Ook de PSP heeft een nieuw Metal Gear deel gekregen. Opmerkelijk is dat het dit keer niet om een real-time stealth game zal gaan, maar dat je dit keer door gebruik te maken van kaarten je vijanden moet ontwijken.
Konami heeft voor deze merkwaardige aanpak gekozen omdat Metal Gear guru Hideo Kojima meent dat de PSP zich (nog) niet dient voor de snelle actie die Metal Gear Solid biedt. Daarom heeft men gekozen voor een kaartsysteem, waarin je een eigen deck met kaarten moet bouwen en met die kaarten de missies moet voltooien. Hoe dit werkt en belangrijker, of deze nieuwe aanpak succesvol is, kun je verder in deze review lezen.
De actie in Metal Gear Acid is ingedeeld in verschillende beurten. Per beurt kan jij of je tegenstander (wie er aan de beurt is) twee, of later nog meer, acties doen. Hierna komt de volgende persoon die aan de beurt is in actie. Hoe wordt dit bepaald? Dat ligt eraan wat voor acties die persoon de vorige beurt gedaan heeft. Een Nikita (rocket launcher) gebruiken kost uiteraard veel meer energie dan het nuttigen van de overbekende rations. Dus als je een kaart gebruikt die veel energie kost, dan moet je langer wachten totdat je weer aan de beurt bent.
Er zijn verschillende categorieën kaarten. De meeste kaarten vallen onder de USE-categorie. Hierbij moet je denken aan verschillende wapens die je in één keer kunt gebruiken, zoals de SOCOM (pistool), FAMAS (assault rifle) of een granaat. Onder deze categorie vallen ook gebruiksvoorwerpen zoals rations, waarmee je je healthbalkje weer kunt verversen. Een andere veelgebruikte categorie is EQUIP. Hierin zitten verschillende wapens die je eerst met kogels moet laden voordat je ze kunt afvuren. Een voorbeeld hiervan is de M4 (veelgebruikt Amerikaans machinegeweer). Bovendien vallen onder deze categorie verschillende voorwerpen die je eerst moet aantrekken voordat ze nut hebben, zoals een kogelvrij vest.
Tot slot is er nog de CHARACTER-categorie. Hieronder vallen verschillende personages die bekend zijn uit de vorige delen van de Metal Gear (Solid) serie. Deze kaarten hebben gevarieerde effecten. Zo ververst Naomi je health en vergroot Sniper Wolf de kans dat je wapens raken.
Na een tijd krijg je een tweede character om mee te spelen. Hierdoor moet je goed samenwerken met de twee karakters die je hebt. Op zich is het dus een leuke feature, maar het probleem is dat het het spel nog slomer maakt als het al is in je eentje.
Nu je weet hoe het spelsysteem van Metal Gear Acid in elkaar steekt, is de hamvraag uiteraard of dit systeem al dan niet werkt. Naar mijn mening is Konami er totaal in gefaald om Metal Gear Acid tactisch gezien een interessant en gebalanceerd spel te maken. Tachtig procent van de kaarten in dit spel zijn zeer beperkt bruikbaar en zul je dus slechts in hele zeldzame situaties gebruiken. Het resultaat? Met name in het begin van het spel zit je eigenlijk alleen maar te wachten totdat je eindelijk eens een paar bruikbare kaarten in je hand hebt. En dit resulteert weer in een gameplay die veel meer op geluk gebaseerd is dan op werkelijke vaardigheid. Je hebt veel te weinig het gevoel dat je zelf daadwerkelijk veel inbreng hebt in het spel. Nee, wat mij betreft is het kaartsysteem zoals het is in Metal Gear Acid veel te veel gebaseerd op geluk.
|