Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Hands-On:

Alien: Isolation


Door Joni Philips op 26-08-2014 om 09:56
Bron: Gamed

GamesCom 2014 was opnieuw een topbestemming voor de game-industrie. Er waren vele potentiële toppers aanwezig, zodat de Gamed redactie gretig rondliep om vele leuke games te spelen. Eén van die games was Alien Isolation van Creative Assembly en SEGA.

Door de jaren heen verschenen er al tientallen Alien games, maar de meeste hiervan vonden hun basis in de tweede film, Aliens. De film van James Cameron was een grote hit, maar het was het typisch actiespektakel waarvoor de Terminator-regisseur bekend was. De resulterende games kozen dan ook steeds voor actie, met shooters als Aliens: Colonial Marines als gevolg. Creative Assembly ging echter terug naar het origineel van Ridley Scott. De klassieker Alien was meer horror dan actie, iets waar de ontwikkelstudio gretig gebruik van maakt voor Alien Isolation, een game die zich afspeelt in de vijftigjarige periode tussen Alien en Aliens. Ellen Ripley's dochter Amanda is gaan werken voor Weyland-Yutani zodat ze de verdwijning van haar moeder kan onderzoeken. Ze vindt na vijftien jaar eindelijk haar eerste spoor wanneer het ruimtestation Sevastopol de vluchtrecorder van de Nostromo, het schip waarop Ellen Ripley zat, recupereert. Amanda vliegt samen met haar crew naar Sevastopol, maar ze zijn totaal onvoorbereid voor wat ze daar terugvinden: een half vernietigd station dat grotendeels uitgemoord is.

Amanda en haar crew komen vast te zitten op de Sevastopol, zodat ze geen andere keuze hebben dan andere overlevenden te zoeken en het mysterie op te lossen terwijl ze nadenken over een manier om opnieuw te vertrekken. Wij hoeven natuurlijk niet ver te zoeken voor de oplossing van het mysterie. Een Xenomorph, de alien uit Alien, is aan boord van het schip geraakt toen ze de vluchtrecorder van de Nostromo oppikten. De ontoombare moordmachine werkte sindsdien onophoudelijk om de inwoners van het station één voor één te doden. Amanda moet zijn volgende slachtoffer worden… Het zet meteen de toon voor de hele game. De Sevastopol is niet overlopen door aliens, er is schijnbaar amper één Xenomorph aan boord. Amanda is echter evenmin als haar moeder een soldaat. Ze is een gewoon crewlid dat geen enkele bedreiging vormt voor de biologisch perfecte moordenaar. Alien Isolation is dan ook geen actiegame, maar een stealth-horrorgame waarin overleven de grootste uitdaging wordt.


Dit werd al meteen duidelijk in onze hands-on sessie waar zelfs de vertegenwoordiger van Creative Assembly enkele keren sneuvelde. De man die al maanden wordt betaald om het spel te maken en te spelen, werd namelijk enkele keren verrast door de alien. Het verrassingselement moet het belangrijkste onderdeel van de game worden. Onze vriendelijke alien heeft namelijk een dynamische AI die continu zal evolueren. Jij hebt verschillende wapens om hem te misleiden – je kunt hem niet doden – maar hij zal bijleren over je gewoontes als je steeds op dezelfde manier te werk gaat. Het is bijvoorbeeld mogelijk om hem weg te jagen met een vlammenwerper, maar hij gaat uiteindelijk leren hoe lang dat ding werkt. De Xenomorph zal dan niet langer weglopen, maar gewoon wachten tot je zonder benzine zit. Je hebt gelukkig een hele serie voorwerpen, die je kunt vinden of maken via het crafting systeem van de game, om je te helpen de alien af te leiden zoals geluidsmakers of toortsen.

Je belangrijkste wapen is zonder twijfel de motion-tracker. Dit ouwe onding toont dat er beweging is in jouw buurt. Je achtergrond wordt blurry wanneer je het gebruikt zodat je het niet de hele tijd gaat gebruiken, maar het is zonder twijfel het eerste wapen tussen jou en een zekere dood. Je krijgt namelijk steeds te zien of de alien in de buurt is. Als hij in de buurt is, kun je aan de slag met eerder genoemde wapens; of je kunt andere trucjes proberen. Je kunt je gaan verbergen in een kast, je kunt achter een muurtje schuilen of je kunt wat knoeien met de aanwezige elektrische systemen om een mist te creëren waar de alien niet doorheen kan kijken. Je moet op deze momenten natuurlijk opletten dat je niet te veel lawaai maakt – door bijvoorbeeld een deur te openen – want onze akelige tegenstander beschikt ook over een uitstekend gehoor. Alien Isolation zou dus wel eens een uitstekende test voor stealth-gamers kunnen worden.

Het zou natuurlijk wat saai zijn als je alleen de alien moest ontwijken. Dat is gelukkig niet het geval. Er lopen ook nog een aantal overlevenden rond op de Sevastopol, en zij zullen niet allemaal vriendelijk zijn. Het zal dus af en toe uitdraaien op een strijd waarbij je wapens in deze situaties wel handig zijn. Het geweer dat de alien niet kon deren, is nu dodelijk. Dat betekent echter niet dat het een goed idee is om je menselijke tegenstanders ook echt aan te vallen. Je wapen is redelijk luid zodat de rondlopende Xenomorph je hierdoor op het spoor kan komen. Dit heeft natuurlijk ook voordelen. In onze demosessie was er geen confrontatie met menselijke overlevenden, maar Creative Assembly legde uit dat de alien ook op hen zal reageren. Je kunt dan ook confrontaties uitlokken tussen hen en de alien, zodat de alien tijdelijk afgeleid is. Het is zelfs mogelijk dat hij hen al heeft gevonden zodat jij hun lijken tegenkomt.


