Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Pikmin


Door Gideon op 14-02-2009 om 13:53
Bron: Gamed

Een RTS op de Wii, het lijkt een inkoppertje, maar tot nog toe heeft eigenlijk niemand zich er aan gewaagd. Sterker nog, het zijn vooral de Xbox 360 en PlayStation 3 die met hun ‘traditionele’ controllers games als Red Alert 3 en Tom Clancy’s EndWar zagen verschijnen.

Pc-fanaten zijn er duidelijk over: RTS op een console werkt niet. Ik ben het niet met ze eens, bovenstaande titels hebben bewezen dat het wel degelijk werkt. En in 2002 bewees een grootheid in de gameswereld, Miyamoto, dat met enkele aanpassingen het zelfs een ontzettend goede game kan opleveren. Toegegeven, Pikmin, want daar hebben we het natuurlijk over, is alles behalve een traditionele RTS. Geen basis bouwen, tankjes uitpoepen en aanvallen maar. Nee, wandelende wortels laten strijden tegen uit de kluiten gewassen lieveheersbeestjes tussen verroeste blikjes en andere rotzooi, dat was Pikmin. Enkele maanden geleden werd alweer het derde deel in de goed scorende serie aangekondigd op de Nintendo Wii, maar eerst krijgen we het originele avontuur nogmaals voor de kiezen, maar dan in aangepast vorm.

Pessimisten zullen stellen dat Nintendo deze ‘oude’ game opnieuw uitbrengt om het gebrek aan goede games van de afgelopen maanden te verbergen. Optimisten zullen stellen dat dit de kans is voor het grote publiek om de olijke game te ontdekken, want op de Wii trekt het kleurrijke avontuur meer aandacht dan dat het op de GameCube deed, al was het alleen maar vanwege het gigantische verschil in de grootte van de userbase. Voor Nintendo is dit natuurlijk de ideale manier om de gamer te introduceren met de serie, lekker te maken met het later dit jaar uitkomende tweede deel, om daarna helemaal te scoren met het nieuwe, derde deel.


Pikmin start wanneer Captain Olimar, bestuurder van een ruimteschip, in aanraking komt met een komeet en neerstort op een vreemde planeet. Geen best begin van je dag, helemaal niet als blijkt dat de atmosfeer op de planeet giftig is en je nog voor een krappe 30 dagen lucht in je pak hebt; het zit even niet mee. Wanneer je er dan ook nog eens achterkomt dat de onderdelen van je ruimteschip verspreid zijn over de planeet, dan is het duidelijk dat er weinig wezens in het universum zijn met meer pech. Maar waar een wil is, is een weg. Dapper als hij is trekt de twee centimeter lange kapitein er op uit om zijn onderdelen binnen het beperkte tijdbestek terug te vinden. Al snel treft hij zijn eerst bondgenoot: Pikmin.

Pikmin zijn op wortels lijkende mannetjes in verschillende kleuren en maten. De mannetjes volgen de orders van Olimar klakkeloos op, of ze het nu zullen overleven of niet. Op de GameCube bestuurde je Olimar met de grijze analoge stick, terwijl de gele de Pikmin om je heen draaide. Door op de A-knop te drukken kon je de Pikmin richting objecten of tegenstanders gooien, waardoor ze aan het werk gaan of in gevecht treden. Op de Wii werkt het allemaal net even anders; door met de pointer op het scherm te richten kun je precies aanwijzen waar de Pikmin heen worden gegooid. Tevens biedt dit de mogelijkheid om Pikmin van ver terug te roepen. Op de GameCube speelde Pikmin prima, maar op de Wii werkt het pas echt lekker. Daar waar 3rd party ontwikkelaars regelmatig de plank volledig misslaan met ‘oude’ titels met een nieuwe besturing, daar flikt Nintendo het wederom met het uitstekende bestuurbare Pikmin. Dit belooft veel voor het derde deel! Als ik dan toch een klein minpuntje moet noemen: waarom geen pointer-besturing in het menu Nintendo?

Pikmin is opgedeeld in 30 dagen, gelijk aan het aantal dagen dat Olimar nog kan ademen. Binnen dit tijdsbestek dien je in verschillende gebieden alle onderdelen te verzamelen met behulp van je manschappen. Uiteraard zitten er obstakels op de route, zoals gigantische insecten, riviertjes, vuur, elektrische draden en meer van dat soort ongein. Door de speciale eigenschappen van elk van de drie Pikmin soorten te gebruiken kun je deze overwinnen. Zo kan de rode Pikmin tegen vuur, de blauwe tegen water en heeft de gele de mogelijkheid om bommen te werpen. Nieuw in deze opgeleukte port voor de Wii is de mogelijkheid om aan het eind van de dag te beslissen om het opnieuw te proberen, wat de kans aanzienlijk verkleint dat je tegen het einde in tijdnood komt, omdat je net teveel dagen hebt verprutst.


