Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Dead Space


Door morsen op 03-11-2008 om 10:14
Bron: Gamed

Ik sta in een donkere gang, de muur is besmeurd met bloed en in de verte flikkert een kapotte lamp. Ik ben op weg naar de machinekamer van de USG Ishimura om daar de motor te herstarten, anders zou het schip uit zijn baan om de planeet Aegis 7 kunnen vallen.

Plotseling klinkt er in de verte een schreeuw, een die je beenmerg zou kunnen doen bevriezen. Het wordt nog donkerder in de gang. Mijn hart klopt nu in mijn keel en eigenlijk durf ik niet meer verder. Langzaam nader ik het einde van de gang. Het luchtrooster naast me knalt open en terwijl een necromorph me bij m’n keel grijpt val ik –gillend als een klein meisje- van m’n stoel. Als ik weer omhoog kom zie ik nog net hoe Isaac’s hoofdloze lijk op z’n knieën valt.

Dead Space, toen ik de game voor het eerst zag in een trailer deed hij me minder dan niks. “Gatverdamme, weer zo’n slappe space-marine shooter met een aliens”, dacht ik. Wist ik veel. Toen ik een tijdje later een keer langs een filmpje genaamd ‘Strategic Dismemberment’ klikte, kwam ik daar echter direct op terug. Deze game deed iets nieuws, hij innoveerde, daarmee gooi je bij mij altijd hoge ogen. De weken daarna zouden mijn ogen nog verder geopend worden voor deze game. De ambiance, de wapens, het verhaal. Allemaal stuk voor stuk juweeltjes.


Laten we met het verhaal beginnen. De Ishimura, een zogenaamde planetenkraker, haalt tijdens een mining operatie een vreemd voorwerp naar boven. De Unitologists, aanhangers van een van de heersende religies van die tijd, geloven dat het om een religieus artefact gaat dat de mensheid zal redden. Waarschuwingen over bewoners van de kolonie op het oppervlak van Aegis 7, die nadat ze het artefact ontdekte allemaal knettergek zijn geworden, worden daarom achteloos in de wind geslagen. Dezelfde golf van krankzinnigheid begint zich ook door het schip te verspreiden en de crewleden muteren in Necromorphs. De game begint met de USG Kellion, een reparatieschip dat op de S.O.S. berichten van de Ishimura reageert. Aan boord vinden we de hoofdpersoon, ingenieur Isaac Clarke, wiens ex-vriendin ook op de Ishimura verblijft. De Kellion stort door een defect neer in de landingshangaar en Isaac en zijn team moeten zien te ontdekken wat er gebeurd is op de ogenschijnlijk uitgestorven Ishimura. En een manier om weer van het schip af te komen zou ook niet gek zijn. Wat er voor de komst van Isaac allemaal gebeurt is wordt gaandeweg duidelijk. Onder andere door de verschillende audio en video logs, die door het hele schip achtergelaten zijn door de crew. Voor geďnteresseerden is er ook een animatiefilm voor bij de game gemaakt, genaamd Dead Space: Downfall. Dit is een prequel voor de game en is erg aan te raden als je de game interessant vindt.

In eerste instantie deed dit verhaal me erg aan dat van sci-fi horror klassiekers als Event Horizon en Alien denken. Weinig vernieuwend op dat vlak, het mysterieuze verlaten ruimteschip kennen we nu zo langzamerhand wel en aliens zijn ook niet de meest originele tegenstanders meer. Toch weet Dead Space hier een unieke draai aan te geven. Wanneer je voor de 20e keer een necromorph van zijn benen ontdoet lijkt de game vooral veel om gore te draaien, en komt daar trouwens al goed mee weg. Maar wanneer je na verloop van tijd begint te merken dat Isaac en zijn team -net als de originele crew- geestelijk ook de draad een beetje kwijt beginnen te raken, voel je pas echt hoe subtiel Dead Space eigenlijk is. De gebeurtenissen die zich op de Ishimura hebben afgespeeld komen hierdoor des te geloofwaardiger over. Je zult al snel merken een sterke behoefte te hebben om erachter te komen wat de oorzaak van deze tragedie is.

