Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
12 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Age of Empires III


Door Ruben Meintema op 10-11-2005 om 00:06

We zijn getuige van de dageraad van een nieuw tijdperk, want er is een nieuw deel uitgekomen in de serie Age of Empires. Het onderwerp van dit derde deel is de dageraad van een nieuw tijdperk, want sinds we in 1995 waren begonnen in het Stenen Tijdperk (Age of Empires I), zijn we eindelijk in de Nieuwe Tijd beland, de Vroegmoderne Tijd, zoals dat historisch correct heet, die ongeveer loopt van het jaar 1500 tot 1815. In deze tijd zijn het niet meer zwaarden en harnassen die de mensen gebruiken om elkaar te bestrijden, maar vooral geweren en kanonnen. De geografische setting waartegen dit Vroegmoderne Tijdperk wordt afgebeeld is het Amerikaanse continent.


Wat te verwachten in deze review
Eerst zal ik een uiteenzetting geven van de speelwijze van de karakteristieke speelwijze van Age of Empires als reeks, om de nieuwe gamer een inzicht te geven in de wondere wereld van Age of Empires, en om te benadrukken dat er aan het aan het bekende spelconcept nauwelijks iets veranderd is. Daarvan uitgaande als basis zal ik verder ingaan op de veranderingen, toevoegingen en hopelijk verbeteringen op dat concept in Age of Empires III: Dawn of a New Age (voormalige ondertitel). Want in hoeverre maakt dit spel zijn ondertitel waar, en hebben we inderdaad te maken met iets vernieuwends? Deze review beantwoordt de vraag: Wat is er nieuw in Age of Empires III en in hoeverre is dit nieuw?

Real-Time Strategy op zijn Age of Empires
Spelers bestrijden elkaar in een landschap. Dat doen ze voornamelijk op militaire wijze, want men heeft een leger nodig om de vijand kapot te kunnen maken. Maar de strijd heeft meerdere dimensies. De speler die zijn legertje van de beste musketten, kanonnen, zwaarden, harnassen en training voorziet heeft de meeste kans om een veldslag te winnen. Het is dus ook zaak om technologisch te ontwikkelen. Dat gebeurt door een aantal, in dit geval 5, ontwikkelingsniveaus te doorlopen, en op basis daarvan bijbehorende specifieke verbeteringen toe te passen. Dat ontwikkelen kost geld en grondstoffen. Bovendien kost het ook geld en grondstoffen om een militaire eenheid in het veld te brengen. Het is dus ook zaak om grondstoffen te verzamelen en geld te verdienen. De succesvolle speler zal zijn middelen en aandacht moeten verdelen over zijn leger, om de kolonie te kunnen verdedigen, en over zijn economie, om de middelen te scheppen om technologisch steeds geavanceerder te worden, en om een steeds groter leger op te kunnen richten. Een speler die alleen maar in zijn leger investeert en zijn economie negeert, zal misschien aanvankelijk kleine succesjes oogsten, maar zal later overweldigd worden door een veel groter leger met betere en effectievere wapens.



Om de strijd te kunnen leveren en voortzetten is dus een economische basis nodig. Die basis is de kolonie, die ook de basis van het spel is. Als eerste is er de Towncenter, waarmee je arbeidskrachten kunt produceren. Die arbeidskrachten, die kolonisten zijn, laat je vervolgens andere gebouwen neer zetten in je kolonie. Bijvoorbeeld huizen, om een je maximale bevolkingsaantal (dus zowel kolonisten als soldaten) op te krikken. Of een markt, om benodigde grondstoffen te kopen, en je overschotten te verkopen. Of bijvoorbeeld een molen, om voedsel te kunnen produceren (één van de grondstoffen). Ook moet je militaire gebouwen neerzetten voor verschillende categorieën soldaten. Die categorieën waren, en deze woorden zijn Engels en dienen op die manier uitgesproken te worden: ranged combat, melee combat, mounted combat, en siege combat. Aangezien in de moderne tijd het geweren zijn dat de klok slaat is het onderscheid tussen melee (zwaarden) en ranged (pijl en boog) niet meer zo scherp. Beide eenheden worden nu in de kazerne (barracks) gebouwd. Mounted units, te bouwen in de manege (stable), waren in Age of Kings oppermachtige strijders, maar spelen nu een meer bescheiden rol in het spel. Het zwaartepunt is heel duidelijk komen te liggen op de oppermachtige artillerie en kanonnen, in combinatie met de eerder genoemde soldaten met geweren. Hiermee heb ik al een eerste verandering genoemd, en in de volgende alinea zal ik meer veranderingen en toevoegingen beschrijven op dit bovenstaande concept, dat als concept toch onveranderd is gebleven in Age of Empires III, zoveel kan ik al wel verklappen.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5
Beoordeling
Gameplay   84
Sound   80
Graphics   87
Replay   87

Duizend bommen en granaten wat een leuk spel!
85


07:07  Nieuwe screenshots Splinter Cell 4
00:05  Top 10 game verkopen uit Frankrijk
 Reacties (35)
 Pagina: 1 | 2
Roderick op 10-11-2005 om 13:06 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Hij lijkt me ook wel erg leuk, weet alleen niet of mijn systeem dat grafische geweld aankan. Sta zeker weer open voor Age of Empires, ookal vond ik deel 2 niet zo geweldig, kan ook gelegen hebben aan de geringe motivatie die ik had bij t spelen.

