Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Need for Speed: Rivals


Door Rene Groen op 09-12-2013 om 14:52
Bron: Gamed

Twee partijen die de strijd met elkaar aan gaan. Het is een thema dat in vele genres een centrale factor vormt, maar die we niet altijd terugzien in racers. Het woord ‘Rivals’ in de nieuwste Need for Speed titel geeft al aan dat het hier anders is, de politie en de racers komen namelijk lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Ditmaal geen groots overkoepelende verhaallijn, maar twee groeperingen met hun eigen doel. De racers willen laten zien dat ze de straten domineren, terwijl de politie hier een stokje voor wil steken. Er is hierbij geen sprake van ‘goed versus kwaad’ omdat we van beide kanten de strijd aan mogen gaan. Verantwoordelijk hiervoor is Ghost Games, opgezet door diverse medewerkers van oud-Need for Speed ontwikkelaar Criterion Games. Omdat een deel van deze studio een nieuwe weg in wilde slaan werd besloten een splitsing aan te brengen, hetgeen niet alleen resulteert in een nieuwe studio, maar tevens voor de nodige herkenbare punten binnen deze game. Een open wereld? Check! De mogelijkheid tot upgraden? Check! Flitspalen en het maken van jumps? Check! Het is niet zozeer dat er een lijstje met vaststaande punten is afgewerkt, wel is duidelijk dat eerdere elementen uit de franchise ook nu weer op leuke wijze zijn geďmplementeerd.


De racers hebben vooral het doel om Speed Points te vergaren, de valuta waarmee je bestaande auto’s kunt upgraden of geheel nieuwe bolides aan kunt schaffen. Tevens is het mogelijk om bepaalde technologieën in te laten bouwen om de politie af te schudden, zoals het uitzenden van elektronische trillingen of stoorzenders. Het verzamelen van deze punten doe je door Speedlists af te werken, een lijst met doelstellingen die vooral te maken hebben met het racen op grote snelheid. Hieronder vallen onder andere confrontaties met andere racers, maar tevens aan racen tegen de klok. Hoe beter je presteert, hoe meer je op zult vallen in de ogen van de politie. Ze zullen een steeds grover geschut inzetten om je activiteiten te staken, hier staat tegenover dat je vermenigvuldiger toeneemt. Het nodigt uit om zo lang mogelijk door te blijven rijden, toch zul je er rekening mee moeten houden dat je punten tijdig worden vastgezet in één van de Hideouts om niet alles te verliezen.

Voor de nodige afwisseling, of voor degene die liever aan de goede kant van de wet strijden, kun je ook als politie de straat op. Zoals zich laat raden is het hier juist de bedoeling om de racers een halt toe te roepen, waarmee je eveneens Speed Points kunt verdienen. Deze punten zijn in te zetten om de nodige versterkingen in te kunnen zetten, denk aan een shockwave, een roadblock of het inschakelen van een helikopter. Hoe hoger de reputatie van de racer die je een stop toedient, hetgeen je simpelweg doet door hem total loss te rijden, hoe meer punten je vergaart. Juist omdat de racers hun punten kunnen verliezen wanneer de politie ze inrekent ontbreekt er een bepaalde spanning bij de politie, zij hebben dit namelijk niet.


Om het sociale aspect aan te halen keert Autolog terug. Dit overkoepelende systeem houdt alles bij wat je doet en stuurt hier ook notificaties van naar je vrienden, zodat zij een poging kunnen wagen om je prestaties te verbeteren. Om hier een verdere verdieping in aan te brengen introduceert de ontwikkelaar het zogeheten All-Drive. Doel is om de singleplayer en de online modi naadloos met elkaar te integreren. Zonder dat je in een apart menu hoeft te duiken kun je andere spelers uitdagen, waarbij de ervaring ook via het Need for Speed Network te volgen is op bijvoorbeeld een tablet. Stel dat één van je tijden door een vriend verbeterd is krijg je hier een melding van zodat je thuis direct een poging kunt wagen om deze tijd terug te pakken. Het gaat echter verder dan dit, zo is er een samenwerkingsaspect waarbij je een ontsnappingsroute voor een vriend kunt plannen door op het tweede scherm een map weer te geven.

