Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

Civilization V: Brave New World


Door Cor op 21-05-2013 om 15:42
Bron: Gamed

Vorig jaar kwam de eerste uitbreiding voor Civilization V uit, die door de toevoeging van religie voornamelijk veranderingen wist te brengen aan de eerste helft van de game. In de tussentijd heeft Firaxis niet stilgezeten, maar zijn ze hard bezig geweest met Brave New World, de tweede uitbreiding die vooral de tweede helft van de game onder handen zal nemen.

Wanneer Civilization V vergeleken wordt met zijn zeer populaire voorganger is de consensus over het algemeen dat Civilization V een wat simpeler game is die minder diepgaand is dan Civilization IV. Of dit in zichzelf nadelig is ligt er natuurlijk aan: een game hoeft niet erg complex te zijn om toch leuk te zijn. Wanneer zo’n vergelijking gemaakt wordt moet alleen een ding niet vergeten worden: Civilization IV heeft twee grote uitbreidingen gehad, die veel van de oorspronkelijke gameplay hebben gewijzigd. Civilization V heeft er nog maar een gehad. Deze uitbreiding, Gods & Kings, heeft de elementen van religie en spionage toegevoegd, en hoewel de toevoegingen geen grote, schokkende veranderingen teweegbrachten in de gameplay, zorgden ze wel voor een meer uitgebreide ervaring. In juli zal de tweede uitbreiding, Brave New World, uitkomen, en ook met deze mogen we een verdere uitdieping van de game verwachten.


Brave New World komt met vernieuwingen op het gebied van handel, cultuur en diplomatie. Bij de uitbreiding zal je het eerst met de nieuwe mogelijkheden tot handel te maken krijgen. Al bij het ontdekken van animal husbandry krijg je een eerste handelseenheid, de karavaan. Deze kan je gebruiken om een route aan te leggen tussen twee steden, waarover deze eenheid geautomatiseerd reist om goederen te handelen. Ook krijg je de mogelijkheid om via schepen handelsroutes aan te leggen. Het maximale aantal handelsroutes is beperkt, waardoor je een afweging moet maken of je de handelaars op nationaal of internationaal vlak laat werken. Een internationale handelsroute geeft in de eerste plaats een bepaalde hoeveelheid goud. Hoe diverser de grondstoffen van de twee steden zijn, hoe meer de handel op zal leveren. Tegelijk reist er meer mee: via de handelsroute wordt bijvoorbeeld ook religie verspreid, en de stad die meer science produceert geeft via de handel een bonus aan de andere stad. Als alternatief voor een internationale route kan je tussen je eigen steden handelsroutes aanleggen. Dit levert bijvoorbeeld een bonus voor voedsel of productie op, zodat de interne handel je zwakkere steden sneller kan laten groeien. Deze handelseenheden kunnen zo een belangrijke factor voor je economie zijn. De eenheden kunnen door barbaren of vijandelijke spelers gedood worden, dus het is van belang om ze te beschermen.


Een andere bron van samenwerking tussen landen komt door het nieuwe World Congress. Dit wordt gesticht vanaf het moment dat de eerste speler alle andere spelers heeft ontdekt, en stelt je in staat om te stemmen op verschillende resoluties. Wat dat betreft lijkt het wel wat op het Apostolisch Paleis en Verenigde Naties in Civilization IV. Er kan bijvoorbeeld gestemd worden om bepaalde luxegoederen te verbieden, handelsembargo’s in te stellen of de productie van nucleaire wapens te verbieden. Andere resoluties geven bepaalde bonussen voor religie of cultuur. Via het congres is het dus mogelijk om andere spelers af te remmen of voordelen te verkrijgen. Het aantal stemmen dat je uit kan brengen is onder andere afhankelijk van het aantal stadsstaten waarmee je geallieerd bent. Als dat niet genoeg is om de situatie in je voordeel te keren is het ook mogelijk om andere staten om te kopen om zo de stem van jouw keuze uit te brengen. Het congres geeft dus meer diplomatieke opties, en lijkt daardoor een welkome toevoeging te worden, omdat tot nu toe de diplomatie in Civilization V beperkter is dan in Civilization IV.

