Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Spectrobes


Door Gideon op 22-03-2007 om 08:39
Bron: Gamed

Een aantal weken terug hebben we in een preview uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden die Spectrobes te bieden heeft en vandaag kijken we of deze mogelijkheden ook zo zijn uitgevoerd dat wij er vrolijk van worden.

Spectrobes is een game die gemaakt is door het Japanse Jupiter in opdracht van Disney. Nu was ik er niet bij, maar ik kan me heel goed voorstellen wat Disney ongeveer als opdracht moet hebben gegeven: wij willen Pokémon, maar dan net even anders en origineler. Op zich een nobele daad, aangezien de serie van Nintendo de afgelopen jaren weinig innovatie heeft gekend, de halfgebakken consoleversies en spin-offs buiten beschouwing gelaten, aangezien het niveau daarvan niet om over naar huis te schrijven is. Jupiter ging aan de slag en kwam met Spectrobes: een actie-RPG waarin je 500 verschillende wezentjes kunt vinden, trainen en laten vechten. Disney verzorgt de T-shirts, broodtrommels, tekenfilms, speelkaarten etc. dus succes kan niet lang uitblijven.

Als gamesite mag je dan aan de slag met zo’n titel en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik best hoge verwachtingen had van Spectrobes. Op papier klonk het allemaal erg goed, maar menig ontwikkelaar heeft bewezen dat het dan nog de nodige moeite kost om het ook in de praktijk leuk te laten zijn. De game begint als Rallen en zijn vrouwelijke collega in kwestie op pad worden gestuurd om een vreemd voorval te onderzoeken. Op de planeet waar je heen moet, tref je al vrij snel een neergestort ruimteschip aan met daarin een oude man (inclusief lange grijze baard en knorrig uiterlijk) die je meedeelt dat de wereld wordt bedreigd door de Krawl. Dit kwaad kan alleen worden bestreden met de Spectrobes, prehistorische wezentjes waarvan alleen nog maar fossielen zijn te vinden en het avontuur kan beginnen.



Wanneer je nieuwe Spectrobes wilt vinden, zul je met een jonge Spectrobe die je ontvangt aan het begin van de game de omgevingen moeten scannen. Dit doe je door rond te lopen met Raleen terwijl de Spectrobe je volgt en zo nu en dan het kleine wezentje aan te drukken met de stylus. Een soort van sonar golft door de omgeving en toont aan waar mineralen, Spectrobes of kubussen liggen begraven. Door met de stylus op de oplichtende voorwerpen te klikken wordt een ‘graaf’ minigame in actie gezet. Het is nu de bedoeling om met je stylus de aarde en viezigheid met verschillende soorten apparatuur van het item, de kubus of Spectrobe af te halen. Voorzichtigheid is geboden, want je kunt de boel ook mollen! In het begin is dit vrij lastig (duw ik hard genoeg? Welke boor moet ik gebruiken?) maar naarmate je even hebt geoefend, zul je er weinig moeite mee hebben. Sterker nog, na een keer of tien raak je al uitgekeken op dit gegraaf en wens je een minder omslachtige manier. Ook het scannen van de omgeving is niet echt ideaal; het haalt de snelheid uit de game en dat kan niet de bedoeling zijn geweest. De voorwerpen die je kunt vinden, zijn redelijk standaard RPG voedsel, de kubussen zijn wat interessanter. Deze vertellen 'geheime' informatie over de wereld in de game, de opties, geschiedenis enzovoorts. Tevens unlocken de kubussen multiplayer en kaartopties. Lastig, want als je dus een kubus mist, zul je de omgeving moeten blijven afzoeken.

Je eerste gevecht zal al snel volgen wanneer je tegen een paarse tornado aanloopt. De game switcht naar een 3D arena waarin je zelf rondloopt, geassisteerd door een tweetal Spectrobes. Met de L en R-knoppen laat je de Spectrobes aanvallen (of later in de game verschillende acties uitvoeren), terwijl je zelf met de X-knop ook een beetje schade kunt aanrichten. Raleen is ook in staat om de Spectrobes te laten opladen, waarna ze, mits geheel opgeladen, een superaanval kunnen uitvoeren. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, wanneer dit ook echt nodig is, maar helaas is dat niet het geval. De gevechten zijn namelijk zo dodelijk saai en simpel, dat het weinig strategie vereist, wat zonde is in een actie-RPG. Rondlopen, opladen en speciale aanval doen is een procedure die je constant zult herhalen en waarbij je zonder nadenken vrijwel elk gevecht kunt winnen. Tel daarbij op dat de AI van zowel de Krawl als je de Spectrobes niet echt hoogstaand is en je voelt je al snel onoverwinnelijk.



