Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Grand Theft Auto V


Door Stefan van B op 23-09-2013 om 15:44
Bron: Gamed

Grand Theft Auto V. Dient er nog meer gezegd te worden? Nu al een ongeëvenaard verkoopsucces, waar geen enkele media-outlet verandering in zou kunnen brengen. Toch gaan ook wij nog even ons woordje doen over Rockstar North's nieuwste creatie. Een game die gerust de climax van deze generatie consoles genoemd mag worden.

Misschien ben ik bevooroordeeld. Sinds mijn dertiende jaar is Grand Theft Auto mijn favoriete gamefranchise geweest, waarbij ik dag in dag uit doorbracht in de werelden van Liberty City, Vice City en San Andreas. Nu, zo'n acht jaar later, is dit fanatisme nog steeds redelijk ongeremd en zodoende ging ik afgelopen week met een dieet van koffie en energiedrank aan de slag om deze beest van een game te kunnen reviewen. Dat de review wat laat is ten opzichte van de release komt door de ontvangstdatum en het gegeven dat wij op Gamed graag onze tijd nemen om eens rustig een game van top tot teen te bekijken. Laten we dan ook nog eens terugblikken naar het debacle dat zich afspeelde na de release van Grand Theft Auto IV.


De verhaallijn was intens, enkel hier en daar hypocriet. De populariteit van de bowlingsport daalde met tientallen procenten. Daarbij was er te weinig te doen als je de verhaallijn had uitgespeeld en bood de game te weinig van de hilariteit die eerderen delen te bieden hadden. Zodoende GTA IV in een notendop. Met een kritisch oog zagen we dan ook Grand Theft Auto V zichzelf onthullen en nu kunnen we concluderen dat de game op elk facet beter is dan welk eerder deel in de serie dan ook. Het is het resultaat van de ervaringen opgedaan met Grand Theft Auto IV, Midnight Club: Los Angeles en Red Dead Redemption. Alles bij elkaar heeft dit in een wereld geresulteerd waarin tasjesrovende gangbangers, agressieve bergbeklimmers en tuinierende vrouwtjes hand in hand gaan. Heel veel algemene informatie wil ik in deze review niet geven, daarvoor verwijs ik je door naar Rene's enorme preview. Ook wij hebben daarbij nog geen Grand Theft Auto: Online kunnen spelen en een speciaal artikel wat betreft de inhoud hiervan zal ter zijner tijd verschijnen.

Grand Theft Auto heeft zich sinds deel drie altijd al willen neerzetten als een filmklassieker. Iets waar ze in elke game steeds beter in slaagden. In deel vijf zetten ze hier de volgende stap mee. In de game volgen we de verhalen van drie karakters: Michael, de gepensioneerde bankrover die het allemaal nčt even niet meezit, Franklin, de gangbanger die meer wilt dan alleen gangbangen en Trevor, een volledig doorgeslagen maniak met inzicht. Over de inhoud van het verhaal en de bijbehorende missies wil ik niet teveel details geven, dat is iets wat je zelf moet beleven. Door de mogelijkheid om van karakter te veranderen, waarbij elk karakter speciale en eigen vaardigheden heeft, veranderd de game totaal van opzet. De gameplay krijgt een meer intens karakter, waardoor er minder tergend lange stukken overblijven waarin je enkel achter het voertuig zit. Als gevolg ben je met één druk van de knop midden in een schietpartij, terwijl je eerst de sluipschutter speelde of je wisselt van een intense straatrace met Franklin af naar een helikopter die andere plannen met de racers heeft. Hierbij bevatten sommigen missies ook echt onderdelen die specifiek voor de verhaallijn zijn en je buiten de verhaallijn niet kunt vinden. Alles ter bevordering van het filmische karakter van het verhaal.


