Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Metal Gear Acid


Door Casper Rademaker op 30-08-2005 om 09:29

Ook de PSP heeft een nieuw Metal Gear deel gekregen. Opmerkelijk is dat het dit keer niet om een real-time stealth game zal gaan, maar dat je dit keer door gebruik te maken van kaarten je vijanden moet ontwijken.



Konami heeft voor deze merkwaardige aanpak gekozen omdat Metal Gear guru Hideo Kojima meent dat de PSP zich (nog) niet dient voor de snelle actie die Metal Gear Solid biedt. Daarom heeft men gekozen voor een kaartsysteem, waarin je een eigen deck met kaarten moet bouwen en met die kaarten de missies moet voltooien. Hoe dit werkt en belangrijker, of deze nieuwe aanpak succesvol is, kun je verder in deze review lezen.



De actie in Metal Gear Acid is ingedeeld in verschillende beurten. Per beurt kan jij of je tegenstander (wie er aan de beurt is) twee, of later nog meer, acties doen. Hierna komt de volgende persoon die aan de beurt is in actie. Hoe wordt dit bepaald? Dat ligt eraan wat voor acties die persoon de vorige beurt gedaan heeft. Een Nikita (rocket launcher) gebruiken kost uiteraard veel meer energie dan het nuttigen van de overbekende rations. Dus als je een kaart gebruikt die veel energie kost, dan moet je langer wachten totdat je weer aan de beurt bent.

Er zijn verschillende categorieën kaarten. De meeste kaarten vallen onder de USE-categorie. Hierbij moet je denken aan verschillende wapens die je in één keer kunt gebruiken, zoals de SOCOM (pistool), FAMAS (assault rifle) of een granaat. Onder deze categorie vallen ook gebruiksvoorwerpen zoals rations, waarmee je je healthbalkje weer kunt verversen. Een andere veelgebruikte categorie is EQUIP. Hierin zitten verschillende wapens die je eerst met kogels moet laden voordat je ze kunt afvuren. Een voorbeeld hiervan is de M4 (veelgebruikt Amerikaans machinegeweer). Bovendien vallen onder deze categorie verschillende voorwerpen die je eerst moet aantrekken voordat ze nut hebben, zoals een kogelvrij vest.

Tot slot is er nog de CHARACTER-categorie. Hieronder vallen verschillende personages die bekend zijn uit de vorige delen van de Metal Gear (Solid) serie. Deze kaarten hebben gevarieerde effecten. Zo ververst Naomi je health en vergroot Sniper Wolf de kans dat je wapens raken.

Na een tijd krijg je een tweede character om mee te spelen. Hierdoor moet je goed samenwerken met de twee karakters die je hebt. Op zich is het dus een leuke feature, maar het probleem is dat het het spel nog slomer maakt als het al is in je eentje.

Nu je weet hoe het spelsysteem van Metal Gear Acid in elkaar steekt, is de hamvraag uiteraard of dit systeem al dan niet werkt. Naar mijn mening is Konami er totaal in gefaald om Metal Gear Acid tactisch gezien een interessant en gebalanceerd spel te maken. Tachtig procent van de kaarten in dit spel zijn zeer beperkt bruikbaar en zul je dus slechts in hele zeldzame situaties gebruiken. Het resultaat? Met name in het begin van het spel zit je eigenlijk alleen maar te wachten totdat je eindelijk eens een paar bruikbare kaarten in je hand hebt. En dit resulteert weer in een gameplay die veel meer op geluk gebaseerd is dan op werkelijke vaardigheid. Je hebt veel te weinig het gevoel dat je zelf daadwerkelijk veel inbreng hebt in het spel. Nee, wat mij betreft is het kaartsysteem zoals het is in Metal Gear Acid veel te veel gebaseerd op geluk.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   80
Graphics   80
Replay   75

Gelukkig heeft Metal Gear Acid een goed verhaal, want het spel zelf schiet vaak tekort.
76


10:21  Nieuwe screenshots East Front
09:24  Untold Legends: Brotherhood of the Blade
 Reacties (15)
 Pagina: 1
thabomb op 02-06-2005 om 16:36 [Niv: 24 / Exp: 1195]
Goede review. Ik ben het over het algemeen wel met je eens, ook over het cijfer. Ik vind het gewoon nog steeds jammer dat ze niet een 'gewione'' mgs-titel hebben gemaakt, erg jammer....

Gast (80.60.159.xxx) op 02-06-2005 om 18:58
lijkt mij niet zo leuk

Stefan Boom op 02-06-2005 om 19:33 [Niv: 17 / Exp: 846]
Ik moet eerlijk bekennen dat de gameplay met die kaarten me in het begin best wel aansprak. Nu ik deze review gelezen heb zet ik mijn vraagtekens bij het feit dat het meer op geluk afkomt dan op vaardigheid. Is erg jammer...

dvmaster op 03-06-2005 om 19:14 [Niv: 2 / Exp: 98]
Ja mee eens het spel klopt gewoon niet met die domme kaarten als je dat wil doen koop je tog gewoon een yu-gi-oh game. Met snake moet je gewoon lekker vrij rond kunnen lopen en niet dit gekut met die kaarten

Gast (24.132.5.xxx) op 11-07-2005 om 20:03
jammer als ie inderdaad stinkt, want de MGS series is gewoon dé shit! er moest maar es een echte MGS komen op PSP, wedden dat die verkoopt als een tiet?

Gast (81.243.116.xxx) op 25-08-2005 om 20:38
en ik was nog van plan deez te gaan halen.. dus maar niet. :P

gameprO op 30-08-2005 om 09:33 [Niv: 3 / Exp: 171]
er moet een stealth game komen op de PSP!
geen kaartjes dt is gewoon k*t die kaartjes

Gast (213.84.20.xxx) op 30-08-2005 om 11:47
ik vind mgs acid wel erg leuk maar wel jammer dat het niet zo gebleven is zo als ik het ben gewend

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-08-2005 om 12:04 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
denk dat ik de game ondanks kaarten toch ga kopen, Baten Kaitos was toch ook leuk

Gast (81.206.190.xxx) op 30-08-2005 om 16:13
Zegt er eentje dat het een kutgame is...

Kijk eerst eens naar het cijfer alsjeblieft.

thabomb op 30-08-2005 om 17:29 [Niv: 24 / Exp: 1195]
uhmm, is dit van 3 maanden geleden?

Gast (24.132.211.xxx) op 30-08-2005 om 18:36
van mij mogen ze meer mgs games maken (uitmelken)! :9

Gast (62.58.171.xxx) op 25-11-2005 om 15:12
:9 :P :P :'( }> *D *D _O_

Gast (80.200.57.xxx) op 21-08-2006 om 17:13
ik vind dat mgs acid een zeer goed verhaal heeft . en de gamplay vind ik wel ok maar inderdaad veel van de kaarten in je deck worden zelden of nooit gebruikt maar je kan deze natuurlijk altijd vervangen door andere wel bruikbare kaarten . (ik heb de game zelf uitgespeeld)

ik vind het een aanrader voor mgs fans die klaarstaan voor een heel nieuwe gameplay

solid snake for ever :)

Gast (85.147.58.xxx) op 28-09-2007 om 21:20
hou je bek

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metal Gear Ac!d
Type:
Game
Releasedatum:
01-09-2005
Ontwikkelaar:
Kojima Productions
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media