Na een tijd van geruchten werd in 2018 aangekondigd dat Dying Light een vervolg zou krijgen. Hoewel dit nieuws door veel gamers met enthousiasme werd ontvangen is het nog maar de vraag of de game überhaupt gaat verschijnen.
De website TheGamer sprak met diverse bronnen rondom studio Techland die laten weten dat de ontwikkeling op zijn zachts gezegd chaotisch te noemen is en dat het management niet bereid is om te luisteren naar de talenten die ze werven. Om deze reden is het personeelsverloop erg hoog en CEO Pawel Marchewka reageert hier als volgt op:
quote: "We zijn al dertig jaar werkzaam in de game-industrie en vele van onze medewerkers zijn al geruime tijd aan ons verbonden. Het maken van games is moeilijk en het is normaal dat medewerkers soms behoefte hebben om verder te kijken en een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het is zeer spijtig dat sommige van onze medewerkers zijn vertrokken en elders zijn gaan werken maar ik wens ze altijd het beste."
Bronnen laten verder weten dat Techland sterk afhankelijk is van externe consulenten, zelfs zo erg dat ze diens advies eerder aannemen dan van hun eigen medewerkers. Hier komt nog eens bij dat de productiepijplijn zo snel aan verandering onderhevig is dat het net zo goed niet kan bestaan.
Ook op het gebied van design zijn er weinig positieve geluiden. Marchewka zou hier een belemmerende factor in zijn, zo worden aangedragen ideeën niet geïmplementeerd als er geen bestaande referentie gegeven kan worden naar een andere game. Dit doen ze niet om bewust te zijn van waar andere mee bezig zijn, in plaats daarvan is het simpelweg het kopiëren van anderen. Eén van de gesproken bronnen laat hierover weten:
quote: "Er wordt vaak gevraagd, of liever gezegd, dat je eerder referenties van het werk van concurrenten laat zien dan dat van jezelf. Het eindigt vaak met het simpelweg opnieuw doen van wat anderen deden, wat niets te maken heeft met de creativiteit waar het bedrijf zo groot in is. Om nog maar te zwijgen over hoe dit het moreel van mensen beïnvloedt als ze helemaal niet worden vertrouwd als het gaat om hun vaardigheden en creativiteit."
Als we kijken naar de ontwikkeling van Dying Light 2 dan lijkt het erop dat de studio geen concrete visie heeft in wat ze met de game willen doen. Eén van de gesproken medewerkers zegt zelfs dat hij geen idee heeft hoe de finale game eruit zal komen te zien of wat het verhaal is. Dit komt omdat er al zoveel veranderingen zijn doorgevoerd omdat mensen besluiten het bedrijf te verlaten of omdat ze ontslagen worden. Een ander voegt toe:
quote: "Techland heeft, in het algemeen gesproken, een creativiteit-dodende sfeer. Aangezien alles aan het einde wordt veranderd door de directors, moet elk gepresenteerd idee voldoende referenties hebben. Als je referenties hebt van games die Marchewka misschien niet kent, kun je net zo goed geen referenties hebben, en alles wat iets innovatiefs of duurs is, wordt meteen van tafel geveegd."
Het is niet de eerste keer dat we negatieve geluiden horen over de ontwikkeling, in het Poolse Gamedev liet een medewerker optekenen dat Dying Light 2 een "total fucking mess" is. Opvallend genoeg gaf ontwikkelaar Techland eerder dit jaar aan dat er spoedig spannend nieuws naar buiten zou worden gebracht rondom de game, vooralsnog hebben we hier niets meer over gehoord.
|