Grandia 2 is nog steeds een van de betere RPG’s op de DreamCast. Nu is hij ook naar de PlayStation 2 overgezet voor alle RPG liefhebbers die geen DreamCast hebben. Kan hij zich meten met de kleine verzameling RPG’s op de PlayStation 2 in Europa?
Verhaal
Ryudo is een Geohound. En brengt zijn leven door met Skye zijn trouwe gevleugelde vriend. Ryudo en Skye kunnen ingehuurd worden voor bijna elke baan. En ze worden dan ook dagelijks ingehuurd voor en of andere job.
Op een dag als Ryudo net terug komt van een van zijn missies, vind Ryudo een briefje waar in staat dat de kerk van Granas (de god in Grandia 2) hem wil inhuren om bodyguard te spelen voor een van de Songstresses van die kerk. Ryudo besluit om die taak op zich te nemen en zo raakt hij verzeild in een gevecht tussen het goede (Granas) en het kwade (Valmar) Nu moeten hij en zijn metgezellen het gevecht tegen het verleden beginnen. Zo moeten ze de toekomst en de wereld redden.
Gameplay: 80/100
Grandia 2 weet erg te verrassen qua besturing. Het is heel bekend maar toch anders dan je mogelijk gewend bent. De gevechten zijn Turn Based maar toch loopt iedereen door elkaar heen en kunnen gemakkelijk meerdere acties tegelijk gedaan worden waardoor het chaotisch maar leuk wordt. Er zijn 4 mogelijkheden tijdens het gevecht. De meeste zijn al aardig bekend, alleen Critical komt niet in andere RPG's voor.
Je personage deelt namelijk een klap uit maar die klap zorgt er meteen voor dat je tegenstander zijn aanval deels of helemaal wordt geannuleerd. Hier komt ook meteen het tactische gedeelte van de gevechten. Als je jouw aanvallen goed plant, kun je het hele gevecht om draaien in jouw voordeel. Grandia 2 kent ook geen Random gevechten zoals in Final Fantasy of enkele andere grote RPG reeksen. Je kunt je vijanden zien rondlopen in de verschillende gebieden.
Het grootste nadeel is dat de camera niet altijd even lekker mee werkt en het soms gebeurt dat je daardoor de verkeerde kant oploopt omdat de camera na een gevecht plotseling anders stond dan daarvoor. Dit kan wel frustrerend zijn. Gelukkig is er altijd een radar en de mogelijkheid voor het draaien van je camera zodat je altijd vindt waar je ongeveer heen moet.
|