
27-02-2009
Ontwikkelaar:
Ensemble Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media