De DTM-reeks van Codemasters heeft bij de racefanaten altijd respect gehad omwille van zijn realistische aanpak. Gaat GRID op dit elan verder of zijn er toegevingen gemaakt?
De voorbije maanden zijn er een aantal (goeie) autospellen de revue gepasseerd. Denk maar aan Burnout Paradise, Need for Speed: ProStreet, Project Gotham City en Forza Motorsport 2. Op de laatste titel na, zijn alle andere racegames arcade. Hierin moet je vooral nieuwe auto’s unlocken, zo goed mogelijk door de bochten driften, je auto pimpen en shortcuts gebruiken om als eerste aan de finish te raken.
Ben jij zo iemand die graag je auto pimpt en in verschillende races je vaardigheden wilt laten zien, dan is Race Driver: GRID waarschijnlijk niks voor je. GRID is op dat gebied niets veranderd tegenover de DTM-titels. Dit spel gaat puur om het racen zelf. Codemasters was zo aardig geweest om ons na hun line-up presentatie de game zelf te testen, zodat we meteen de daad bij het woord konden voegen en kijken of dit wel effectief het geval is.
Het eerste wat opvalt zijn de graphics. Met toppers als Grand Theft Auto IV en Metal Gear Solid 4 in het verschiet zal het spel waarschijnlijk grafisch niet meer zo indrukwekkend zijn, maar feit is dat dit spel één van de mooiste games is van de afgelopen maanden. De auto’s zien er super uit en ook de banen zijn indrukwekkend. Behalve gewone circuits heb je in dit spel ook veel straatraces. Hier zijn veel gebouwen, maar alles wordt perfect gerendered. Pop-up is me niet opgevallen. Mensen die soms naar Formule 1 kijken, weten dat Monaco hét voorbeeld is van zo een stratencircuit. Wel, dat gevoel van benauwdheid had ik in dat spel ook. Dit was er al gewoon door te kijken, maar toen ik later zelf speelde was dit gevoel nog meer aanwezig.
Een belangrijk verkooppunt van GRID is dat de auto’s gewoon kapot kunnen. Dit wordt in de trailers vaak genoeg aangeprijsd om het geheel spectaculairder te laten overkomen, maar werd ook nog uitvoerig getoond door een van mijn collega’s die er niks van bakte. Bij elke bocht stootte hij wel tegen de vangrail, waardoor de auto het uiteindelijk begaf. De schade aan de auto was enorm en echt alles wat stuk kon gaan, ging stuk. De auto was ingedeukt, het wiel was er half af waardoor de auto naar links helde, enz.
|