Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Viva Piñata: Trouble in Paradise


Door Roderick op 14-09-2008 om 00:02
Bron: Gamed

Met Viva Piñata brachten Rare, Microsoft en Nickelodeon een nieuwe franchise in de wereld. Dit nieuwe merk moest over verschillende media een groot succes worden bij het jongere publiek en zou er uiteindelijk toe moeten leiden dat de Xbox 360 ook in het blikveld van de jongere gamer kwam.

Met de lancering van de animatieserie en de game, eind 2006, werd niet direct succes geboekt. De animatieserie kende een redelijke ontvangst, maar de game wist niet het grote succes te boeken wat men verwachtte. Dit had een duidelijke oorzaak: het publiek dat naar de televisieserie keek was te jong voor de game. Of, andersom, de game was te ingewikkeld voor het jonge publiek dat naar de televisieserie keek. Toch kreeg de game een positieve respons in de media: de innovatieve gameplay, de diepte, de verslavingsfactor en de graphics waren dik in orde in de game. Ruimte voor verbetering was er zeker en met de komst van het vervolg kunnen we eens goed bekijken of Rare met een kwalitatief betere versie is gekomen.

In het vervolg is de kern van de gameplay maar weinig veranderd. In Viva Piñata: Trouble in Paradise krijg je, net als in het eerste deel, een tuin toegewezen die je helemaal naar eigen wens kunt aanpassen: laat verschillende gewassen groeien, plant wat bomen, leg een meertje aan, et cetera. Als gevolg van de diverse flora in je tuin trekken er dieren (Piñata’s) naar je kleine stukje land. Verschillende dieren hebben verschillende voorkeuren wat betreft eten, dus je hebt helemaal zelf in de hand wat je naar je tuin lokt. Kleine Piñata’s hebben kleine wensen, grote Piñata’s hebben grote wensen. Later in de game zul je dus aan verschillende criteria moeten voldoen om een Piñata in je tuin te laten komen. Gebeurt dit eenmaal, dan is het zaak ze daar te houden en ze zich voort te laten planten. Als dit alles goed verloopt heb je een levendige tuin vol activiteit. Dit bleek in het eerste deel een leuk, belonend en daarom zeer verslavende formule en dit is in het tweede deel niet anders.


Sterker nog, er zit een boel verbetering in de gameplay van het tweede deel. Met twee nieuwe omgevingen (de ijzige Pinarctic en de Desert Dessert woestijn) is bijvoorbeeld de afwisseling een stuk vergroot. Niet alleen hebben deze nieuwe omgevingen er grotendeels voor gezorgd dat er dertig nieuwe Piñata’s in de game zitten, ook brengen ze een nieuw stukje gameplay met zich mee. In deze nieuwe omgevingen is het namelijk de bedoeling dat je de Piñata’s vangt en naar je eigen tuin opstuurt. Als dat eenmaal is gelukt moet je de Piñata’s het naar hun (speciale) wens maken in je eigen tuin. Wat woestijnzand of een miniatuur ijsvlakte zullen de nieuwe beesten goed doen. Automatisch verandert je tuin dus van een grotendeels groen naar een geel, groen, witte combinatie, aangevuld met even afwisselende Piñata’s.

De tweede verandering die de ervaren speler meteen merkt is het hogere tempo in de game. Waar het eerste deel al flink rap gaat is het tweede deel nog wat vlotter. Voor de beginnende gamer kan dit een probleem zijn, maar daar is een oplossing voor gevonden in de vorm van de ‘Just for Fun’ modus, waarbij de speler heel relaxt kennis kan maken met de gameplay van het spel, zonder echt uitgedaagd te worden (Piñata’s verschijnen sneller, gaan sneller in je tuin wonen en de bedreigingen in de vorm van zure Piñata’s en ziektes zijn niet aanwezig). Voor de meer ervaren speler zou het hogere tempo geen probleem moeten zijn. Om toch zeker te zijn dat frustraties niet verschijnen heeft Rare de gameplay verfijnd: menu’s zijn sneller en beter toegankelijk, sneltoetsen zijn aanwezig, de tuin is iets compacter en geld verdienen is makkelijker. Dit lijken kleine veranderingen, maar ze hebben een flinke impact op het speelplezier dat je hebt met Trouble in Paradise.

