Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Dragon Ball Z: Burst Limit


Door Joni Philips op 08-06-2008 om 07:24
Bron: Gamed

Na acht delen op de PlayStation 2 maakt Dragon Ball Z de overstap naar de PlayStation 3 en de Xbox 360 met Dragon Ball Z: Burst Limit. Gamed nam de PlayStation 3 versie van het spel onder de loep. Is de game de moeite waard?

Burst Limit is ontwikkeld door Dimps, zij waren reeds verantwoordelijk voor Dragon Ball Z: Budokai. Sinds Dragon Ball Z: Budokai 3 hield het bedrijf zich echter aan de kant, Spike ontwikkelde de Budokai Tenkaichi serie. Dat houdt dan ook in dat Burst Limit een stijlbreuk met Budokai Tenkaichi betekent. In de eerste plaats kun je dit merken aan het aantal personages. Budokai Tenkaichi 3 telde meer dan 150 karakters, in Burst Limit zijn dit er slechts 21. Het is geen slechte beslissing om het aantal terug te brengen, de Budokai Tenkaichi serie telde personages die amper gebruikt werden en weinig uitgewerkt waren. Het huidige aantal is echter zeer laag, zelfs de originele Budokai had een line-up van 23 personages.

Men had het aantal personages gemakkelijk kunnen verhogen met Zarbon, Dodoria, Hercule, Burter, Android #19 en #20, Guldo, Cooler, King Cold en Jeice. Zij kwamen in vergelijking met de Saibamen toch iets indrukwekkender in beeld in de serie en/of de films. Eén voordeel ten opzichte van Budokai Tenkaichi zijn de transformaties. Je kunt ditmaal transformeren tijdens een gevecht bij de personages die beschikken over transformaties. Goku kan bijvoorbeeld zijn Kaioken aanval activeren en Trunks kan zijn Super Trunks vorm aannemen. Natuurlijk hebben maar zes personages transformaties, waarbij ze elk over minstens twee transformaties beschikken. Frieza kan het verste gaan met vier extra vormen. Het is ook goed dat deze vormen uitgebalanceerd zijn. Transformeren verhoogt je kracht, maar verlaagt je weer op andere punten.


De stijlbreuk met de vorige delen ligt niet alleen op het gebied van het aantal personages, ook de gameplay verschilt sterk. Men keert terug naar de Budokai titels waarbij je langs opzij toekijkt op de vechtactie. Het aantal aanvallen waarover elk personage beschikt is sterk teruggebracht. Elk personage beschikt over dezelfde typen, enkel bij de superaanvallen en dergelijke zie je een duidelijk verschil. Het vereist dus uiteindelijk weinig uitdaging om alle personages onder controle te krijgen, gezien je slechts één karakter hoeft te beheersen. Dit geeft je onmiddellijk ook minder reden om met iedereen te spelen, ze voelen toch niet anders aan. Het maakt de gameplay wat slapjes en gevechten gaan al snel op elkaar lijken. Budokai Tenkaichi kon alles langer interessant houden.

De toevoeging van filmpjes (Drama Pieces) tijdens een gevecht om de reactie van een vijand op jouw grote aanvallen weer te geven zijn ook geen geslaagde zet. Met deze Drama Pieces onderbreek je moeiteloos de actie wat meestal leidt tot een mislukte aanval van de tegenstander. Ze zijn wel redelijk uiteenlopend. Er kunnen plots andere personages verschijnen, je kunt zelf een aanval blokkeren, je kunt extra gezondheid krijgen, ... De game bevat tientallen van deze Drama Pieces, die in elk gevecht kunnen verschijnen. Elke is namelijk op identieke wijze gemaakt met elk personage. Het is dus een redelijk simpel middel om te proberen je spel te vernieuwen, maar het maakt de gameplay goedkoper.