Dit haalt ook enigszins de lol van het trainen van de wezentjes af. Via je ruimteschip kun je namelijk Spectrobes in een machine plaatsen waar ze groeien. Je kunt ze daar aaien en eten geven. Helaas is deze functie niet echt uitgebreid, maar het idee is wel degelijk interessant. Door mineralen (die graaf je dus op) te voeren aan je Spectrobes kun je de verschillende statistieken verhogen. Wederom leuk bedacht, alleen is het erg omslachtig om via meerdere menuutjes dit voeren te doorlopen, wat de game kunstmatig langer maakt.

Spectrobes is als RPG zeer standaard. Je loopt door een 3D omgeving, vecht een paar keer, scant op zoek naar mineralen, kubussen en Spectrobes en gaat graven. Echte puzzels zitten er niet in en de quests bestaan vaak uit het redden van iemand om daarna een baas te verslaan. De NPC’s zijn ook weinig interessant en met hun typische jaren 90 RPG uitspraken (“ Ik houd van graven bij het museum!”….) doet het allemaal wat knullig aan.

Een punt waar Spectrobes wel op uitspringt zijn de graphics. De mooie 3D omgevingen (al is het leveldesign niet opzienbarend) en vloeiende bewegingen van de karakters zijn een lust voor het oog. Ook de gevechten mogen er wezen en het is best gaaf om in 3D je gigantische monsters te zien los gaan op de kwaadaardige Krawl. De aanvallen zijn leuk vormgegeven en vooral de specials zijn indrukwekkend. De verschillende planeten die je aandoet, zijn ook echt verschillend en ogen stuk voor stuk verzorgd. In tegenstelling wat je misschien van Disney zou verwachten is de game typisch Japans als het om het uiterlijk van de karakters gaat. Je moet er van houden (en doorgaands doen gamers dat wel), maar ik had het leuker gevonden als we een Amerikaans of Europees stijltje hadden gezien; om toch wat meer afstand te nemen van die andere actie-RPG bijvoorbeeld. Ook met het geluid zit het in Spectrobes wel goed. De muziekjes zullen niet nog dagen in je hoofd zitten, maar nergens stoort het. Niet opzienbarend dus, in zowel negatieve als positieve zin.



Wanneer je de game aanschaft, krijg je er ook een pakketje met kaarten bij die je, later in de game, kunt gebruiken om nieuwe items en Spectrobes te krijgen. Je houdt de kaart over het touchscreen en klikt punten op het beeld aan, daar waar er gaatjes in het beeld zitten. Op deze manier is het voor Disney ook mogelijk om speciale kaarten op de markt te brengen, die het ruilen van Spectrobes zowel digitaal als in het echte leven op gang moet brengen.

Spectrobes doet heel veel dingen, maar helaas lang niet alles even goed. Het graven is best leuk uitgewerkt, ondanks dat het wat snel saai wordt en ook de Spectrobes zijn leuk ontworpen. Het broedsysteem barst van de potentie, maar voelt nooit uitgebreid en helaas is het vechten zeer matig tot slecht uitgewerkt. De game maakt goed gebruik van alle Nintendo DS mogelijkheden. Zo moet je stof wegblazen door werkelijk in de microfoon te blazen, gebruik je het touch-screen bij het graven en kun je online vechten tegen vrienden. Voor een RPG is de spelduur echter niet erg lang, helemaal niet als je geen zin hebt om elk hoekje van de wereld af te zoeken naar verborgen mineralen en Spectrobes. De game is in amper 20 uur uit te spelen, wat toch wat karig is. Spectrobes is een aardige poging geworden om het succes van Pokémon na te bootsen, maar helaas voor Disney is dat in ieder geval wat de game betreft niet gelukt.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   70
Graphics   80
Replay   75

Een heel mager zoethoudertje tot Pokémon uitkomt.
69


08:45  CliffyB wil minder FPS op Unreal Engine
18:55  Trailer en screens voor Mortal Kombat
 Reacties (50)
 Pagina: 1 | 2
Gast (86.87.150.xxx) op 22-03-2007 om 14:56
Maar de spectrobes hebben dus één aanval en een superaanval? Meer niet? Of kan je ze ook aanvallen leren ofzo?

Stefan L op 22-03-2007 om 15:04 [Niv: 28 / Exp: 1403]
mmm erg jammer ik had er meer van verwacht.

Gast (194.151.44.xxx) op 22-03-2007 om 15:14
@Gast; ze kunnen uiteindelijk wel meerdere aanvallen leren. Je klikt dan op bijv. R, waarna via een waaieridee een extra menu wordt uitgevouwen, via waar je weer extra moves kunt kiezen.