De game spiegelt zich aan de originele Alien film, wat ook duidelijk wordt in de aankleding. Alien Isolation neemt ons eigenlijk mee naar het verleden om ons naar de toekomst te brengen. De moderne sciencefiction werelden draaien volledig op aanraakschermen en tablets, maar Isolation werkt alleen met technologie die mogelijk was in de wereld van Ridley Scott. Je zult dus ouderwetse computers zien met versies van DOS. Men ziet de ruimteschepen van Alien als truckers in de ruimte. Dit zijn geen hoogtechnologische machines voor ingenieurs, maar de werktuigen van de gewone man. Creative Assembly werkte hiervoor nauw samen met 21th Century Fox dat hen met plezier de blauwdrukken voor de originele sets leende. De Sevastopol zal dus dezelfde opzet kennen als de Nostromo. De ouderwetse sfeer wordt ook duidelijk in het gebruik van opslagpunten. Je zult deze punten moeten bereiken en er manueel opslaan. Het is dus perfect mogelijk dat je een moeilijk stuk opnieuw moet doen omdat je vergat op te slaan.

Het draagt er allemaal toe bij om Alien Isolation om te vormen tot een ware horrorgame. En we moeten eerlijk zijn, het is hen ook gelukt. Het was geleden sinds de originele Dead Space dat een game me nog echt schrik deed krijgen. Het is nu eenmaal moeilijker om kalm te blijven als je wapens niets uithalen tegen de vijand. De muziek die is overgenomen uit de film, helpt ook duidelijk mee aan het opbouwen van de atmosfeer. Deze zal namelijk opwerken naar een climax wanneer de alien nadert. Het zorgt ervoor dat je meteen extra op je hoede bent want je weet nooit of de alien je nu zal doden. De confrontaties zijn dan ook een hoogtepunt, maar ze zijn tegelijkertijd ook een groot vraagteken. Kunnen de confrontaties voldoende opwindend blijven? De rest van de demo bestond namelijk uit een lange serie fetch quests om weer verder te komen die op zich niet zo interessant zijn. Het was enkel de spanning van de alien die de game zo interessant hield.

We hebben dus nog enkele twijfels, maar de ervaring was voor de rest absoluut fantastisch. Alien Isolation kan de eerste 'grote' horrorgame in jaren worden. We mogen begin oktober al aan de slag om te kijken of de volledige game zo leuk is als deze demosessie. Het spel verschijnt op 7 oktober voor PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.


09:56  Risen 3: Titan Lords
09:55  Soul Sacrifice Delta met Freedom Wars DLC
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (188.207.64.xxx) op 26-08-2014 om 13:19
Leuk dat je de originele Dead Space aanhaalt. Samen met F.E.A.R. een van de weinige games die me ECHT lieten schrikken. Al doet Outlast ook goed zn best!!

elemeNt op 26-08-2014 om 14:59 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Ik heb de demo gespeeld op de Gamescom en vond het echt zo hard tegenvallen... Het klopte gewoon niet hoe de alien zich elke keer positioneerde in het level. Als je in een locker verstopt blijft de alien ook veel te lang voor je neus staan

Gewijzigd door elemeNt op 26-08-2014 om 15:00

Dresje op 26-08-2014 om 16:30 [Niv: 18 / Exp: 902]
Dit is nu echt zon game waar ik echt zin in zou hebben als ik zeker wist dat ie goed zou gaan worden....MAAR vanwege het slechte vorige deel wacht ik echt de reviews af van meerdere sites voordat ik mijn geld eraan uitgeef.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-08-2014 om 16:31 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Heb je die op de beursvloer of die in de hallen van SEGA gespeeld? Er waren namelijk twee demo's. Ik heb de publieke demo niet geprobeerd dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Wel spijtig dat die tegenviel.

elemeNt op 26-08-2014 om 21:58 [Niv: 129 / Exp: 6440]
De demo van de Alien stand zelf. Niet die demo die bij Lara Croft, Dying Light en NBA2K stond. Maja het is ook wel meer een game die je thuis moet spelen en er voor moet gaan zitten. Misschien is de beursvloer ook niet echt een goede omgeving.

*spoilers* misschien?

Je begon in een ruimte waar je meteen die flamethrower vond. In een ruimte ernaast lag iemand op een stoel met een gat in zijn buik. Een sidequest challenge was ook om de motion tracker niet te gebruiken (wat juist tof is, dan geef je toch niet zo'n missie) Je mocht 10 minuten spelen en als je niet dood ging kreeg je een tshirt... Verder vond ik de ruimte die je kon exploren veel te klein waardoor je altijd wel bijna direct in aanraking kwam met de alien. Daardoor voelde het alsof de alien altijd maar een paar meter van je vandaan was. Wat voor mij de spanningsboog totaal weghaalde... want hij was er gewoon altijd.

Gewijzigd door elemeNt op 26-08-2014 om 22:19

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-08-2014 om 22:28 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Oke, dan heb ik een andere demo gezien. Een groter ziekenhuis aan het begin van het spel waar je de alien niet noodzakelijk zou tegenkomen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Alien: Isolation
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2014
Ontwikkelaar:
Creative Assembly
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media