Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Mega Man 9


Door Gideon op 05-10-2008 om 09:11
Bron: Gamed

In 1989 konden wij in Europa aan de slag met Mega Man op de NES, nadat we twee jaar gewacht hadden op het blauwe mannetje. In Japan debuteerde de game namelijk al in 1987. Twee jaar lijkt bar weinig in vergelijking met de wachttijd tussen het achtste deel, wat op de PlayStation en Sega Saturn verscheen en het negende deel, wat de Nintendo Wii, Xbox 360 en PlayStation 3 aandoet. Een slordige 11 jaar duurde het voordat de ‘originele’ serie werd voortgezet: is Mega Man 9 het wachten waard?

Mega Man is vooral beroemd geworden door zijn avonturen op de NES. Het hoofdfiguurtje, in Japan bekend als Rockman, werd bedacht door Keiji Inafune en hoewel het eerste deel helemaal niet zo’n groot succes was, gaf men niet op en brak Mega Man door met het vervolg, wat door velen wordt gezien als het beste deel in de serie. Een derde deel volgde, alsmede een vierde, vijfde en zesde. Een gigantisch aantal en de kwaliteit begon na het derde deel dan ook langzaam af te nemen. Een zevende deel kwam nog uit op de Super Nintendo en deeltje acht deed de PlayStation en Sega Saturn aan. De serie was dood, Mega Man echter niet, aangezien men onder andere namen nieuwe series startte. Nog niet zo lang geleden kwam echter het nieuws dat de serie die de blauwe held heeft groot gemaakt terug komt op de huidige consoles.

Mega Man 9 is duidelijk een game die gemaakt is voor de fans van de NES-delen (en dat zijn er heel wat). Geen mooie 2D graphics, maar een 8-bit stijltje. Alles wat Mega Man 9 doet, had ook op de NES gekund. Hoewel, de Mega Man games op de NES hadden grafische glitches en het is zelfs mogelijk om deze ook op krachtpatsers als de PlayStation 3 en Xbox 360 te krijgen. Mogelijk, want via het menu kun je ze ook gewoon uitzetten. De levels bestaan uit een beperkt aantal kleuren, en karakters kennen enkele animaties. Het is leuk om oude vijanden enigszins aangepast terug te zien en hoewel de game eigenlijk gruwelijk lelijk is, heb ik mij er geen moment aan gestoord. Natuurlijk, Capcom maakt zich er wat simpel af, maar dit is een game voor de fans en men heeft bewust gekozen voor deze aanpak. En het heeft zo zijn charme…



De game biedt je in het begin aan om één van de acht robotmasters te kiezen, zoals Splash Woman, Concrete Man , Plug Man of Hornet Man. Jazeker, een unicum, want voor het eerst in de geschiedenis van de serie is één van de robotmasters vrouwelijk. Voordat je het opneemt tegen de slechte robots dien je een 2D platform level te voltooien. Nu staat de Mega Man serie er om bekend uitdagend te zijn en deeltje negen doet absoluut niet onder voor de rest van de serie. Reken er maar op om regelmatig het onderspit te delven tegen een robotmaster en minstens zo vaak in een put te vallen, afgeschoten te worden of gespietst raken aan een bol met punten. Mega Man 9 is moeilijk, extreem moeilijk en niet voor de gamers die snel gefrustreerd raken. Toch is de game niet oneerlijk, je moet alleen precies weten wanneer wat gaat gebeuren. Trial en error dus.

Hoewel we in Mega Man 3 werd geďntroduceerd met de ‘slide’ en in vier met het ‘chargeshot’ zijn beide vaardigheden afwezig in dit nieuwe deel. Rennen, springen en schieten is het enige wat je tot je beschikking hebt, waardoor de game het meest doet denken aan het tweede deel in de serie. Nadat je een robotmaster hebt verslagen neem je traditie getrouw zijn kracht over, waardoor je steeds meer wapens krijgt. Elke robotmaster heeft een zwakte tegen het wapen van een ander, waardoor je de ultieme route moet zien te vinden. Tevens zitten in levels geheimen die alleen te verkrijgen zijn met bepaalde wapens, waardoor het loont om levels vaker te spelen. Na de acht levels te hebben voltooid openen nog meer levels richting de welbekende eindbaas.

