Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

Atelier Escha & Logy


Door Joni Philips op 02-12-2013 om 09:21
Bron: Gamed

Met Atelier Rorona: The Alchemist of Arland lanceerde ontwikkelaar Gust eind 2010 de nieuwe 'Twilight' subserie binnen hun populaire Atelier-franchise. De subserie werd populair, en ondertussen werkt Gust aan Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky, het vijfde deel in de subserie.

Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky begint vier jaar na de start van Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk, waarbij het spel zich afspeelt in een land dat ver ten westen van Twilight Land uit Atelier Ayesha ligt. Ooit was het land weelderig dankzij alchemie, maar tegenwoordig is alchemie een zeldzame kunst. Uit vrees voor de mythische 'End of Dusk,' een apocalyptisch evenement dat het land kan uitroeien, zijn de inwoners echter bezig met de herontdekking van de alchemie. Het land loopt hierdoor vol met jonge alchemisten waaronder de hoofdpersonages Escha Malier en Logix 'Logy' Fiscario. Escha is een energetisch en vrolijk meisje die met haar hoofd in de wolken leeft. Logy is echter haar tegenpool. Hij is kalm, serieus en zeer geheimzinnig over zijn verleden ondanks een groot litteken dat bewijs is van een pijnlijke gebeurtenis in zijn jeugd.


Beide protagonisten wonen in het afgelegen stadje Corseit, een stadje dat gebouwd is om de 'Unexplored Ruin' te bestuderen. De ruďne is zeer uniek want hij zweeft in de lucht waardoor niemand hem ooit kon bezoeken. De overheid zou de ruďne echter dolgraag verkennen en Escha en Logy krijgen de opdracht om een dergelijke studie mogelijk te maken. De game draait dan ook rond het vinden van een manier om de ruďne te verkennen en om de mysteries ervan op te lossen terwijl Escha en Logy ook meer over elkaar leren. Het verhaal telt elf mogelijke eindes, waarbij het einde afhankelijk is van verschillende voorwaarden van het personage waarmee je speelt. Je kunt namelijk zowel met Escha als met Logy spelen, afhankelijk van je voorkeur. Het personage dat je niet gekozen hebt, zal je dan vergezellen op je reis. Elk personage heeft hierbij één uniek einde terwijl de negen andere eindes met beide personages behaald kunnen worden.

De verschillen tussen beide verhaallijnen zijn ook beperkt, de grote krijtlijnen blijven namelijk hetzelfde ongeacht je keuze. Volgens Gust zal het verhaal van Logy typische RPG-spelers meer aanspreken terwijl het verhaal van Escha vooral bedoeld is voor mensen die het creëren van voorwerpen leuk vinden. Het verhaal is hierbij opgedeeld in tien grote en zestien kleine taken die voltooid moeten worden over een tijdspanne van vier maanden per taak. Als je een taak sneller oplost dan moet, dan kun je die extra tijd gebruiken om sidequests te voltooien. Als je te laat bent, dan krijg je echter minder tijd voor de volgende taak. Het tijdig voltooien van taken is dan ook aan te raden want anders krijg je geen tijd om sidequests te voltooien. Aangezien die sidequests je extra geld en ingrediënten voor je alchemie opleveren, mis je heel wat door vertraging op te lopen.


De gameplay van Atelier Escha & Logy is sterk vergelijkbaar met dat van voorgaande games. De RPG is onderverdeeld in twee grote stukken: vechten en voorwerpen creëren. Het vechten verloopt turn-based waarbij er op elk moment zes personages op het slagveld staan. Er staan er drie op de frontlinie die klaar staan voor het offensief terwijl de drie personages op de achterlinie alleen gebruikt kunnen worden voor zogenaamde support acties. Het gebruik hiervan is dan nog eens beperkt door een balkje dat limiteert hoeveel je er kunt doen. Deze personages zijn dan ook niet bedoeld om te vechten, het is je reserve. Als een personage op de frontlinie begint te verzwakken, kun je hem wisselen met een personage op de achterlinie. Het verzwakte personage kan hierdoor rustig zijn HP terugwinnen terwijl je een verse vechter op de frontlinie hebt. Vooral in baasgevechten kan dat een grote hulp zijn.

Het tweede belangrijke element is het creëren van voorwerpen via alchemie. Je begint met het verzamelen en het aanschaffen van ingrediënten die je nodig hebt voor het maken van specifieke voorwerpen. Na het verzamelen van de ingrediënten kun je de voorwerpen aanmaken, waarbij beide personages hun eigen vaardigheden hebben. Je zult Escha vooral gebruiken voor normale voorwerpen terwijl Logy wapens en armour kan maken. Het maken van krachtige voorwerpen is nu iets gemakkelijker dan in vorige delen. Op basis van je ingrediënten kun je namelijk perfect de krachten van het aangemaakte voorwerp schatten. Dit wordt echter weer goedgemaakt door het feit dat je geen eindeloze voorraad items mee kunt dragen. Escha en Logy hebben een maximaal aantal voorwerpen dat ze kunnen dragen waardoor je keuzes zult moeten maken. Ondanks het feit dat Atelier Escha & Logy al de vijfde PlayStation 3 game in de serie is, is er dus duidelijk nog ruimte voor substantiële vernieuwingen. Of deze vernieuwingen voldoende zijn om de game voldoende te differentiëren van zijn voorganger, kunnen we op 7 maart 2014 ontdekken wanneer de game in de Europese winkelrekken ligt.


11:34  UK Charts: PlayStation 4 vestigt record
09:03  Natural Doctrine met nieuwe screens
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Atelier Escha & Logy: Alchemists of Dusk Sky
Type:
Game
Releasedatum:
07-03-2014
Ontwikkelaar:
Gust
Uitgever:
Koei Tecmo Games
Media:








Meer media