Turbine lanceerde in 2007 de succesvolle MMO The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar de MMO zou wel winstgevend zijn.
Producer Jeffrey Steefel gelooft zelfs dat The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar de tweede MMO ooit zal worden met mass-marktet penetratie. Tot nu toe bereikte enkel Blizzard met World of Warcraft deze penetratie. Turbine zit echter nog niet op het juiste punt om deze penetratie te bereiken. De Aziatische launch van The Lord of the Rings Online, de aankomende Hobbit film van Guillermo del Toro, de uitbreiding en Turbine's wil om nieuwe markten aan te boren moeten hiervoor zorgen. Uiteindelijk moet de game ook een ander soort abonnementmodel gaan toepassen. Het model waarbij je maandelijks betaalt, moet veranderen.
Mogelijk is Turbine's consolegame een aangepaste versie van The Lord of the Rings Online. Steefel noemde namelijk verschillende elementen uit The Lord of the Rings Online toen hij vertelde over de moeilijkheden van een MMORPG op console. Controllers hebben maar een beperkt aantal knoppen, dus je moet aanpassingen doorvoeren zodat iedereen zijn skills, zijn traits, zijn deeds en het crafting kan regelen via controllers zonder dat het pijnlijk wordt. Met een console MMORPG heb je natuurlijk wel het potentieel om twee spelers via één machine online te laten gaan. Dat zou heel cool zijn volgens hem. Het zou ook leuk zijn om een speler via verschillende kanalen (PC, console, telefoon; ...) toegang te bieden tot eenzelfde virtuele wereld.
|