De reden dat Mega Man voor de negende keer aan de slag moet is simpel, cliché, maar vooral erg nostalgisch. Robots slaan op hol, blazen gebouwen op en de kwade Dr. Wily geeft de goede Dr. Light de schuld. Om zijn naam te zuiveren trekt Mega Man ten strijde om uiteindelijk uit te vinden wie er achter het geweld zit. Lekker dom, lekker overdreven en hilarisch weergegeven in 8-bit cutscenes. Tel daarbij op ook het geluid is zoals we dat kennen uit de NES avonturen (en dan heb ik het over het medium alsmede de kwaliteit!) en je weet dat je met beperkte middelen een hoogstaand product in handen hebt.



Mega Man 9 is namelijk een ontzettend leuke game geworden. De levels zijn super uitdagend, goed opgebouwd, maar niet onmogelijk. Hoewel de game wel vrij kort is, is het mogelijk om via time trials het op te nemen tegen andere gamers wereldwijd. Elke versie heeft een lijst met achievements die gehaald kunnen worden, wat de speeltijd weer iets oprekt. Toch is het ietwat teleurstellend dat Capcom niet wat meer content biedt, want hoe leuk het ook is, tegenwoordig verwacht je toch net even iets meer en langere levels. Dat men enkele dagen naderhand komt met downloadable content in de vorm van extra karakters en moeilijkheidsgraden is leuk, maar niet erg stijlvol als blijkt dat je hier voor moet betalen. Foei, dit houdt standaard in de game moeten zitten!

Men heeft besloten om terug te gaan naar de roots van Mega Man en vanuit dat uitgangspunt is de game prima geslaagd. Het is moeilijk, de muziek is 8-bit goddelijkheid en de platformactie werkt lekker. De graphics zijn lelijk, maar dat hoort bij een NES-game en de functionaliteit is daardoor wel erg hoog. Mega Man 9 is een ‘weet wat je download’ game. Draag je retro titels als Mega Man 2 een warm hart toe, staat gameplay voorop en vind je het niet erg om regelmatig af te gaan, dan kun je bij het eindcijfer anderhalve punt optellen en de game blindelings downloaden. Zie je liever toch wat meer pracht en praal, bedenk dan wel dat je het hier niet zult vinden.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   80
Graphics   20
Replay   65

Een van de beste NES-delen, alleen niet op de NES
81


09:11  Eyes-On: Operation Flashpoint: Dragon Rising
22:34  Take Two schikt GTAIV-ad zaak
 Reacties (28)
 Pagina: 1 | 2
Cheatcn op 05-10-2008 om 09:22 [Niv: 20 / Exp: 997]
Ik vind dat van de Graphics bagger. Dit is een stijl waar de maker voor kiest maar waar niet elke gamer zich in kan vinden. Vind ik erg flauw om daarvan een 20 te geven.

Talicus op 05-10-2008 om 09:30 [Niv: 66 / Exp: 3303]
Al staat in de review zelf wel uitgelegd dat het voor de fans zo gedaan is en dat die het wel kunnen waarderen.

Ik vind het een geweldig spel. Het enige minpuntje dat ik heb kunnen vinden is dat de robot masters wel erg moeilijk zijn om te verslaan zonder het speciale wapen waar ze niet tegen kunnen (je weet wel wat ik bedoel, ik kom niet op de naam ) te gebruiken

Djierod op 05-10-2008 om 09:37 [Niv: 70 / Exp: 3481]
ik heb nog nooit zo'n lage score bij Graphics gezien
Niet mijn game, houd niet zo van die oldschool spellen.

Jrav op 05-10-2008 om 09:49 [Niv: 31 / Exp: 1534]
De graphics beoordeling zou ik uit deze review weglaten. Natuurlijk, als je het koud zou beoordelen is het een 20, maar in dit geval is het een bewuste stijl keuze geweest. Je kan je afvragen of je het dan wel op dezelfde manier mag becijferen.