Lennie1973 op 22-03-2007 om 19:01 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Eerst word zo'n game de hemel ingeprezen en dan blijkt het niet te zijn wat ik er van heb verwacht.Ik vind pokemon, monster kingdom jewel summoner en SMT Lucifer's call en al die andere monstervangers veel leuker

Gast (82.95.10.xxx) op 27-03-2007 om 10:28
`te vet _O_

Gast (89.98.105.xxx) op 27-03-2007 om 12:42
leuk spel

deathtanz matisk op 28-03-2007 om 16:08 [Niv: 59 / Exp: 2935]
helaas ik had meer verwacht volgende keer beter misschien

Gast (84.104.173.xxx) op 30-03-2007 om 20:41
En ondertussen zijn ook de codes van de kaartjes ontcijferd, dus kaartjes verzamelen hoeft ook niet meer

Gast (62.163.205.xxx) op 05-04-2007 om 19:32
leuk spel ik ga hem meteen kopen :) *D ;)




bij de jetix magazine krijg je code kaarten
die niet in de winklzijn

Gast (86.86.36.xxx) op 09-04-2007 om 19:23
Ik heb hem en hij is goed. Ik dacht na de reviews ook effuh waar ben ik aan begonnuh maar iedereen die hem heeft is er tevreden over *ik mag niet zegguh iedereen dus bijna iedereen*
Hij is beter dan pokemon *ik denk dat poke diamond enzo beter worduh maar ok*
Het 3d is mooi, de gevegte gaan niet diep maar je kan er mee door. Rallen speelt eigenlijk een belangrijkere rol dan de monsters een paar belangrijke voordelen van de gevechten zijn.

- Je kan zelf ontwijken want je loopt
- kiezen van waaruit je aanvalt
- enzovoort

Ze kunnen maar een aanval maar wel charge enzo.

Ik geef het een: 8.5

Gast (86.86.36.xxx) op 09-04-2007 om 19:24
Ennuh een 6.9 is tog nie zo slecht???

Gast (86.86.36.xxx) op 09-04-2007 om 19:25
Ow jah de wifi functie stinkt
Ik heb het getest en volgens mij kan je alleen dowloaden en je scores online zettuh
nog een vraag aan iemand die hem ook heeft
Kan je ook online ruilen? en blijfuh de downloads het zelfde

Gast (84.26.62.xxx) op 12-04-2007 om 21:03
hoe moet je die diamand vinden voor die blauwe keystone voor die man plz helm me 8)

Gast (80.127.158.xxx) op 20-04-2007 om 10:54
weet je hoe faka lauw _O_ _O_ _O_ _O_ het is allen een beetje jammeer dat je maar 50 spectrobes kan vangen en verder met kaarten

Gast (80.127.158.xxx) op 20-04-2007 om 11:10
_O_ _O_

Gast (80.127.158.xxx) op 20-04-2007 om 11:10
_O_ _O_

Gast (86.80.239.xxx) op 05-05-2007 om 10:40
Hey ik heb het spel en het is echt lache ik heb nual 19 codekaarten en ik krijg er nog 30 echt een vet spel ik heb ook al de wifi uitgetest alleen ik weet niet hoe het werkt ik heb hem in kleve(duitsland)gekocht omdat die daar voor 40 euro is en in holland is ie 45 ofzo maar echt vet spel ik geef hem een 9,0 ;) .Ik kwam iemand tegen die het spel plus40 codekaarten wou verkopen voor 20 euro allleen het spel bleek nep te zijn de monsters waren mini en wat weet ik het allemaal dus ik heb hem vooor 40 euro gekocht(dus niet die neppe) :P 8) nou ik moe gaan doeggie ;) ;) ;)

Gast (84.80.108.xxx) op 05-05-2007 om 17:39
_O_ :? :X :) :D ;) _O_ 8) *D :) :) ;) :( *D

Gast (86.94.182.xxx) op 11-05-2007 om 15:43
lol hoe moet ik kaarten activeren :?

Gast (86.94.182.xxx) op 11-05-2007 om 15:44
????????????
plz vertel het me ik moet het weten
A.U.B

Gast (83.87.125.xxx) op 29-05-2007 om 18:19
ik heb het spel net nieuw en mijn vried spaart die kaarten en had ze aan mij gegeven ik er nu 56 en 18 van de 56 zijn dubbele _O_ doei (@)

Gast (62.163.123.xxx) op 19-06-2007 om 22:34
ik heb spectorbes ook maar die codekaarten kan ik niet gebruiken kk rauw srry voor het taalgebruik

Gast (62.163.123.xxx) op 19-06-2007 om 22:35
raar



Gast (84.82.94.xxx) op 01-07-2007 om 17:41
waar moeten die codekaarten gebruiktworden ik hep er 4 van jetix magazine die zijn lol dus help me please _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

Gast (84.82.94.xxx) op 02-07-2007 om 12:14
hoe werken de code kaarten ik hep er vier onder andere ice geo en nog 3 help me please please please please please please please please please please please please please please please please

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Spectrobes
Type:
Game
Releasedatum:
15-03-2007
Ontwikkelaar:
Jupiter Corporation
Uitgever:
Disney Interactive
Media:








Meer media