De macabere sfeer is zonder twijfel het beste aan deze game. Je voelt je constant alleen in de kille ruimtes van het schip en om elke hoek hangt een bepaalde dreiging. De schrikmomenten zijn echter nooit te duidelijk en er zit een degelijk ritme in de game. Zo voelen de verschillende decks allemaal aan als nieuwe omgevingen. De machinekamer heeft iets weg van een leeg industrie gebouw, in de ziekenboeg zul je vooral veel lijken en bloederige operatietafels tegenkomen en de ‘hydrophonics’ afdeling is als een soort enorme broeikas. Verdere afwisseling komt in de vorm van gewichtsloze ruimtevacuüms, waarbij je soms ook nog op je luchtvoorraad moet letten. Ook de geluidsdemping in deze ruimtes (zonder lucht kunnen geluidsgolven niet reizen) is erg origineel. Jammer is wel dat je vaak teruggestuurd wordt naar dekken waar je al eens geweest bent. Met kleine toevoegingen en veranderingen hebben de ontwikkelaars wel geprobeerd deze pijn iets te verlichten, maar ze verhullen nooit helemaal het gevoel dat je aan het back-tracken bent. De Ishimura lijkt hierdoor kleiner dan dat hij eigenlijk had moeten zijn.


Immersion is een term die in de game-industrie wordt gebruikt voor het ‘onderdompelen’ van de speler in een game. Dead Space doet dat met zijn duistere omgevingen al aardig goed, maar hetgeen waarmee het zich onderscheidt van andere sci-fi horror games (zoals bijvoorbeeld Doom 3) is het ontbreken van de Heads Up Display (HUD). Op je scherm zul je geen metertjes, kompassen of ammo-tellertjes vinden. In plaats daarvan wordt je gezondheid aan de hand van de lichtgevende ruggengraat op Isaac’s pak aangegeven en het overgebleven aantal kogels op een displaytje achterop je gun. Alle HUD elementen worden dus rechtstreeks in de game-wereld geplaatst. Iets wat in het verleden al vaker geprobeerd is trouwens, maar nooit kwam het zo goed tot zijn recht. Het lijkt misschien maar een minimale aanpassing op een bestaand gameplay element, maar het effect is enorm. Het veelbesproken ‘strategic dismemberment’ systeem, waarbij je de armen en benen van je vijanden afschiet, is trouwens net zoiets en werkt minstens net zo goed. Vooral met de 'ripper', een soort draagbare cirkelzaag, is het ontleden van je vijanden opvallend bevredigend.

Uiteraard zitten er ook wel wat foutjes in Dead Space. Niemand is perfect, ook in de game-industrie niet. De lichamen van neergehaalde Necromorphs hebben bijvoorbeeld niet echt een ‘gewicht’ meegekregen. Het gevolg is dat je na een flink gevecht zo door een stapel lijken heen ploegt alsof ze van papier-maché gemaakt zijn. Ook kom je af en toe wel eens in de knoop met de controls, waardoor je bijvoorbeeld per ongeluk schaarse medische packs gebruikt. Ook beweegt Isaac af en toe wat traag. Al is dat laatste misschien meer te wijten aan het metalen pak dat hij aan heeft. Al deze foutjes zijn echter nooit heel storend aanwezig en verstoren de gameplay niet echt.

Ik zou nog wel 10 pagina's kunnen schrijven over hoe onverwacht geweldig ik Dead Space wel niet vind. Alleen voor de hoeveelheid sterke gameplayinnovaties zou deze game al de hemel in geprezen moeten worden, maar het jasje daaromheen is minstens zoveel waard. Natuurlijk is sci-fi horror wel een genre waar je net maar even van moet houden, maar voor degenen die dat doen is deze game elke cent waard.
Beoordeling
Gameplay   91
Sound   96
Graphics   92
Replay   83

Dead Space vs Resident Evil 5? Dat gaat nog spannend worden...
91


11:48  Ar Tonelico komt maand later
07:31  MotionPlus voor Cursed Mountain?
 Reacties (20)
 Pagina: 1
commjoen2k7 op 03-11-2008 om 10:33 [Niv: 40 / Exp: 2002]
Leuke review! Ik hoop alleen niet dat je cijers op basis van overrompeling zijn ;-).
Anyway, ik denk dat ik de game maar passeer. Sinds de laatste Quake er niet meer mee bezig geweest (en er ook geen behoefte toe gehad..)

Lawliet op 03-11-2008 om 10:40 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Vond het een top game maar welke game het engst is dan is het Dead Space, lijkt me. Sorry RE 5. aanrader mensen! Goede review btw.

Gast (84.196.174.xxx) op 03-11-2008 om 11:12
Een ongewaardeerde topper! Veel beter dan Far Cry 2, die alleen maar hoge cijfers krijgt door de hype terwijk Dead Space totaal geen aandacht heeft gekregen. Leuk dat jij dat ook inziet. Toffe review! 8)

Gast (195.108.217.xxx) op 03-11-2008 om 11:24
Beste game die ik gespeeld heb in 2008 zit nu pas op level 4 maar ik schrik me telkens rot.... de sfeer is subliem aan deze game en als je de tekenfilm hebt gezien voordat je gaat spelen is het helemaal geweldig en valt alles nog meer op zijn plaats. Van mij krijgt deze game een 10 omdat hij me net zo kon raken als Bioshock _O_

Gast (82.173.92.xxx) op 03-11-2008 om 12:21
EA is het nog niet verleert, geweldige nieuwe IP's uit te poepen, ik hoef niet te kiezen, ik haal DS en RE beiden, maar MS2, LBP en Res. 2 gaan voor.