Gast (86.84.147.xxx) op 05-10-2008 om 10:03
dit is echt zo'n game waarvan je niet bang moet zijn voor een beetje retro. dat graphics-cijfer is natuurlijk gericht op de verwenden zakken van tegenwoordig die niet anders dan 3D gewend zijn.

The Big N op 05-10-2008 om 10:50 [Niv: 89 / Exp: 4462]
deeltje 2,4 en 5 gespeeld en ik vond ze eigenlijk allemaal wel top

Gideon op 05-10-2008 om 11:11 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Allen: de graphics worden in de review uitgelegd. Daarnaast is het eindcijfer geen gemiddelde van de deelcijfers (zoals je ongetwijfeld hebt opgemerkt) waardoor je dus kunt zien dat ik het de game in mindere mate heb aangerekend.

Gast (83.86.151.xxx) op 05-10-2008 om 11:31
"de graphics worden in de review uitgelegd."

Nou, en hoe. Een 2 geven voor een 8-bit game slaat echt nergens op. Beoordeel het als een 8-bit game. Vergelijk het met een 8-bit game. Probleem opgelost. Goede review verder.


Nibor op 05-10-2008 om 11:40 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Maar ik weet zeker dat als Gideon bij graphics 80 had opgeschreven jullie hadden gezegt: dat kan vandaag de dag echt niet meer en bla blabla gewoon mierenneukerij dit.

Goede review hoor!

Gast (84.193.129.xxx) op 05-10-2008 om 12:27
goede review

Lawliet op 05-10-2008 om 12:53 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Heb echt genoten van Mega Man 9.

konnichiwa op 05-10-2008 om 13:06 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Iemand die weet dat dat nieuw personage al op Xbox live is?

Gideon op 05-10-2008 om 13:23 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@83.86.151: Dus ik moet een Xbox 360 game op de Xbox 360 grafisch vergelijken met 8-Bit games? Wat een onzin. Je vergelijkt het met de andere arcade games en dan komt Mega Man 9 er gewoon belabberd af. En ik weet ook wel dat dit bewust is gedaan en daarom is het ook nouwelijks meegerekend in het eindcijfer. Ik kan de graphics wel een 80 geven, maar is dat eerlijk tegenover de mensen die dan een grafisch mooie game verwachten?

Gast (82.173.102.xxx) op 05-10-2008 om 13:53
Old-school gaming op z'n best, ik vermaak me prima met deze game :D

Gast (84.28.72.xxx) op 05-10-2008 om 14:39
The Gameplay maakt op voor de Graphics

Taw0n op 05-10-2008 om 15:53 [Niv: 83 / Exp: 4141]
Serieus, te moeilijk. :p
Ik kwam niet door de Trail -_-
Sommige vijanden zijn echt iets te cheap

Gast (83.86.151.xxx) op 05-10-2008 om 16:36
@Gideon: nee, je moet 8-bit met 8-bit vergelijken... |(

Gideon op 05-10-2008 om 17:50 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Dus als een game van de PSP naar de 360 wordt geport, dan moet ik de graphics gaan vergelijken met PSP games? Dat is namelijk wat jij zegt en dat is natuurlijk grote onzin...

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-10-2008 om 17:53 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Hij heeft eigenlijk gelijk, 8-bit moet je met 8-bit vergelijken, dit is echter een Xbox 360 titel en dus een laag graphics cijfer.

Gast (80.57.135.xxx) op 05-10-2008 om 18:07
Nee, het is een Xbox titel die het gevoel van een 8- bit titel wil geven. En dat is met deze graphics goed gelukt. En aangezien de developer bewust ervoor heeft gekozen om het spel een 8-bit spel te laten lijken (compleet met 8-bit geluid, graphics en gameplay) en dus niet op een 360 spel van deze tijd is het natuurlijk heel dom als de reviewer het wel gaat vergelijken met een 360 spel. De ontwikkelaar heeft niet voor niks de optie legacy mode (het knipperen van sprites bij teveel vijanden op het scherm) erin gezet, dat doet hij zodat je nog meer het retro 8-bit gevoel krijgt.