Een meer geslaagde zet is de toevoeging van een online mode. Je hebt niet alleen een online ranking, maar je kunt het ook online opnemen tegen een menselijke tegenstander (dit gaat natuurlijk ook offline). De online mode verloopt wisselend goed en slecht. In sommige gevechten kan de lag je de das omdoen terwijl andere gevechten probleemloos verlopen. De online mode is dus geen onverdeeld succes, maar gelukkig zijn er steeds voldoende mensen online op dit moment. De game bevat ook enkele andere modes, zoals een survival parkoers. Deze zijn echter niets speciaal, zelfs de Z Chronicles mode komt niet sterk uit de hoek. Je hebt hier en daar een ietwat interessant extra scenario, maar dit brengt de game weinig bij.


Qua gameplay is men dus achteruitgegaan ten opzichte van de Budokai Tenkaichi serie, maar de graphics gingen gelukkig wel een stap vooruit. De nieuwe vorm van cell-shaded graphics brengt de serie echt tot leven. Burst Limit is tot nu toe het knapste wat Dragon Ball Z ooit te bieden had, inclusief de serie en de films zelf. Over het geluid zul je echter niet zo positief zijn. De stemmen vallen continu in herhaling, wat zowel bij de Japanse en de Funimation stemmen een probleem is. De geluidseffecten en de muziek, die gecomponeerd is door Kenji Yamamoto, doen het gelukkig een stuk beter, maar deze spelen een kleinere rol dan de stemmen, aangezien die meer opvallen.

Dragon Ball Z: Burst Limit is reeds jaren in ontwikkeling, maar dat is niet te merken aan het redelijk inhoudsarme spel. Dimps heeft een sterke grafische titel neergezet met te weinig stages en personages. Het verschil tussen de personages is ook te klein. Qua gameplay is Dimps blijven steken in hun Budokai tijdperk, ze wilden wel enkele vernieuwingen (de Drama Pieces) doorvoeren, maar deze vallen grotendeels tegen. Enkel de online mode is een welkome vernieuwing. De game kent dus te veel minpunten om hem in huis te halen.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   65
Graphics   75
Replay   70

Burst Limit is een stap achteruit op consoles die vooruitgaan.
69


08:43  Nog meer beelden voor Nascar 09
19:54  Wii Fit boven GTA in Frankrijk
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Gast (77.251.143.xxx) op 08-06-2008 om 09:32
Jammer, het had beter gekund. Het zag er zo veelbelovend uit.
Wat mij nu wel tof lijkt is een Tenkaichi met deze graphics :D

jerfo op 08-06-2008 om 10:16 [Niv: 93 / Exp: 4627]
ag zometeen deeltje 2 en dan is het al een stuk beter en deel 3 is dan perfect
ik vind het iig een vet spel

chemos op 08-06-2008 om 11:11 [Niv: 23 / Exp: 1133]
Ik krijg hem maandag binnen. Als die-hard DBZ fan kan deze gewoon niet uit mn collectie blijven!.

Gast (88.159.77.xxx) op 08-06-2008 om 11:48
"Het huidige aantal is echter zeer laag, zelfs de originele Budokai had een line-up van 23 personages."

Ja, 2 personages minder is meteen een gigantisch stuk lager :?

Gast (81.204.139.xxx) op 08-06-2008 om 11:59
ja want eigenlijk is dit het vervolg op budokai 3.
Ze starten gewoon op deze opnieuw om weer lekker veel geld te verdienen. ik wacht wel op deel 3

Uchiha_Shadow op 08-06-2008 om 12:00 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Zo veel jaar later wel

EDIT: de gast was me voor

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 08-06-2008 om 12:00

FloriX op 08-06-2008 om 12:44 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Budokai Tenkaichi 3 telde meer dan 150 karakters

zegt genoeg

Gast (81.82.21.xxx) op 08-06-2008 om 13:05
Demo zag er zo goed uit

Nelus op 08-06-2008 om 13:35 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik heb het spel net uitgespeeld. En ik vind het cijfer nog wat hoog Eerder gewoon een 6. Cinematics zijn bijna hetzelfde. Geen uitgebreide singleplayer enzo. Niet normaal. Zelfs als DBZ fan (ik dus ook) vind je het maar een uurtje leuk ofzo. Ik moet zeggen dat het melee vechten wel vetter is geworden.

