Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Sega Rally


Door Roderick op 02-10-2007 om 16:08
Bron: Gamed

Wat is het toch een druk jaar voor Xbox 360 gamers die van racers houden. Aan het begin van het jaar bleef het rustig, maar sinds juni breekt het los met Colin McRae: DiRT, Forza Motorsport 2, Flatout: Ultimate Carnage en Moto GP ’07. In de planning staan Need for Speed ProStreet en Project Gotham Racing 4. Eerst duiken we nog even goed de modder in met Sega Rally.

De huidige generatie consoles heeft eigenlijk al heel wat goeds gedaan voor het racegenre. Allereerst heeft de ontwikkeling in graphics een nóg meer overtuigende ervaring gegeven. Daarnaast hebben deze graphics het mogelijk gemaakt om een griezelig realistische incar view te genereren (Project Gotham Racing 3 en DiRT bijvoorbeeld) en hebben rallygames het schademodel gekregen wat ze altijd hadden moeten hebben. Sega Rally blijft echter lekker simpel, maar weet toch iets nieuws (voor Xbox 360 eigenaars) te brengen én een hele lekkere game te zijn. Lees verder om te zien waarom Sega Rally zo’n lekker spel is geworden.

Het eerste dat duidelijk wordt als Sega Rally in je console verschijnt, is dat het een typische arcadegame is. Het eerste bewijs hiervan is de presentatie van de game: menu’s zijn standaard, er zijn zo weinig mogelijk opties en alles is zo strak mogelijk weergegeven. Door het lage poespas gehalte is meteen duidelijk waar de game naartoe wil en dat is anno 2007 wel weer bijzonder. In totaal kent Sega Rally een beperkt aantal modi: allereerst is er de championship modus, waarin verschillende races voltooid moeten worden in een kampioenschap. Haal je genoeg punten in een kampioenschap, dan opent het volgende en kun je lekker door blijven racen. Kleine kampioenschappen zijn ondergebracht in grotere kampioenschappen, die uiteindelijk aangeven met welk type auto je racet. Naast deze modus is er Quick Race, Time Attack en een Online modus waarmee je het tegen vrienden op kunt nemen.


Een vrij beperkte hoeveelheid modi wordt aangevuld met een eveneens beperkt aanbod in omgevingen waarin geracet kan worden. In totaal zijn er vijf verschillende omgevingen: Safari, Tropical, Arctic, Canyon en Alpine. Elk van de omgevingen is echter sterk verschillend waardoor het leuk blijft om in te racen. In Safari krijg je vooral te maken met droge wegen waar goed over gegleden kan worden, terwijl er in de tropische omgeving een boel modder en plassen zijn om snelheid mee te verliezen. In de Canyon zul je met name te maken krijgen met stevige hoogteverschillen en stukken asfalt om snelheid mee te winnen en de Arctic en Alpine circuits laten je heerlijk over het ijs en/of door de sneeuw glijden. Elk van de omgevingen kent een aantal banen waarover geracet kan worden. Deze banen verschillen in lengte, opbouw en vooral in moeilijkheidsgraad. De omgevingen wisselen elkaar altijd af in kampioenschappen, dus het zal niet vaak gebeuren dat de speler lang rijdt in dezelfde omgeving.

Ook het wagenpark is beperkt: in totaal zijn er ruim dertig wagens beschikbaar in drie verschillende klassen: WRC wagens, de lagere klasse en klassiekers. De wagens tussen de verschillende klassen kennen een redelijk verschillende manier van besturen, hoewel het binnen de klassen maar weinig verschilt. Met de wagens in de game valt verder weinig meer te doen dan racen. Sega Rally biedt geen enkele mogelijkheid tot het tunen van auto’s en de visuele aanpassingen blijven beperkt tot een aantal “paintjobs” die bij elke wagen te unlocken zijn. Met weinig modi, weinig omgevingen en een beperkt aantal banen en wagens komt het bij Sega Rally dus allemaal op één punt te liggen: het racen zelf. Gelukkig gaat het daar helemaal goed.

Het racen is voor Sega Rally als arcaderacer helemaal top. In de game besturen de wagens dus in het geheel niet volgens de wetten der natuur maar is het gewoon zaak voor de speler om de typische besturing ontzettend goed onder de knie te krijgen en zo race na race te winnen. Aangezien Sega Rally een rallygame is zal het niemand verbazen dat het driften in de game een belangrijk onderdeel is. De game biedt dan ook een uitstekende manier om al driftend races te winnen. Zowel in de buitencamera als met de “hood-cam” kan de speler een uitstekende gamer worden, terwijl de twee verschillende camerastandpunten enorm verschillen wat betreft besturing. Vooral aan het begin zal het stevig wennen zijn aan de manier van besturing in Sega Rally: hoe gooi je een wagen in een haakse bocht? Hoe kom je in hemelsnaam lekker door een haarspeldbocht? Deze vragen zijn snel genoeg beantwoord en wat volgt is een racegame die je bocht na bocht een voldaan gevoel weet te geven: In Sega Rally ben je uiteindelijk volledig in controle en dat voel je.