Hoogtepunt zijn de georganiseerde overvallen van de game. Deze dienen eerst zorgvuldig opgezet te worden. Hierbij zal je hand stevig worden vastgehouden en hoef je uiteindelijk enkel tussen twee methoden van aanpak en de samenstelling van je crew te kiezen. Het is jammer dat je hier niet meer vrijheid in hebt. Het hele gevoel van planning gaat hier helaas mee verloren, dat doet echter niets af aan de uitvoering van de roof. Als je de negatieve gevoelens opzij zet heb je de filmische ervaring te pakken waar de game op mikt. Helaas zitten er te weinig van deze spectaculaire roven in de game, er had zeker ruimte geweest voor meer. Gelukkig zijn er talloze activiteiten om de verhaallijn mee aan te vullen. De meeste van deze activiteiten speel je vrij door vreemden te ontmoeten welke je de activiteiten introduceren middels uitdagingen. Alles op de typische GTA-wijze. Ga jagen, basejumpen of doe mee aan een triathlon en bewijs dat je de midlife crisis hebt overwonnen!

De wereld van San Andreas zit vol met deze activiteiten. Teveel om op te noemen en zoveel dat ik in de ruim dertig uur gameplay die ik nu heb gehad nog nieuwe activiteiten ontdek. Leuk detail is dat net als in Red Dead Redemption er willekeurige activiteiten op straat plaatsvinden, waarbij je de keuze hebt om in te grijpen of deze te laten voor wat het zijn. In de enkele keren dat ik dit heb gedaan kreeg ik altijd een leuke beloning, waaronder een geldbonus of een tof exclusief voertuig. Soms heb ik zelfs meer informatie gekregen over de ontwikkelingen die na GTA IV plaatsvonden in Liberty City. Hiermee zijn deze activiteiten dan ook meer de moeite waard en daarbij een stuk spannender dan die we eerder in Red Dead Redemption konden vinden.


Nu iets meer over San Andreas zelf, wat de stad Los Santos en een enorm ruraal gebied er rondom heen inhoud. Een gebied dat werkelijk tot leven is gebracht. Los van alle activiteiten die er te doen zijn is het een wereld waar altijd wel wat te zien is. Mensen die in hun gazon staan te roken, aan het racen zijn, op het strand luieren en enorm veel meer. Laat ik een wat duidelijker voorbeeld nemen. Stel je jat een auto, geeft de bestuurder van de auto nog een flinke rotschop na en rijdt weg. Dan heb je de kans dat een willekeurig persoon op de stoep zijn of haar telefoon pakt, 911 belt en dat de politie vrij snel op de oproep reageert. Een ontwikkeling die je ziet en hoort gebeuren. De politie achter je aankrijgen is in GTA V in ieder geval totaal niet erg. Hun zoekradius is nu per voertuig apart geregeld, zodat wegkomen van de politie nu een kat en muis spelletje wordt waarbij je risico's moet nemen en de plattegrond van de stad toch wel enigszins moet kennen. Een geweldige verbetering ten opzichte van GTA IV en een stuk spannender.

Doet de enorme wereld echter af aan de graphics? In mijn persoonlijke mening niet, maar het kan zijn dat anderen er een negatieve mening op na houden. Jazeker, er is de occasionele pop-up, niet alle textures zijn even scherp en soms had er nog wel een extra laagje anti-aliasing overheen gemogen. Dat is echter als we specifiek naar alle losse onderdelen gaan kijken, het totaalbeeld is compleet. Gedurende de gameplay zul je eigenlijk weinig hinder ondervinden van deze problemen. Alle kleine details in de wereld zoals afval, maar ook weerseffecten, en de enorme kijkafstand zorgen dat je de game als één van de mooiste deze generatie zult beschouwen. Waar de game echter met kop en schouders boven het gros van alle andere games uitsteekt is vanzelfsprekend daar waar het de audio betreft. Hoewel de game weinig bekende gezichten achter haar stemmen heeft zijn de voice-overs gedaan met de juiste passie en intonatie waardoor de game echt tot leven komt. De geluidseffecten die uit San Andreas zelf komen zijn daarbij subliem gemengd met onnatuurlijke geluiden als die van mensen en voertuigen. Dan heb je nog de radiostations die een gevarieerd aanbod hebben met een selectie van meer bekende en minder nummers. Zo is het een feest der herkenning, maar ook een zoektocht naar meer.