Gast (83.98.232.xxx) op 08-06-2008 om 13:42
het is geen vervolg op budokai 3 ze werken al aan budokai tenkachi 4.

Gast (213.93.111.xxx) op 08-06-2008 om 14:00
Nelus op 08-06-2008 om 13:35 [Niv: 287 / Exp: 14336]
Ik heb het spel net uitgespeeld. En ik vind het cijfer nog wat hoog Eerder gewoon een 6. Cinematics zijn bijna hetzelfde. Geen uitgebreide singleplayer enzo. Niet normaal. Zelfs als DBZ fan (ik dus ook) vind je het maar een uurtje leuk ofzo. Ik moet zeggen dat het melee vechten wel vetter is geworden.


yeh right :P

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-06-2008 om 14:09 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@Gast (83.98.232.xxx): Budokai Tenkaichi 4 = Spike & Budokai = Dimps

Gast (86.81.135.xxx) op 08-06-2008 om 14:25
Ik vond de game best te pruimen. Uiteraard zijn er betere games. Ik had wel wat meer characters verwacht. Ik koop deze games meestal om even een potje tegen vrienden te spelen, nu dus online. Het magere aantal characters is me dus erg tegengevallen.

Gast (87.210.150.xxx) op 08-06-2008 om 14:29
niks voor mij had ff de demo gedownload en geprobeerd.

MarcianoNL op 08-06-2008 om 14:47 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Er zit trouwens een foutje in cell kan namelijk 3 keer transformeren enn niet 2 dus worden het 4 characters die tot 2 kunnen (cell kan ook 100% cell)
Ik heb het spel ook al uitgespeeld en zit nu op een 400/500 gs en ik vind de game zelf heel vet omdat ik de vorige nooit heb gedaan en zit nu alweer op een 16 uur speeltijd

Nelus op 08-06-2008 om 14:55 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Gast (213.93.111.xxx)
yeh right

Geloof je me niet?

Vanochtend uitgespeeld, gister begonnen. Singleplayer duurt toch niet zo lang

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-06-2008 om 15:39 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Oh ja, "Super" Perfect Cell. (Ik vergeet hem altijd omdat hij geen nieuw uiterlijk heeft) Namco Bandai heeft hem trouwens ook nooit meegeteld, hij zit niet bij die 35 personages (inclusief transformaties)

Gewijzigd door Joni Philips op 08-06-2008 om 15:46

Zokun90 op 08-06-2008 om 18:38 [Niv: 25 / Exp: 1247]
Dan wachten op deeltje 3. Ow, hopelijk werken ze ook aan de problemen in deeltje 1 bij deel 2 en 3. En niet alleen meer verhaal. Dan wil ik echt een grote sprong zien van karakters en arena's man.

im2 op 08-06-2008 om 20:35 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Verdiende score. Een next-gen game die erop achteruitgaat(buiten de graphics gerekend) is echt te triest voor woorden.

Gast (84.198.99.xxx) op 08-06-2008 om 20:45
de game is zooo saai ik vond em na dragon ball z
bodukai 2 al genoeg

Gast (62.194.108.xxx) op 08-06-2008 om 20:56
waneer komen ze met die rpgs hier ben ik klaar mee

Gast (85.150.120.xxx) op 08-06-2008 om 21:22
@nelus
ja klopt ik heb hem ook in een middagje uitgespeeld op normal maar ben bezig met alle moeilijkheid graden bijna klaar met hard en hij word wel pittig nu :P

Stammetje91 op 08-06-2008 om 22:32 [Niv: 302 / Exp: 15113]
De demo vond ik echt heel erg vet, terwijl ik eigenlijk nooit de anime gezien heb ofzo.

Gast (85.191.31.xxx) op 09-06-2008 om 00:55
tenkaichi word zeker goed op de ps3 want op de ps2 is hij al goed

Gast (84.82.53.xxx) op 09-06-2008 om 14:00
Wanneer komt DBZ Online naar Europa?

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Ball Z: Burst Limit
Type:
Game
Releasedatum:
06-06-2008
Ontwikkelaar:
Dimps
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media