Het is alweer bijna een jaar geleden dat Valve met Half-Life 2 kwam, op de PC dan. Zowel in de winkel als via Steam kon je de game bemachtigen en vele uurtjes intensief knallen.
Volgende week komt Half-Life 2 ook naar de Xbox via distributeur Electronic Arts. Een goede reden om eens te praten met marketing manager Doug Lombardi, zo vond Gamecloud. We hebben de belangrijkste uitspraken op een rijtje gezet.
- De beslissing om Half-Life 2 naar de Xbox te brengen is al vele jaren geleden gemaakt. de Xbox was de enige console die Source goed kon draaien, gekeken naar graphics, sound, etc.
- De reden dat Valve zelf aan de slag is gegaan met de Xbox versie, en het bijvoorbeeld niet uit heeft besteed, ligt bij de Source engine. Ze wilden de technologie opnieuw gebruiken voor programma's anders dan Half-Life 2. Vaak poorten ontwikkelaars een PC game snel naar de console, wat de technologie in slechte vorm achterlaat voor toekomstige projecten.
Het ontwikkelen van Half-Life 2 voor de Xbox liet Source en Half-Life 2 samenkomen binnen een technologie voor een game op een console, om zo de beste versie uit te kunnen brengen.
- De grootste uitdaging in het poorten van de hoge kwaliteit van de PC naar de Xbox lag in het aantal RAM. Van de PC (minimaal 256MB Ram) naar de Xbox (64MB Ram) is een groot karwei, gekeken naar graphics, AI en physics. De oplossing was een streaming systeem, waardoor de integriteit van elke scene en elk level behouden bleef.
- Het overzetten van de controls naar een Xbox controller was betrekkelijk eenvouding. Dit kwam door vorige Xbox FPS games, waaronder Counter-Strike voor de Xbox. Iedereen binnen het team had een vrijwel identiek beeld voor de indeling. Vanaf daar zijn ze gaan testen en dit voelde goed aan bij de spelers.
- Hoewel er geen content verloren gegaan is was het wel nodig om sommige levels in twee stukken te splitten. Gezien de memory load waren deze te groot om als één level neer te zetten.
- De beslissing om Half-Life 2's multiplayer games (Counter-Strike: Source, Half-Life 2 Deathmatch) niet in een Xbox poort te brengen was de kwestie kwaliteit vs. klok. Door de komst van de komende generatie consoles en het verlangen om een Half-Life 2 te brengen zonder compressie moesten ze harde beslissingen nemen. Counter-Strike is echter al beschikbaar voor de Xbox en er is interesse om Source multiplayer games voor de next-gen te maken.
- Valve is tevreden over Half-Life 2 op de Xbox. Ook de pers en anderen die de game gespeeld hebben gaven aan dat ze hun goal bereikt hadden om een hoogstaand product af te leveren.
- Er zijn nog geen console aankondigingen voor Half-Life 2 Aftermath, de expansion welke er voor de PC is.
- Valve heeft plannen om voor iedere next-gen console minstens één game uit te brengen
|