Grand Theft Auto V is te groot om te beschrijven. In deze review heb ik zoveel zaken onbelicht moeten laten waar ik eigenlijk nog uren over kan doorpraten. Aan de andere kant kun je het natuurlijk ook zelf gaan ontdekken en dat is dan ook iets wat ik iedereen ten zeerste aan kan raden. Ja, de game kent soms ook zijn mindere momenten. Momenten van verveling, of een intens overwelmend gevoel, waarbij je uit gekkigheid niet weet wat je moet doen. Echter met alleen al een intense speelduur van twintig tot dertig uur aan enkel verhaallijnmissies kan de aankoop van deze game gerechtvaardigd worden. Of je de wereld van San Andreas verder induikt is aan jezelf. Op dit moment van schrijven ga ik echter nog een biertje pakken en kijken of ik nu eindelijk dat verdomde straaljagervliegtuig van die militaire basis te pakken kan krijgen. Tot ooit!
Beoordeling
Gameplay   100
Sound   100
Graphics   90
Replay   100

After five years on the East Coast, it was time to go home.
99


15:59  Achievements COD: Ghosts
10:36  [TGS] Knack toont zijn alter ego
 Reacties (17)
 Pagina: 1
deadlytown op 23-09-2013 om 15:53 [Niv: 11 / Exp: 543]
neem aan dat deze review niet subjectief beoordeeld is?

Djierod op 23-09-2013 om 15:59 [Niv: 70 / Exp: 3481]
Alles is subjectief, een reviewer is subjectief.
Deze game kan op gamed 99 scoren, maar kan bij iemand anders weer tegenvallen en dus lager uitvallen. Of bedoelde je objectief?

Nelus op 23-09-2013 om 16:07 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Lol, niet objectief bedoelt hij waarschijnlijk. Review is gebaseerd op de ervaringen van de reviewer en de 'algemene objectieve' informatie was al gegeven door Rene in zijn preview, maar dat zegt Stefan dan ook netjes aan het begin.

GTA V, ik blijf het nog altijd lijp vinden dat ik er geen tijd voor heb, gezien ik altijd zo gehyped ben met elk nieuw deel. Ik hoop echt dat ik het binnenkort kan spelen!

Stefan Vogels (Redacteur) op 23-09-2013 om 16:08 [Niv: 58 / Exp: 2923]
Ik kan niet ontkennen dat dat deze review niet subjectief zou zijn. Elke reviewer is, zoals Dijerod al aangeeft, subjectief. Als fan van de serie omarm ik de hele GTA-gampelay met veel meer passie dan iemand die de games al jaren niets vind. Iets wat ik ook naar voren haal in de review

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-09-2013 om 16:28 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Hell, ik had de game ook rond dit cijfer gegeven. Dat ze dit uit de current-gen weten te krijgen is niets minder dan zwaar indrukwekkend. Een heerlijke game, de drie karakters werken fantastisch en er is zeer veel te beleven.

AltairJack op 23-09-2013 om 16:48 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Terrecht, al zou ik hem zelf een 100 geven. Beste game ooit gemaakt. punt.

Alpha Centyros op 23-09-2013 om 17:01 [Niv: 43 / Exp: 2166]
Ben echt blij dat de game zo goed valt bij het publiek. Hele hoge praise van critics en 1 miljard opgebracht binnen 3 dagen, dat is ook wel terecht als je ziet wat Rockstar heeft gepresteerd.

@AltairJack
'Beste game ooit gemaakt. punt.' Niks 'punt', dat blijft nog altijd een mening, dus het moet open staan ter discussie.

Goof op 23-09-2013 om 17:16 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Is 100 voor gameplay niet een beetje overdreven? De besturing werkt niet altijd soepel en de game loopt bij ons sporadisch vast.

da bom op 23-09-2013 om 17:44 [Niv: 89 / Exp: 4472]
@goof wa heeft dat nou weer met gameplay te maken dat ie vastloopt

MaartenL (Redacteur) op 23-09-2013 om 18:01 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik vind het alleen jammer dat er haast niets te beleven is end-game, tenminste, activiteiten die echt wat geld in het laatje brengen.