Viva Piñata is een game die heel erg aan de speler overlaat hoe de tuin er uiteindelijk uit komt te zien en welke dieren er in gaan leven. De bedoeling is dat je zelf uitzoekt wat de wensen van verschillende dieren zijn en je je meest geliefde dieren aan de hand van die wensen laat komen. Dit kan voor een gevoel van chaos zorgen bij de beginnende speler. Ook hier is aan gedacht met de komst van concrete challenges die je vertellen dat je een bepaalde Piñata moet hebben die volledig gelukkig is en dat je daarmee de challenge kunt halen. Meer sturing dus. Ook is het mogelijk om de lading werk te verdelen over verschillende personen met coöperatief spelen over Xbox Live en System Link voor vier personen en offline voor twee personen. Dit zijn prima toevoegingen om de game toegankelijker, maar ook langer leuk maken.

Een laatste toevoeging komt in de vorm van Viva Piñata Vision. Hiermee kun je kaarten inscannen door de Vision camera te gebruiken. Op deze kaarten staat een code die je meteen een bepaalde Piñata in de game geven. Er zit één kaart bij de game en de bedoeling is dat er later meer komen. Aantrekkelijker is echter de mogelijkheid om deze kaarten zelf te maken en te delen met vrienden. Heb je een speciale Piñata, dan kun je dat op deze manier delen. Een andere, makkelijkere, manier voor Xbox Live gebruikers is het versturen van de Piñata via de ingame ‘postservice’. Dit zat ook al in het eerste deel en blijkt nog steeds een practische manier van delen te zijn.


Op het gebied van graphics en geluid is er weinig veranderd aan het concept. De kleurrijke, cartoony stijl is nog steeds aanwezig, de game loopt nog steeds op een prima framerate en alles is overzichtelijk in beeld gebracht. Toch lijkt de game minder scherp dan het eerste deel, en zijn daarvoor in ruil wat meer effecten gekomen. Dit heeft uiteraard een positieve en een negatieve kant. De algehele engine lijkt een stuk geoptimaliseerd: laadtijden zijn bijvoorbeeld verkort, wat het spelen een stuk aangenamer maakt. Het geluid is exact hetzelfde gebleven, met uiteraard een stapel toevoegingen door de komst van nieuwe Piñata’s en omgevingen. Niets op aan te merken dus.

Uiteindelijk is Trouble in Paradise meer een uitgebreide en uitgebalanceerde versie van het eerste deel. Als je een compleet nieuwe en frisse game verwacht kom je terug van een koude kermis. Heb je je echter goed vermaakt met de diepe en verslavende gameplay van het eerste deel en snak je naar meer, dan is Viva Piñata: Trouble in Paradise precies wat je zoekt. Het jongere publiek dat het eerste deel niet helemaal in de smiezen kreeg heeft met het vervolg een meer geschikte game gevonden en met de toevoeging van de lokale coöperatieve spelmodus hebben de ouders er ook nog wat aan.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   85
Replay   85

Zelfde formule, maar wel beter.
85


08:28  Meer remakes voor Galaga Legions team
00:02  Wanted krijgt nieuwe naam en screens
 Reacties (19)
 Pagina: 1
Robert op 14-09-2008 om 00:26 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Ik kan moeilijk geloven dat Sound, gameplay, graphics en replay allemaal op het zelfde niveau zitten, het lijkt er op of je er een beetje van af maakt wat betreft beoordeling.

XtraNL op 14-09-2008 om 00:28 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Ik had hem gekocht, maar hij viel me toch wel tegen Kwam mede door de zuigende co op en de weinige vernieuwing. Ik vond het niet 60 euro waard.
Ik heb hem terug gebracht, en koop hem wel een keer als ie afgeprijst is

Gewijzigd door XtraNL op 14-09-2008 om 00:28

dark lars op 14-09-2008 om 01:22 [Niv: 108 / Exp: 5400]
ik had hem juist gekocht met het idee dat het niet zoon geweldige game zou zijn omdat ik klaar was met deel 1. Maar het tegendeel bleek waar te zijn! wat een geweldig vervolg!

heel veel nieuwe dingen erin, betere interactie tussen pinata's zoals naar elkaar kijken of een soort van dansje doen als je een soortgenoot tegenkomt.
Hier komt de neiuwe feature goed van pas, je kan er een foto van maken. Dit is best leuk want zo kan je je leivelingspinata's uploaden op www.vivapinata.com en dan weer op je computer zetten.

De neiuwe pinatas zijn ook echt geweldig! Het ziet er zelfs nóg mooier en pluiziger uit dan deel 1 vooral het water heeft een oppoetsbeurt gehad

\Proffesor pester is weer lekker irritant(iets té naar mijn mening). Je kan hem nu alleen nog uit je tuin "wegkopen"(geld geven) en dat kan alleen als je hem snel ziet, anders vermoord hij gewoon een pinata, en ja dat is erg als je een hele koele hebt!