Gast (159.153.156.xxx) op 03-11-2008 om 12:22
Dead space rulet !!!!!! _O_ freaky stuff...

Gast (82.204.103.xxx) op 03-11-2008 om 13:24
Dead Space is echt een meesterlijk spel, ben nu bij chapter 11.
Je zou na 2 uur spelen denken dat de gameplay niet veel meer zal veranderen, maar deze game blijft me keer op keer verrassen!

Deze game heeft trouwens echt goede graphics, maar deze screenshots doen het spel geen justice |(

Zuigertje op 03-11-2008 om 13:25 [Niv: 118 / Exp: 5884]
^
Dat was ik trouwens.

Primitive op 03-11-2008 om 13:42 [Niv: 8 / Exp: 402]
By far de beste game die dit jaar al uitgekomen is. Uitstekende presentatie, ditto sfeer, het speelt verdomd lekker en men heeft geen problemen met een tikkeltje gore. Het warm water wordt misschien niet opnieuw uitgevonden, maar de strategic dismemberments, help lijn en zero-g zones geven het toch zijn eigen unieke karakter. Beste "schok-effect" game sinds Doom 3 op PC.

Alleen spijtig dat de sales blijkbaar wat lijken tegen te slaan, vrees een beetje dat dit net hetzelfde voor Mirror's Edge zal zijn. Spijtig voor EA...

Gast (80.61.165.xxx) op 03-11-2008 om 15:44
Echt een geweldige game maar jammer van de mega spoiler in de review :(
Maar ik vind wel dat EA het goed heeft gedaan dit jaar ook al worden de games niet zo gewaardeerd :P

Free op 03-11-2008 om 16:35 [Niv: 1 / Exp: 64]
door deze fantastische review heb ik me denk ik laten overtuigen om er achter te gaan ipv far cry 2:p

Brastin op 03-11-2008 om 17:02 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Ik denk dat ik het dan toch 1 poging mee ga wagen. hou wel van Survival horror games.

Gast (80.61.110.xxx) op 03-11-2008 om 22:03
heb em uit gegamed top spel beste spel 2008 tot nu toe!!!!!!!!!! ee dikke 9 is terecht _O_

Gast (81.71.186.xxx) op 03-11-2008 om 22:17
ik vind et maar een dom spel
ik bedoel kom op....
het is niet egt zo iets vets als wow
wow = world of warcraft
ik zal dit digitale blad niet helemaal afkraken
het heeft een mooi beeld mooi geluid en een wel redelijk verhaal maar verde ....

Gast (84.198.190.xxx) op 03-11-2008 om 23:51
de kerel die dit schreef kent iets van games . !!!!

joskos op 04-11-2008 om 19:50 [Niv: 3 / Exp: 128]
hmmm misschien iets als het 20 euro is maar survival horror's zijn niet zo mijn ding. geef mij maar een lekkere fps of rts

Gewijzigd door joskos op 04-11-2008 om 19:50

Gast (80.126.80.xxx) op 04-11-2008 om 20:17
GEWELDIGE GAME!!! ELKE CENT WAARD!!!

(er zijn maar weinig, HEEL weinig games die ik cool vind, dus dat ik dit zeg is heel wat)

Gast (82.170.54.xxx) op 05-11-2008 om 18:04
Voor de pc echt waardeloze keyconfig. Je kan gewoon anno 2008 niet de numeric keypad gebruiken. Het halve toetsenbord bestaat niet volgens EA. Daarnaast net als bij FIFA 09 bijvoorbeeld, zijn de schermen nog steeds voorzien van instructies en commentaar wat op de console thuis hoort. Er wordt serieus zeer veel bezuinigd op pc versies van spellen.

Te triest voor woorden...

Gast (80.126.80.xxx) op 05-11-2008 om 20:11
wie koopt er dan ook de pc versie

Hazard op 05-11-2008 om 22:40 [Niv: 1 / Exp: 41]
Vind de PC-versie anders deze keer erg goed gedaan is. Na de slechte smaak in m'n mond na de pc versie van Mercenaries 2 had ik me al voorbereid op 't ergste, maar dit bleek hier niet gepast te zijn. De muis beweegt soepel, nergens een instructie die je vertelt om de 'x' knop in te drukken bijvoorbeeld, graphics zijn goed te customizen en het spel loopt als een trein. Enige vervelende is dat ik de hotkey voor medkits nergens kan vinden, maar het spel is zelfs op medium vrij makkelijk.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dead Space
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Visceral Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media