Grafisch gezien is Pikmin identiek aan de GameCube versie. Op zich is dit geen ramp, de game heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan. Na 10 minuten spelen vergeet je de ietwat gedateerde beelden en slokt de game je op. Het blijft een prachtig zicht om honderd gekleurde wortelmannetjes (want dat zijn het nog steeds!) achter je aan zien hobbelen, om zich daarna als kleine zelfmoordterroristjes op een kikker te werpen. Ook de watereffecten zijn niet onaardig en je hebt werkelijk het idee dat je als klein kereltje in iemand zijn achtertuin rondloopt. Op audio gebied zien we ook geen veranderingen, wat betekent dat de Pikmin nog steeds vrolijk piepende geluidjes maken en we rustgevende achtergrond muziek horen.

Helaas is het niet alleen maar rozegeur en maneschijn. De game is namelijk vrij kort, want na dertig dagen van ongeveer 12 minuten per dag is de game toch echt voorbij, en waarschijnlijk speel je het sneller en in één keer uit. Het ontbreken van een multiplayer in dit eerste deel maakt de speelduur er ook niet beter op, waardoor het een ietwat karig pakketje blijft. Het grootste probleem met Pikmin zit hem echter in Pikmin 2. Deze game is namelijk ook al aangekondigd en is op elk aspect (aanzienlijk) beter dan zijn voorganger. De game bevat meer soorten Pikmin, geen gelimiteerd aantal dagen, speciale grotten waar maar een bepaald aantal Pikmin in mag, meer puzzels, meer items en een multiplayer mode. Voor mensen met een beperkt budget raad ik, met pijn in mijn gamershart, toch aan om te wachten op deze titel. Voor mensen die niet zo op de centjes hoeven te letten, geef Pikmin een kans. De game is het zeker waard, een klein pareltje, en op de Wii heb je absoluut de beste versie.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   70
Graphics   70
Replay   50

De Wii-versie is absoluut de betere van de twee.
70


13:54  Castlevania: Order of Ecclesia
13:52  Packshot The Chronicles of Riddick
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Lawliet op 14-02-2009 om 14:00 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Pikmin toffe game maar deel 2 lijkt me zoveel beter. Maar voor 30 euro heb je wel een leuke game in huis.

Gast (217.123.195.xxx) op 14-02-2009 om 14:31
Hij is zekere cool.

lol_2196 op 14-02-2009 om 14:32 [Niv: 11 / Exp: 540]
echt geweldige game,nu wachten op pikmin 2!

Gast (81.92.182.xxx) op 14-02-2009 om 14:44
Als ze het spel voor 20 euro in de winkel leggen pik ik het nog wel eens op maar met HotD en Deadly Creatures is deze game wel mooi in de verkeerde tijd uit gekomen, verkopen zullen dan ook wel tegen gaan vallen.

madmaniac op 14-02-2009 om 14:48 [Niv: 65 / Exp: 3265]
iedereen die hem niet heeft voor de game cube moet hem halen

BeWario op 14-02-2009 om 15:16 [Niv: 28 / Exp: 1386]
ik wacht denk ik dan maar op deel 2 en 3, ik kan mijn geld ook ergens anders voor gebruiken...

CengizMan op 14-02-2009 om 17:53 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Ik wacht op deeltje 2!

Gast (94.211.39.xxx) op 14-02-2009 om 19:21
Ondanks dat Pikmin 2 in veel opzichten beter is dan Pikmin 1, vind ik Pikmin 1 toch een bijzondere sfeer hebben, en replay-waarde is voor mij wel iets hoger dan 5. Ondanks dat er eigenlijk geen unlockables zijn, heb ik het spel een stuk of 10 keer uitgespeeld verspreid over een paar jaar, gewoon omdat het zo leuk is. Maar als je niet al teveel geld hebt zou ik wel wachten op deeltje 2.

Kurosaki01 op 14-02-2009 om 19:31 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Als de Wii versie beter is en maar een 70 krijgt. Wat moest de cube versie dan wel niet hebben? Maargoed 80/100 vond ik zelf een betere score.

Limmepie op 15-02-2009 om 17:39 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Een 7? Rot op man. Dit spel is beter.

Gast (94.211.39.xxx) op 15-02-2009 om 22:48
Nouja ik vind het een erg leuk, bijzonder en goed spel. Maar helaas is hij idd te kort, er zijn geen unlockables of extra dingen te halen. Dus hoger dan een 7 zou ik ook niet komen. Dit neemt niet weg dat Pikmin mijn favoriete game serie op de Gamecube was!

Gast (84.192.212.xxx) op 17-02-2009 om 12:00
pikmin 2 nooit gekocht voor de Cube, dus die koop ik wel.

en zeggen dat dit spel geen levensduur heeft is schandalig, want je speelt heel wat dagen meerdere malen opnieuw gewoon om die dag echt PERFECT voor elkaar te krijgen wat betreft veel items verzamelen en goed kweken enzo. Ik had 29 stukken op 7 dagen, maar daar heb ik het wel 3 keer voor moeten uitspelen. Ik ben lang met dat ding bezig geweest.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Pikmin
Type:
Game
Releasedatum:
06-02-2009
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media