Een derde wijziging zit hem in de cultuuroverwinning. Momenteel ben je in de laatste fases van het spel vrij passief aan het spelen als je je richt op cultuur. Nadat je de juiste culturele gebouwen hebt gebouwd is het enkel afwachten om genoeg punten te verzamelen en genoeg social policies vrij te spelen, en tegelijk hopen dat je niet aangevallen wordt. In Brave New World moet het hele proces actiever worden. Voor de nieuwe cultuuroverwinning moet meer moeite gedaan worden. In plaats van naar het aantal social policies te kijken, wordt in de uitbreiding bepaald wie het meest cultureel is door de hoeveelheid toeristen die naar zijn steden komen. Bekende schrijvers, kunstenaars en musici kunnen werken creëren die vervolgens toeristen weten te lokken. Ook kunnen archeologen gestuurd worden naar plaatsen van historisch belang om daar op zoek te gaan naar waardevolle artefacten, wat opnieuw meer toeristen aantrekt. Dit kan bijvoorbeeld een locatie op de kaart zijn waar je in de oudheid een barbarenkamp hebt overmeesterd of een grote veldslag hebt gewonnen. Als je voor cultuur gaat, dan doe je er goed aan om deze schatten op te graven voor een andere speler dat doet. Om te winnen via cultuur moet je toerismewaarde hoger zijn dan de cultuurwaarde van alle andere naties. Je eigen cultuurwaarde geldt dus als een soort verdediging tegen de toerismeproductie van anderen.


Nu het socialpolicies-systeem niet meer gebruikt wordt om via cultuur te winnen kan dat ook enigszins op de schop gaan. De verschillende trees zijn in de uitbreiding anders ingedeeld, maar de grootste verandering komt in het tijdperk van de Industriële Revolutie. Op dat moment zul je namelijk een ideologie moeten kiezen: Vrijheid, Orde, of Autocratie. Waar social policy trees slechts vijf stappen hebben, daar zijn de ideologieën uitgebreider, met twaalf tot vijftien opties, en hebben ze een grotere invloed op het spel. De ideologieën bieden namelijk enkele krachtige bonussen om het spel mee te winnen. Zo kan je door de keuze voor Vrijheid de mogelijkheid vrijspelen om onderdelen voor het ruimteschip met goud te kopen, wat de space race flink kan beďnvloeden. Naast het bepalen welke ideologie het beste is voor je overwinning moet je ook bedenken welke ideologieën aangehangen worden door de andere spelers, omdat de keuze de diplomatieke verhoudingen beďnvloedt. Daarnaast zal je bevolking ontevreden worden als een populaire natie een andere ideologie aanhangt dan jij, zodat er druk uitgeoefend wordt om te veranderen. Deze keuze bepaalt dus veel van de verhoudingen tijdens het eindspel.


Al deze nieuwe spelmechanieken lijken 'vreedzame' spelers genoeg nieuwe diplomatieke mogelijkheden te geven om ook aan het eind van de game actief bezig te blijven. Het is nog wel de vraag hoe goed de AI-spelers om zullen gaan met de veranderingen. In de huidige game zijn ze op diplomatiek vlak vaak onvoorspelbaar en kunnen ze plotseling hun mening over jou negatief bijstellen. Mits het goed aangepakt wordt lijkt de uitbreiding veel uitdieping aan de basisgame te geven. Naast al deze nieuwe spelmechanieken bevat de uitbreiding ook nog eens negen nieuwe leiders, waaronder Shaka Zulu en Maria I van Portugal, nieuwe wereldwonderen, en twee nieuwe scenario’s. De eerste hiervan draait om de Amerikaanse Burgeroorlog, de tweede om de kolonisatie van Afrika. Op 12 juli zal Brave New World in de winkel liggen.


15:48  EA Sports laat UFC vandaag zien
15:13  Reclamespot Phoenix Wright: Ace Attorney 5
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sid Meier's Civilization V: Brave New World
Type:
Game
Releasedatum:
12-07-2013
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media