Wat dan nog het meest bizar aan deze review is vind ik dat de 8-bits graphics een 2 krijgen van de reviewer maar de 8-bits GELUIDEN die krijgen een 8. Want als je het zo graag wilt vergelijken met een 360 spel (wat je niet moet doen want het is een 8 bit spel)dan zou je voor het geluid natuurlijk ook een 2 moeten geven en geen 8.

Xero op 05-10-2008 om 18:22 [Niv: 17 / Exp: 828]
Lol, normaal zeiken mensen op kut graphics, nu zijn ze een keertje kut genoeg om op te zeiken, en willen mensen dat het cijfer omhoog gaat... DIT is een titel voor de gameplay liefhebbers, niet voor de graphicwhores, lees de review, kijk niet alleen naar de score! shit...
@ Rene, lekker nuchtere opmerking
OT: Leuk maar ik had graag een technisch wat sterkere game gezien, want die graphics kan ik me niet meer mee vermaken

tesla246 op 05-10-2008 om 18:22 [Niv: 18 / Exp: 875]
Ik vind dat ze iets te retro zijn geweest qua beelden met deze megaman. Had het leuker gevonden als ze snes grfx haddeen gegeven; MEGAMAN X FTW!

Megaman X is imo ook de beste mega man ooit

Gewijzigd door tesla246 op 05-10-2008 om 18:23

Gideon op 05-10-2008 om 19:44 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Dus als een ontwikkelaar er een brief bijstuurt: beste redactie, we wilden de gamer het idee geven geen controlle over het voertuig te hebben, dan moet ik dat maar een hoog cijfer geven omdat de ontwikkelaar aan de doelstelling heeft voldaan? Wat een onzin. Ik geef in de review duidelijk aan dat de graphics lelijk zijn, maar de game dienen. Kortom; 20 graphics, 81 voor de game. Daarmee geef je aan dat hoewel de graphics lelijk zijn, ze de game niet in de weg staan en daardoor het geheel niet naar beneden halen.

Wat betreft het geluid: daar heb je een punt, ware het niet dat de 8-Bit soundtrack gewoon steengoed is. Uiteraard maar 8-Bit, en dus niet hoger, maar dusdanig lekkere tracks dat het zich kan meten met beter opgenomen muziek in hedendaagse games.

Maar goed, we snappen beide wel wat we bedoelen en als ik je commentaar zo lees ben je het met de review op zich en het eindcijfer ook wel eens (toch?). Wat betreft het deelcijfer graphics: zo komen wij tot onze cijfers (bewust is het eindcijfer geen gemiddelde) en dit is de gedachte erachter.

Gast (212.83.84.xxx) op 06-10-2008 om 01:37
De graphics zien er anders uit dan je van current-gen games gewend bent, maar dan zou ik ze niet als "lelijk" kunnen bestempelen. De levels zien er prima uit, op veel punten beter dan zijn NES voorgangers en op de Wii zelfs beter dan op de 360 (in retrospect).

Een game als Madworld bijvoorbeeld is alleen maar zwart-wit, betekent dat dan ook dat het lelijk is vergeleken de HD-jungle van FarCry2? Is the Wind Waker per definitie lelijker dan Twilight Princess omdat het geen levensechte textures heeft?

Tuurlijk niet, het gaat er om wat de developer wilt bereiken en wat betreft Mega Man 9 zijn ze geslaagd.

MarcianoNL op 06-10-2008 om 19:09 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Ik vind de graphics eigenlijk best mooi maar dat is mijn mening, vooral de muziekjes zijn goed. Moet hem nog steeds een keertje downloaden of de trail proberen maar ik kijk er nog steeds naar uit.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mega Man 9
Type:
Game
Releasedatum:
25-09-2008
Ontwikkelaar:
Inti Creates
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media