Jagen, racen en skydiven zijn natuurlijk altijd wel leuk maar om nou blij te worden met 500$ als ik nog een ruime 130 miljoen wil bij elkaar sprokkelen... Niet echt

Toch, ik zou 'm zeker rond de 95-96 geven. En dan nu maar wachten op het online gedeelte

N0 M3RCY op 23-09-2013 om 18:06 [Niv: 3 / Exp: 136]
absoluut een top game!

had alleen wel verwacht dat het mogelijk zou zijn om zelf heists te kunnen plannen (buiten de missies om dan), dat is wel jammer.

Gewijzigd door N0 M3RCY op 23-09-2013 om 18:06

Stefan Vogels (Redacteur) op 23-09-2013 om 19:43 [Niv: 58 / Exp: 2923]
@Goof: Als ik kijk naar het geheel als gameplay ben ik op vrijwel geen problemen gestuit. In mijn ervaring werkte alles zoals ik wilde dat het zou werken, zelfs mini-games als yoga en tennis zijn goed uitgewerkt. Dat jij last heb van sporadische vastlopers heeft misschien te maken met de staat van je console of het beschikbare volume van je harde schijf, dat kan ik zo ook niet beoordelen. Ik heb er zelf in ieder geval totaal geen last van gehad.

No'tje op 23-09-2013 om 20:57 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ieder zijn ding, ik heb het spel gespeeld bij een vriend voor een uurtje en ik vind het helemaal niks.

Goof op 23-09-2013 om 21:06 [Niv: 96 / Exp: 4793]
@Stefan van B
Ik heb de game nog niet gespeeld maar zag dit gebeuren bij mijn broertje. En dit lag toch echt aan de software, omdat de ps nog draaide. Sommige ingame-functies deden het wel nog.
En het sturen werkt nogal lomp bij bijv het fietsen of helikopters besturen, maar nogmaals: dit krijg ik vooral te zien/ te horen.

thenativedude op 24-09-2013 om 01:41 [Niv: 137 / Exp: 6865]
MM het is wel vet spel. ben nu op 50 procent en heb nog geen miljoenen gezien hoor.@Goof helikopter laten landen is pas gruwlijk ... Naar mijn mening had er meer mee gedaan kunnen worden. The last of us blijft mijn nummer 1 van dit jaar. Nu hopen op een nieuwe red dead!

shanks op 24-09-2013 om 04:41 [Niv: 28 / Exp: 1418]
Zeker 99 waardt dat ene missende puntje zijn die saaie trage
Takelwagen missies maar das slechts een fractie van het totaal wrede voor bereidingen van missies en 3 perfect bij elkaar passende characters trevor zal ik nooit zat worden die psycho

@ no mercy ik kreeg een keer een pop up in beeld dat dat mogelijk was je moest bepaalde voorbij rijdende voertuigen kapen dan begint het preppe van een heist als ik het me goed herriner

@ goof besturing is juist perfect veel beter als gta 4 en dat vastlopen komt door dat je een oude console model hebt een paar vrienden hebben daar ook last van en hebben toevallig allemaal die eerste launch ps3's

Gewijzigd door shanks op 24-09-2013 om 04:46

Darko Marco op 27-09-2013 om 18:19 [Niv: 12 / Exp: 577]
terechte score, al gaf ik zelf 98.

Het melee systeem is aardig maar wanneer je iemand in 1 klap uitschakelt is dat na mijn mening belachelijk.

ook nog steeds te weinig winkels die open zijn.

Verder heeft het alles overtroffen.

Gewijzigd door Darko Marco op 27-09-2013 om 18:20

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Grand Theft Auto V
Type:
Game
Releasedatum:
17-09-2013
Ontwikkelaar:
Rockstar North
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media