De vision cam. werkt echter niet naar behoren, je zit soms 5 tot 10 minuten met je cam te klooten voordat hij doorheeft dat je een kaarjte voor je cam houdt, je kan ook via internet beesten "kopen"(kaartje van internet afscannen en dan chocomunten ervoor geven). door middel van die kaartjes haal je wel de lol van neiuwe en grotere pinata's krijgen een beetje weg, maar aangezien het voor geen reet werkt is dat neit erg

Ook een leuke nieuwe feature is het krijgen van een tweeling of een wildcard pinata( een pinata met bijv: een extra staart of meer haar etc..). Om dit te krijgen moet je de mini voorplantingsgame op het hoogste niveau helemaal halen( ja dat is nog best meoilijk!)

De tijd vliegt als je deze game speelt en ik raad iedereen die deel 1 leuk vond deze snel te gaan halen!

Al met al vind ik

Gameplay: 90
Sound: 98
Graphics: 93
replay: 90

FOK DE HATERS

Gewijzigd door dark lars op 14-09-2008 om 01:27

FloriX op 14-09-2008 om 06:41 [Niv: 258 / Exp: 12906]
goeiemorge mensen


leuke review, eerst vp1 maar eens uitspelen

irq18 op 14-09-2008 om 07:53 [Niv: 3 / Exp: 132]
Lijkt me een aardige game !

Gast (83.81.137.xxx) op 14-09-2008 om 11:21
Leuke review inderdaad, ik vond deel 1 super en ben nu wel overtuigd om het tweede deel te gaan halen.


Roderick op 14-09-2008 om 12:17 [Niv: 417 / Exp: 20866]
@Nice: ik heb met name gekeken naar de score die ik Viva Piñata in 2006 heb gegeven en in relatie tot die scores zitten deze prima. Dat het allemaal een 85 rond is, komt ditmaal even zo uit.

Mitch op 14-09-2008 om 12:42 [Niv: 16 / Exp: 807]
Ik heb hem al en ik vind het geweldig. Een beetje creatief te werk gaan

Kim0 op 14-09-2008 om 13:48 [Niv: 18 / Exp: 907]
Rare is dus blijkbaar hte enige bedrijf die films (in dit geval kinderserie) kan omtoveren tot een topgame (007: Goldeneye, Viva Pinata & Viva Pinata Trouble in Paradise)

Zuigertje op 14-09-2008 om 16:02 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ Kim0:

Volgens mij kwam Viva Pinata de tekenfilmserie na de game.

En chronicles of riddick is een goed spel en kwam na de film volgens mij.

No'tje op 14-09-2008 om 21:28 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik weet het niet, is het niet een beetje te kinderachtig?

Rene Groen (Eindredacteur) op 14-09-2008 om 22:14 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Ach, een Mario is volgens velen ook te kinderachtig, ik speel het zelf met veel plezier. Hell, ik heb zelfs Kung Fu Panda met plezier gespeeld

Gast (87.211.34.xxx) op 14-09-2008 om 22:46
idd hier weer het bewijs FUCK de rare haters. buiten perfect dark zero en mischien starfox adventure heeft rare nog nooit een game gemaakt die zwak was dus ook voor die mensen die zeiken over de voertuigen in banjo rare weet heus wat het doet. Alleen jammer dat dit niet mijn type game is.

Gast (213.46.221.xxx) op 15-09-2008 om 19:57
geef mij maar banjo :) maar viva pinata is ook een top game

Jelle Havermans op 16-09-2008 om 20:30 [Niv: 103 / Exp: 5158]
at ninodude, ik vond deel 1 geweldig!! heb er echt ontzettend lang mee gespeeld, terwijl ik normaal meer geniet van games als bioshock of bijv. conan(met bruut geweld) maar als je ook maar een grijntje verzameldrang in je hebt, is dit voor jouw een topgame.. geloof me

Gast (86.80.17.xxx) op 22-09-2008 om 17:15
iedereen die vp tip een klote spel vind is gewoon niet lekker bij z'n kop }> }>

Gast (86.80.17.xxx) op 23-09-2008 om 20:39
_O_ vp tip _O_

Gast (88.159.66.xxx) op 30-10-2008 om 22:19
|( |( |(

Gast (88.159.66.xxx) op 30-10-2008 om 22:21
pinata is echt iets voor de mensen die van fanal fantasie houden en ze moeten da zelf maar weten maar op een schaal van 1tot10 zou viva pinata een 9.5 krijgen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Viva Piñata: Trouble in Paradise
Type:
Game
Releasedatum:
05-09-2008
Ontwikkelaar:
Rare
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media