We gaan het hebben over een nieuwe game van Nintendo. Het is geen Zelda, Mario, Metroid, Pokémon, Star Fox, Advance Wars, Fire Emblem of Pikmin. Nee, het is ditmaal echt een nieuwe game. Kunnen we een nieuwe serie verwachten?
Er wordt heel wat geklaagd tegenwoordig. Games zouden niet meer origineel, leuk en uitdagend zijn. Een stelling die ik zelf ten sterkste tegenspreek, door als voorbeeld games als Killer7, Viewtiful Joe en Okami aan te dragen, maar dat terzijde. Naast voornamelijk Capcom (zie voorgaande games) is er namelijk nóg een Japanse publisher die zo nu en dan met een heel vreemd soort game aankomt. Daar waar de meeste mensen, die een natuurlijke afkeer hebben van deze Japanse gigant, schreeuwen dat ze constant Mario en consorten uitmelken komt het tegendeel in 2006 uit op de Nintendo GameCube, Nintendo brengt ons namelijk de nieuwste Vivarium game.
Odama, de game waar ik het over wil hebben, is zo'n originele game. Daar ligt vaak ook meteen het zwakke punt van dit soort elektronisch vermaak: het is zo origineel dat de massa het angstig in de schappen laat liggen, om toch weer te kiezen voor de zoveelste 'Pimp my Ride' racegame. Het is een trieste situatie, dat moge duidelijk zijn, maar het weerhoudt de ontwikkelaars (zowel Westers als Japans) er niet van om toch zo nu en dan weer met zo'n innovatief project te starten.
Het verhaal van Odama draait om Amanouchi Kagetora, een Japanse generaal wiens vader wordt vermoord door de wrede Kandare. Dit is natuurlijk schreeuwen om problemen en de oorlog is al vrij snel verklaard. Kagetora is de bedenker van 'The Way of Ninten' (what's in a name...), een filosofie die de het grotere goed verheft boven het individu. Hij heeft zijn manschappen bij elkaar geroepen en trekt ten strijde tegen een leger dat vele, vele malen groter is dan het zijne. Een man met ballen dus...
Kagetora heeft niet zomaar ballen, nee, de beste man heeft een reusachtige bal, die door het leven gaat als de Odama (niet te verwarren met een bepaalde terrorist). Het zit namelijk zo: in Odama (ditmaal doel ik op de titel van de game en niet op een eerder genoemde gigantisch bal...) speel je een soort van flipperkast game. Naast het traditionele flipperen zul je alleen ook nog je troepen moeten aansturen door de vijandelijke gebieden. Dit klinkt niet alleen vreemd, wacht maar totdat je het een keer in de praktijk ziet.
Het flipperen werkt zoals flipperen al jaren werkt. Door twee gigantische flippers op en neer te bewegen kun je de Odama over het slagveld slaan. Op dit veld staan natuurlijk objecten, zoals rivieren, bergen, heuvels, bomen etc. waardoor de Odama van richting kan worden veranderd. Vervelend, als hierdoor de vijandelijk troepen ineens door kunnen stormen.
Het zit namelijk zo dat tijdens het flipperen de troepen van de vijand vanaf de bovenkant van het scherm proberen bij jouw flippers te komen. Als hongerige wolven op een vet schaap werpen zij zich op je flippers en probeer dan maar eens de Odama het veld weer in te slaan. Je hebt namelijk per veldslag maar drie Odama's tot je beschikking dus enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats.
|