Need for Speed: Rivals is met al het bovenstaande een game die oude en nieuwe elementen tracht samen te brengen. Gamers die dan ook een geheel nieuwe ervaring willen zullen enigszins teleurgesteld zijn, daarvoor speelt de ontwikkelaar iets teveel op safe. Het resulteert ook in enkele punten waar al eerder kritiek op bestond, denk aan de soms lange laadtijden en het online aspect die beperkt is tot zes personen. In een grote, open wereld voelt dit wat leeg aan, terwijl de game juist online het beste tot zijn recht komt door de onvoorspelbaarheid van de menselijke tegenstanders. Tegenover deze kritiekpuntjes staat dat gamers die al eerder van Need for Speed titels genoten deze uitgave met een gerust hart in huis kunnen halen. Grafisch is het spel, op een enkele hapering in de framerate na, indrukwekkend en omdat het je vanuit twee kampen laat strijden zal de verveling niet snel toeslaan.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   80
Replay   90

Nergens vernieuwend, maar daardoor niet minder vermakelijk.
83


07:29  Nieuwe video Ace Combat Infinity
14:52  Fable Anniversary
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Gast (81.71.101.xxx) op 09-12-2013 om 15:47
echt heeeeeeel cool vet cool echt downlod hem nu vet cool 8)

Nelus op 09-12-2013 om 15:48 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Verrassend cijfer.

Overigens René, 'met een gerust hard'? 'met een gerust hart'

Need for Speed vind ik wel leuk. Maar Most Wanted was voor mij ook niet boeiend, hoewel ze het dus ook combineerden met Autolog. Niet vernieuwend genoeg.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-12-2013 om 15:55 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Leuk, is 1 van de games die ik wil op de PS4.

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-12-2013 om 15:58 [Niv: 747 / Exp: 37359]
@ Nelus: Ik wilde er eigenlijk een woordspeling van maken, maar zie dat ik vergeten ben die daadwerkelijk aan te brengen.

Nelus op 09-12-2013 om 16:10 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ja, dat dacht ik eigenlijk al en het kan ook wel, maar je mist inderdaad een stukje

Codewarrior op 09-12-2013 om 18:25 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Heb de game op PS4 sinds vorige week maar nog niet eens opengedaan lol! BF4, Resogun en KZ nemen te veel tijd van mijn tijd.

Mafusto op 09-12-2013 om 18:34 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Nelus

Erger vind ik dat ik het gemist heb tijdens het checken vanmorgen

R3v3n4nt op 09-12-2013 om 19:14 [Niv: 2 / Exp: 76]
op welke console is deze gereviewed ? PS4 ?

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-12-2013 om 20:09 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Xbox 360.

R3v3n4nt op 09-12-2013 om 20:41 [Niv: 2 / Exp: 76]
mercikes, njah k vind je review juist (buiten het cijfer voor graphics) maar nu is het duidelijhk waarom, ik heb hem op PS4, moet zeggen k heb er al heel wat uurtjes plezier aan gehad

Dresje op 09-12-2013 om 23:29 [Niv: 18 / Exp: 902]
Leuke game inderdaad en echt weer eentje waarmee je soms de neiging hebt om met je gamepad te gooien.
Moet je bv 250000 halen in 1 single run en dan wordt je gepakt als je op 240000 zit ofzo.
Ik kan je vertellen dat je dan bijna je gamepad wilt opeten
Dus op het gebied van spanning valt er niks te klagen

Lijkt een klein beetje op Hot pursuit, want die vond ik ook goed (beter dan MW).

Gast (178.117.235.xxx) op 10-12-2013 om 10:54
Heb de pc versie in huis en die is beduidend minder goed dan zijn console versies. Framerate problemen, optimalisatie problemen, een heel slechte port. Zou de pc versie maar een 7 geven.

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-12-2013 om 15:10 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Helaas de PC versie niet kunnen testen, maar de problemen die je noemt heb ik inderdaad meer gelezen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Need for Speed: Rivals
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2013
Ontwikkelaar:
Ghost Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media