Gast (62.195.233.xxx) op 10-11-2005 om 16:39
Pff veel te lange review voor op het internet...

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-11-2005 om 17:07 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Ben ik niet met je eens Gast.
Mensen die interesse hebben in deze game (bijvoorbeeld om te kijken of het een aanschaf waard is) kunnen hun voordeel doen uit dit soort reviews. Te lang staat al snel gelijk aan 'te lui om te lezen', hoewel ik daarmee niet zeg dat dit ook voor jou het geval is

NL|MegaMika op 10-11-2005 om 18:37 [Niv: 134 / Exp: 6703]
En je kan hem altijd uitprinten om op je gemak te lezen. Zelf lees ik hem niet, de game zal me toch niet aanspreken (daar heb je geduld voor nodig en dat is iets waar ik geen voorraad meer van hem liggen ^^).

aldger op 10-11-2005 om 19:44 [Niv: 17 / Exp: 872]
Iets korer mog ook wel, ik heb alleen de conclusie bekeke

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-11-2005 om 19:59 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Nogmaals; dat is heel persoonlijk. De één ziet liever een lange, uitgebreide review terwijl een ander het nog teveel moeite vind om één pagina door te nemen.
Juist binnen een game als deze weten de vijf pagina's te blijven boeien omdat het spel zo uitgebreid is, iets wat jullie niet zien omdat jullie je slechts beperken tot een conclusie.

Red_Army op 10-11-2005 om 22:09 [Niv: 28 / Exp: 1392]
UITGEBREIDE REVIEWS ZIJN ALTIJD GOED EN WELKOM BIJ MIJ

Ruben Meintema op 11-11-2005 om 13:32 [Niv: 16 / Exp: 796]
Je wilt niet weten hoeveel ik al geschrapt heb in deze review. Een korte review lijkt me ook ongeschikt in dit geval. Zou wel kunnen, maar ik zou er zelf niet tevreden over zijn.

Gast (81.71.58.xxx) op 11-11-2005 om 16:31
_O_

Gast (81.71.58.xxx) op 11-11-2005 om 16:32
Het is gewoon een vet gaaf spel

falkonorder op 12-11-2005 om 00:04 [Niv: 13 / Exp: 667]
ik ga hem morgen kopen

Gast (82.171.95.xxx) op 12-11-2005 om 02:48
Erg goed spel, en ook een erg goede review moet ik zeggen.

Ruben Meintema op 12-11-2005 om 13:39 [Niv: 16 / Exp: 796]
zeer bedankt voor de complimenten, maar het is eigenlijk gewoon de bedoeling dat we goede reviews schrijven. Maar toch fijn dat sommige lezers ook de lange reviews waarderen.

Juist op internet zijn lange reviews meer geschikt, omdat je in een papieren blad veel minder ruimte hebt, omdat je niet te maken hebt met virtuele maar met reële ruimte. en je daarom aan een maximaal aantal woorden zit.

Red_Army op 13-11-2005 om 17:43 [Niv: 28 / Exp: 1392]
wat een zin zeg.....

Gast (80.127.222.xxx) op 14-11-2005 om 11:46
egt een vette game hoor *D ik kon niet wachte e nik heb hem al heheheh }> 8)

Gast (84.24.165.xxx) op 20-11-2005 om 12:16
vet gaaf |(

Gast (62.216.11.xxx) op 30-11-2005 om 13:29
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Gast (82.174.27.xxx) op 30-11-2005 om 14:03
geen mening :) :( ;) :D *D }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( :r :r |( :X :? _O_ 8) :9 :P :'( }> *D :D :D

Gast (82.174.27.xxx) op 30-11-2005 om 14:04
over welk is het eigenlijk :?

Gast (82.174.27.xxx) op 30-11-2005 om 14:05
zeer tof *D *D *D

Gast (84.24.125.xxx) op 01-12-2005 om 18:40
is het een leuke game *D

Gast (84.24.125.xxx) op 01-12-2005 om 18:40
he

Gast (62.194.170.xxx) op 10-12-2005 om 18:53
nou Sorry hoor maar ik vindt The Age of Kings ( deel 2 ) veel en veel leuker om te spelen. Ik heb zelf meer met hou het simpel. Nu zijn er weer veel dingen bijgekomen waar je op moet letten en toen ik het begon te spelen snapte ik er werkelijk helemaal niks van met die stad en die bevolkingen waarmee je vrienden kan worden. Ik speel deel 2 nog steeds dagelijks en heb daar nu nog meer plezier aan dan deze. OK de beelden zien er veel beter uit maar waarom moest dat standaard beeld ( mapje rechtsonderin, gebouwen rechtsonderin ) nou were helemaal anders. Ik vindt het heel onoverzichtelijk geworden. geef mij maar gewoon een age of empires waarmee je gewoon nieuwe units kan maken met VOEDSEL in plaats van nu ineens geld ed. Maar goed das mijn mening en velen zullen het spel wel geweldig vinden. Ik hou het nu weer gewoon bij The age of kings. Vind dat tijdperk toch ook een stuk leuker persoonlijk.

Gast (62.194.170.xxx) op 10-12-2005 om 18:54
gebouwen linksonderin bedoel ik

Gast (80.61.242.xxx) op 26-12-2005 om 13:54
nee hoor. k vind aoe III veel beter. eindelijk eens lekker schieten

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Age of Empires III
Type:
Game
Releasedatum:
03-11-2005
Ontwikkelaar:
Ensemble Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media