In de eerste alinea meldde ik al dat Sega Rally als racer in deze generatie iets nieuws heeft meegebracht. Tijd om daar op terug te komen. Sega Rally biedt namelijk een systeem van ‘Track Deformation’. Deze ingewikkelde term staat voor het feit dat ondergronden veranderen op het moment dat wagens er overheen rijden. PlayStation 3 eigenaars zagen dit al voorbij komen in MotorStorm, maar voor Xbox 360 eigenaars is het nieuw. De verandering van de ondergrond gaat in Sega Rally redelijk ver: zo is na enkele ronden een dikke blubberpoel zo uitgediept dat het grondwater naar boven komt en kan een zandpad ineens een stuk minder begaanbaar worden door alle bandensporen. Track Deformation is dus niet alleen aanwezig om de game mooier te maken en de rumblefunctie op de Xbox 360 te laten stralen, maar beïnvloedt de gameplay ook nog eens op een leuke manier.

Stukken baan worden namelijk moeilijker met zoveel bandensporen en de speler moet dan ook de beste weg zien te zoeken tussen alle bandensporen. Een stukje balans verdwijnt hierdoor omdat de speler die op de eerste plaats staat er een stevig voordeel aan heeft. Dit valt niet alleen op als twee menselijke spelers het tegen elkaar opnemen, maar ook bij computergestuurde tegenstanders: de nummer één kan ineens heel snel weg zijn en het is dan niet meer mogelijk om hem bij te houden. Dit zal zeker in latere races gebeuren waarin de game écht pittig wordt. Het vreemde aan de A.I. is echter dat een ingehaalde tegenstander maar weinig kans meer maakt op winst. Met andere woorden: raak je snel vooraan dan is de race voor jou, doe je dat niet, dan moet je héél hard werken.


Zoals gezegd biedt de Track Deformation feature een boel eye candy en dat blijft niet alleen bij die feature. De gehele game ziet er geweldig uit: Sega Rally is kleurrijk, kartelvrij, zit vol toffe licht- en schaduweffecten en loopt op een perfect stabiele dertig frames per seconde. De game bewijst dat een racegame tegenwoordig niet mooi gemaakt hoeft te worden met veel bloom effecten of motion blur. Het geluid in de game kan niet helemaal bijblijven: hoewel wagens lekker rauw kunnen klinken is de kwaliteit niet helemaal top. Ook de muziek is niet geweldig omdat er maar een paar tracks zijn die bij een bepaald type baan behoren.

Wat is het dan moeilijk om een cijfer aan Sega Rally te hangen: er zijn concurrenten die veel meer modi, banen, omgevingen, wagens en opties bieden dan Sega Rally. Deze beperkingen en het gebrek aan afwisseling is snel vergeten op het moment dat de speler zich verdiept in het racen en er achter komt dat elke genomen bocht een overwinning is. De besturing van de game is simpelweg heerlijk en de graphics doen daar lekker aan mee. Waarschijnlijk wordt het een game die een kleine hardcore fanbase krijgt of eens opgepikt wordt voor een paar races tegen een goede vriend of om die onmogelijke tijd nog eens te verbeteren. Hardcore fans van arcade racers hebben er een heel goede game bij. De rest van het publiek kon hier echter ook wel eens een heerlijk tussendoortje aan hebben.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   75
Graphics   90
Replay   75

Heerlijke, maar beperkte arcade racer.
84


16:19  Best Buy bevestigt 40 Gb PlayStation 3
16:00  Artwork voor DBZ: Budokai Tenkaichi 3
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Gast (217.166.89.xxx) op 02-10-2007 om 16:25
Goede review, en gelukkig geen vergelijking met Dirt gezien het twee totaal verschillende games zijn. Ik heb mijzelf erg vermaakt met de demo op xbox live en ga de game dan ook aan schaffen. Typische Sega kleuren en graphics tezamen met de besturing zoals die van vroeger op de arcade kasten. (Die kasten waren altijd zo gaaf ... Daytona, Sega Rally en Virtua Racing)

MaartenL (Redacteur) op 02-10-2007 om 16:29 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Het is wel een leuke arcade racer maar ik zie hem mezelf niet veel spelen want na een paar rondjes heb ik er meestal genoeg van...

Als ik dan toch zin heb in rally, prop ik Dirt nog wel even in de 360...

Misschien de moeite om later eens uit de budgetbak te plukken.

Gast (86.88.83.xxx) op 02-10-2007 om 20:12
Goede herinneringen aan Sega Rally _O_

LUPUS op 02-10-2007 om 20:29 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Ik kan het er alleen maar zeer mee eens zijn. Puike review!

Gast (213.93.36.xxx) op 03-10-2007 om 09:30
IK kon mijn wagen niet eens recht houden op een recht stuk. Dat ding zwenkt naar alle kanten.

En de baan is ook maar gelimiteerd je kan bijv. niet langs de baan rijden omdat het helemaal vol is gebouwd met bomen. Of omdat er een hek staat. Of een onzichtbare muur.

Het leek meer dat de auto mij bestuurde dan ik hem :P

Maar ik zal dan wel weer een noob zijn *D

Gast (86.81.121.xxx) op 04-10-2007 om 14:57
vind het maar een duffe game. Bied veelste weining voor 60 euro. Oke het roept nostalische gevoelens op maar dat vind ik het geld absoluut niet waard.

mercy0001 op 05-10-2007 om 19:38 [Niv: 157 / Exp: 7862]
heb de demo geprobeerd en ziet er echt leuk uit!!

Gast (84.196.12.xxx) op 07-10-2007 om 20:39
yu,
sega rally is toch ook op pc e?
en is die 'track deformation' okk op de pc game even voor de duidelijkheid ? of is dat alleen op ps3 en xbox 360 ?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sega Rally
Type:
Game
Releasedatum:
28-09-2007
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media